Webzies

Webzies

Adverteren op Google, wat is er allemaal nieuw?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:10

Google adverteren, onmisbaar in elke online marketing strategie en de ontwikkelingen blijven doorgaan. Het Google marketing landschap blijft constant veranderen. In deze blog houden we jullie op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Google Ads.

Google Search adverteren

De Hagakure strategie voor Google Ads is een steeds crucialer wordende strategie om toe te passen op je Google Search camapagnes. Dit komt omdat het algoritme van Google steeds beter wordt en je met opgesplitste campagnes en handmatige cpc het bijna niet meer voor elkaar krijgt om betere resultaten te behalen dan de machine learning van Google.

De strategie houdt vooral in: Minder advertentiegroepen + Brede zoekwoorden + Automatische biedstrategie

Het doel is om het algoritme van Google meer data te geven door advertentiegroepen te combineren en brede zoekwoorden te gebruiken. Hierdoor krijgt een campagne meer bereik en dus meer data om de beste resultaten te behalen. Dus geen oneindig opgesplitste campagnes met verschillende zoekwoordtypes meer. Het moet echter wel relevant blijven.

De landingspagina’s + zoekwoorden + advertenties moeten met elkaar overeen komen voor een goede kwaliteitsscore.

Het zoekwoordonderzoek is dus leidend voor een goede Google Search campagne en de advertentie en landingspagina moeten hierop gebouwd worden.

Google Ads Hagakure structuur

Responsive Search ads

Responsive Search Ads worden standaard en Expanded Search Ads verdwijnen volledig (RIP). Dit houdt in dat er vanaf 30 juni 2022 alleen nog RSA’s gemaakt kunnen worden. Dit zijn advertenties met max 15 koppen en 4 beschrijvingen. Er worden automatisch verschillende combinaties gegenereerd. Ook dit is weer een mooi voorbeeld van de automation van Google.

Google Ads wordt op deze manier steeds meer asset based, oftewel je voegt zo veel mogelijk assets toe (koppen, beschrijvingen, afbeeldingen, logo’s, video’s, banners).

Google adverteren met beeldextensies

Het is nu mogelijk om naast de zoekadvertentie een afbeelding toe te voegen. Een advertentie bestaat dus niet meer alleen uit een stukje tekst. Het is belangrijk om dit voor alle campagnes ook in de richten omdat je op deze manier de advertentie visueel veel aantrekkelijker kan maken.

Dit zijn 1×1 en 1.91×1 afbeeldingen die gerelateerd zijn aan de campagne waar die aan toe wordt gevoegd.

Zie het onderstaande voorbeeld van een fietsenwinkel:

beeldextensie voorbeeld

Adverteren op Google met Performance Max

Performance Max is een nieuw campagnetype dat gebruik maakt van alle kanalen binnen Google Ads (Search, Shopping, YouTube, Discover, Display, Maps, Gmail). Dit is vooral erg interessant voor e-commerce in combinatie met een product feed (maar kan ook zonder). Het gaat zelfs alle smart shopping campagnes volledig vervangen.

De campagne bestaat uit verschillende onderdelen (titels, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s), dit noemen ze assets groups. Vervolgens kun je beperkt je targeting instellen en audience signals aanmaken om Google de juiste richting op te sturen qua targeting. Lees hier meer over Performance Max campagnes.

Google Display vernieuwingen

Er zijn bij Google Display ook weer vernieuwingen aangekondigd bij Google Marketing Live 2022. Er komt een nieuwe mobile first look voor Responsive Display Banners. Deze banners bestonden al maar krijgen dus een nieuw jasje.

Deze zijn net als de HTML5 banners zichtbaar in het display netwerk van Google maar worden zelf samengesteld door Google. Deze bestaan net als de Responsive Search Ads uit losse onderdelen (Koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s)

Ze bestaan uit 15 afbeeldingen (zelfde afmeting als de beeldextensies), koppen, beschrijvingen, een logo, een video en een CTA.

Responsive Display Ads

YouTube Videofunnels

Videofunnels op YouTube zijn niet per se nieuw maar wel het is wel een manier om te adverteren die we nog niet vaak gebruikt zien worden. Het is namelijk steeds lastiger om een latente doelgroep te bereiken (mensen die nog niet per se een koopbehoefte hebben). Dit komt mede door de steeds beperktere targeting mogelijkheden op de verschillende social media kanalen. Zo’n funnel op YouTube gaat als volgt:

  • ToFu (Top Of Funnel): Het gaat in deze fase om skippable in-stream awareness video’s. Het doel is om een brede doelgroep te bereiken.

Dit is bijvoorbeeld een branding/ awareness video.

  • MoFu (Middle Of Funnel): Through view in stream met biedstrategie CPV of Maximize lift. De bedoeling is om iedereen die de eerste video ad heeft gezien te retargeten.

Dit kan bijvoorbeeld een testimonial video zijn waar een klant aan het woord is.

  • BoFu (Bottom Of Funnel): Through view for action met biedstrategie CPA of max conversies. In het laatste deel van de funnel gaan we vervolgens de mensen die de tweede laag van de funnel gezien hebben retargeten.

Dit moet een video zijn waar een duidelijke call to action gecommuniceerd wordt. Hier kun je verwijzen naar de vacatures.

YouTube funnel

YouTube Shorts

Het wordt dit jaar mogelijk om ook via YouTube Shorts te gaan adverteren. YouTube Shorts is vergelijkbaar met TikTok en Instagram Reels maar dan binnen de YouTube app.

Het zijn korte verticale video’s die je verticaal met je duim naar beneden scrollt. Dit geeft nieuwe mogelijkheden om videoadvertenties te tonen aan je doelgroep.

YouTube Shorts