Webzies

Webzies

Google Tag Manager

Meten = weten! Google Tag Manager (GTM) is een handige tool om dit statement te realiseren. Met deze gratis tool kan je o.a. conversieacties zoals contactaanvragen en inschrijvingen meetbaar maken op de website. Maar, dat is lang niet het enige wat GTM in petto heeft!
  • Website acties meetbaar maken
  • Vanuit 1 plek al je tags beheren
  • Gebruiksvriendelijke interface

Google Tag Manager

Wat doet het precies?

GTM is een script dat op de website geplaatst moet worden zo hoog mogelijk in de <head> en <body> tag. Vervolgens kan GTM iedere pagina uitlezen en gegevens doorsturen naar Google Analytics. Welke gegevens? Hoor ik je denken. In Google Tag Manager kun je elementen zoals knoppen meetbaar maken. Hiervoor breng je tags aan op het desbetreffende element. Om te bepalen wanneer de gebeurtenis ingeschoten wordt moet er een trigger gekoppeld worden aan de tag. Hiermee bepaal je wanneer het ingeschoten wordt bij  GTM. Schiet je de tag in via een klik? Of alleen bij het laden van de pagina? Hierin zijn talloze opties mogelijk. Dat is afhankelijk van jouw website.

GTM in combinatie met Analytics

Een gouden combinatie om acties te meten...

Het doel van Google Tag Manager en Analytics is om alles meetbaar te maken op de website. Het mooie is dat wanneer je een combinatie van deze twee gebruikt in principe alles mogelijk is. Deze tools verrijken elkaar. Je kunt bijvoorbeeld een gebeurtenisevent aanmaken op jouw website via Google Tag Manager. Door dit event te labelen is het mogelijk om dit in Analytics in te voeren en vervolgens uit te lezen wanneer dit event getriggerd wordt. Google Tag Manager zorgt er voor dat de gewenste actie van jouw paginabezoeker gemeten wordt. Analytics laat in een overzichtelijk rapport zien wanneer het ingeschoten wordt en via welk verkeer de desbetreffende bezoeker op de website terecht komt. Op deze manier kunnen beide tools elkaar enorm versterken. Daarmee laat je niets aan het toeval over op je website. Alle acties kunnen inzichtelijk gemaakt worden waardoor jouw online strategie gestuurd kan worden op data. Hiermee maak jij het verschil ten opzichte van jouw concurrent! 😉

Maak jouw website meetbaar

Beter vandaag dan morgen!

Google Tag Manager heeft een gebruiksvriendelijke interface, echter vereist het enige basiskennis van online marketing om het goed te gebruiken. Wij gebruiken Google Tag Manager dagelijks en kunnen GTM relatief snel inrichten op jouw website. Dit is allemaal onderdeel van het opstartproces om je website meetbaar te maken. Wil je ook een website waarbij alle acties van jouw paginabezoekers inzichtelijk worden gemaakt? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag een handje verder!