Webzies

Webzies

Performance Max campagnes in Google Ads, wat zijn dit?

Door: Nick
Leestijd: 00:05

Er wordt niet stilgezeten bij het team achter Google Ads, er wordt namelijk weer een nieuw soort campagne uitgerold. Ik heb het hier over de Performance Max campagnes. De campagnes zijn nog in de bèta-fase en niet voor iedereen beschikbaar maar worden ongetwijfeld uiteindelijk uitgerold voor alle Google Ads adverteerders.

De nieuwste toevoeging aan Google Ads, de Performance Max-campagnes, tilt de marketingervaring van Google Ads naar een nieuw niveau. Performance Max legt de basis voor (nog) meer automatisering en betere resultaten in de nabije toekomst. Wil jij weten wat deze campagnes precies inhouden? Lees dan vooral verder!

Wat zijn Performance Max-campagnes nou precies?

Theoretisch gezien is het weer een nieuw campagnetype. Performance Max is echter meer dan zomaar een Google Ads campagne voor je bedrijf. Performance Max gebruikt machine learning voor het maken en optimaliseren van geautomatiseerde digitale advertenties. Het is een cross-channel campagnetype dat ervoor zorgt dat je zo’n beetje overal zichtbaar bent in Google land.

Door je creatieve middelen zoals afbeeldingen, video’s, teksten, feeds (via Merchant Center) en andere items te uploaden kan Performance Max verschillende advertentie-types maken en deze voor je optimaliseren. Vervolgens worden die advertenties aan je doelgroep(en) weergegeven waar nodig is. Dit is allemaal op basis van je doelen en de gegevens die je hebt verstrekt toen je de campagne opbouwde. Bekijk in onderstaande afbeelding hoe de advertenties eruit zien per kanaal:

performance max voorbeelden

Wat zijn de voordelen van de Performance Max-advertentiecampagnes van Google?

Er zijn verschillende voordelen voor marketeers die kiezen voor de optie Performance Max-campagnes. Je zult over het algemeen snel resultaten zien. Omdat de AI je advertenties kan optimaliseren en automatisch doelgroepen kan targeten met een grote nauwkeurigheid levert dit geautomatiseerde campagnetype nog meer op voor je budget. De kosten per klik zijn in onze ervaring vooralsnog ook een stuk lager dan bij andere campagnetypen. En daarbij bespaart het je nog tijd ook.

Google Performance Max-campagnes worden volledig gedreven door je doelen. Ze houden rekening met je doelen en de automatisering gebruikt alle beschikbare gegevens om advertenties te maken en weer te geven die het meest geschikt zijn voor die doelen. Je targeting en biedingen zijn ook een belangrijk onderdeel van de effectiviteit. De doelgroepsignalen van Google helpen je niet alleen een brede doelgroep te bereiken maar ook de meest waardevolle doelgroepen die waarschijnlijk zullen converteren.

Performance Max campagnes zijn natuurlijk geen wondermiddel voor je advertentieaccount maar het is een enorme sprong voorwaarts voor elk bedrijf dat het meeste uit zijn digitale strategie wil halen.

Automatisering is hierbij een belangrijke factor. Met de enorme hoeveelheden gegevens die beschikbaar zijn voor Google Ads maken Performance Max-campagnes het je veel gemakkelijker om de juiste doelgroepen en de juiste verkooppunten te targeten. Ook is er een nieuwe insights-pagina die je meer inzichten geeft in je prestaties.

Voor wie zijn Performance Max-campagnes bedoeld?

Dit is een belangrijke vraag, en ook een goede. Met de relatieve nieuwheid van Performance Max-campagnes is het een beetje moeilijk om te zeggen welke bedrijven of sectoren het meeste kunnen profiteren van hun potentieel.

Performance Max-advertenties zijn absoluut gunstig voor elk type bedrijf. Maar ze zullen het best presteren als je een specifiek doel hebt. Een lancering van een nieuw product of dienst, een app-lancering of een leadpagina is het meest logisch voor een Performance Max-campagne. De campagnes zijn immers doelgericht.

Best practices voor Google Performance Max

Als je geïnteresseerd bent om aan de slag te gaan met Performance Max-advertenties, moet je met een paar dingen rekening houden. Ten eerst zijn de Performance Max campagnes nog in bèta dus of ze beschikbaar zijn voor je is nog maar de vraag. Wanneer dit niet het geval is kun je hierom vragen bij je Google contactpersoon (als je die hebt).

Vervolgens wil je er zeker van zijn dat je advertentiemateriaal gereed is, inclusief afbeeldingen, teksten, call-to-action’s, video’s, productfeeds in Google Merchant Center enzovoort. Zorg ook dat je conversiedoelen goed zijn ingesteld. En natuurlijk zoveel mogelijk informatie over je doelgroep hebben als mogelijk. Je kunt namelijk je targeting tot een bepaalde hoogte zelf bepalen. Het is mogelijk om bijvoorbeeld een CPA of een ROAS instellen, de taal, locaties en een advertentieplanning.

Je kunt Performance Max campagnes prima laten draaien naast je search campagnes. Let wel op dat deze campagnes prioriteit hebben boven je shopping en display campagnes. Zie in de onderstaande tabel welke campagne prioriteit heeft:

performance max prioriteiten

Performance Max-advertentiecampagnes zijn geen vervanging voor je online SEA expert. Maar, ze kunnen je marketingafdeling absoluut helpen een nog grotere impact te maken ongeacht het budget.

Google innoveert en actualiseert voortdurend op automatisering en AI en Performance Max is een groot deel van hun plannen voor de toekomst van online advertising. Wil jij meer weten over Performance Max campagnes? Bekijk onze Google Ads dienst eens of neem contact op!