Webzies

Webzies

Performance Max campagnes in Google Ads, wat zijn dit?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:05

Ondertussen zijn de Performance Max campagnes alweer een tijdje live en voor alle Google Ads adverteerders uitgerold. Er zijn sinds de bèta fase een aantal dingen veranderd dus vandaar dit geüpdatet blog.

De nieuwste campagnesoort van Google Ads, de Performance Max-campagnes, tilt de marketingervaring van Google Ads naar een nieuw niveau en legt de basis voor (nog) meer automatisering en betere resultaten. Wil jij weten wat deze campagnes precies inhouden? Lees dan vooral verder!

Wat zijn Performance Max-campagnes nou precies?

Theoretisch gezien is het weer een nieuw campagnetype. Performance Max is echter meer dan zomaar een Google Ads campagne voor je bedrijf. Performance Max gebruikt machine learning voor het maken en optimaliseren van geautomatiseerde digitale advertenties. Het is een cross-channel campagnetype dat ervoor zorgt dat je zo’n beetje overal zichtbaar bent in Google land.

Door je creatieve middelen zoals afbeeldingen, video’s, teksten, feeds (via Merchant Center) en andere items te uploaden kan Performance Max verschillende advertentie-types maken en deze voor je optimaliseren. Vervolgens worden die advertenties aan je doelgroep(en) weergegeven waar nodig is, allemaal op basis van je doelen en de gegevens die je hebt verstrekt toen je de campagne opbouwde. Bekijk in onderstaande afbeelding hoe de advertenties eruit zien per kanaal:

performance max voorbeelden

Wat zijn de voordelen van de Performance Max-advertentiecampagnes van Google?

Er zijn verschillende voordelen voor marketeers die kiezen voor de optie Performance Max-campagnes. Je zult over het algemeen snel resultaten zien. Omdat de AI je advertenties kan optimaliseren en automatisch doelgroepen kan targeten met een grote nauwkeurigheid levert dit geautomatiseerde campagnetype nog meer op voor je budget. De kosten per klik zijn in onze ervaring vooralsnog ook een stuk lager dan bij andere campagnetypen. En daarbij bespaart het je nog tijd ook.

Google Performance Max-campagnes worden volledig gedreven door je doelen en audience signals. Ze houden rekening met je doelen en de automatisering gebruikt alle beschikbare gegevens om advertenties te maken en weer te geven die het meest geschikt zijn voor die doelen. Je targeting en biedingen zijn ook een belangrijk onderdeel van de effectiviteit, waarbij de doelgroepsignalen van Google je helpen niet alleen een brede doelgroep te bereiken maar ook de meest waardevolle doelgroepen die waarschijnlijk zullen converteren.

Performance Max zijn een enorme sprong voorwaarts voor elk bedrijf dat het meeste uit zijn digitale strategie wil halen.

Automatisering is hierbij een belangrijke factor. Met de enorme hoeveelheden gegevens die beschikbaar zijn voor Google Ads maken Performance Max-campagnes het je veel gemakkelijker om de juiste doelgroepen en de juiste verkooppunten te targeten. Ook is er een nieuwe insights-pagina die je meer inzichten geeft in je prestaties.

Voor wie zijn Performance Max-campagnes bedoeld?

Dit is een belangrijke vraag, en ook een goede. Met de relatieve nieuwheid van Performance Max-campagnes is het een beetje moeilijk om te zeggen welke bedrijven of sectoren het meeste kunnen profiteren van hun potentieel.

Performance Max-advertenties zijn absoluut gunstig voor elk type bedrijf maar ze zullen het meest presteren als je een specifiek doelen voor ogen hebt. Een lancering van een nieuw product of dienst, een app-lancering of een leadpagina is het meest logisch voor een Performance Max-campagne. De campagnes zijn immers doelgericht.

Best practices voor Google Performance Max

Als je geïnteresseerd bent om aan de slag te gaan met Performance Max-advertenties, moet je met een paar dingen rekening houden.

Je wil er zeker van zijn dat je advertentiemateriaal gereed is, inclusief afbeeldingen, teksten, call-to-action’s, video’s, productfeeds in Google Merchant Center enzovoort. Zorg ook dat je conversiedoelen goed zijn ingesteld. En natuurlijk zoveel mogelijk informatie over je doelgroep hebben als mogelijk. Je kunt namelijk je targeting tot een bepaalde hoogte zelf bepalen. Het is mogelijk om bijvoorbeeld een CPA of een ROAS instellen, de taal, locaties en een advertentieplanning.

Je kunt Performance Max campagnes prima laten draaien naast je search campagnes maar let wel op dat deze campagnes prioriteit hebben boven je shopping en display campagnes. Zie in de onderstaande tabel welke campagne prioriteit heeft:

performance max prioriteiten

Performance Max-advertentiecampagnes zijn geen vervanging voor je online SEA expert maar ze kunnen je marketingafdeling absoluut helpen een nog grotere impact te maken ongeacht het budget.

Google innoveert en actualiseert voortdurend op automatisering en AI en Performance Max is een groot deel van hun plannen voor de toekomst van online advertising.

Performance Max in plaats van Smart Shopping

Het is niet meer mogelijk om een nieuwe smart shopping campagne te bouwen en alle lopende smart shopping campagnes zijn ondertussen omgezet in Performance Max campagnes. Dit heeft er dus voor gezorgd dat er een campagnetype volledig weg is gehaald. Smart shopping campagnes waren gelukkig al enigszins vergelijkbaar met Performance Max, er veranderd dus niet heel veel.

De grootste verandering is het aantal assets dat je toe kunt voegen en dat je advertenties ook op het zoeknetwerk, het discovery netwerk en YouTube getoond worden. Tot nu toe zijn de resultaten in onze ervaring vaak beter of vergelijkbaar met Smart Shopping. De reguliere shopping campagnes blijven vooralsnog gewoon beschikbaar.

Asset groups

De assets groups zijn behoorlijk uitgebreid voor Performance Max campagnes. Een aatal best practices voor asset groups zijn:

  • Maak gebruik van alle mogelijkheden om assets toe te voegen, dus het maximaal aantal koppen, afbeeldingen, beschrijvingen, video’s en banners.
  • Gebruik een asset group per productcategorie. Als je bijvoorbeeld fietsen en skelters verkoopt, maak hier dan 2 verschillende groepen voor en zet deze niet bij elkaar. Dit geldt natuurlijk ook voor de producten uit je feed.
  • Gebruik zo veel mogelijk verschillende assets en zorg dat de mogelijke combinaties logisch zijn. Gebruik dus niet 5 koppen die allemaal bijna hetzelfde zijn.
  • Vervang assets die minder presteren, Google geeft dit aan na een tijdje.
  • Probeer een goede video te maken en te uploaden. Wanneer je dit niet doet gaat Google zelf video’s maken met je afbeeldingen. Deze zijn in veel gevallen niet zo mooi.
  • Wanneer je een productfeed gebruikt, zorg dat je deze optimaliseert voor Google! Het is extreem belangrijk om goede titels, teksten en afbeeldingen te gebruiken in combinatie met een eerlijke productprijs.

Audience signals

Je audience signals gebruikt Google als een soort van wegwijzer om de juiste mensen te bereiken met de campagne. Voeg hier dus zo veel mogelijk goed werkende doelgroepen aan toe. Maak een combinatie van aangepaste doelgroepen, remarketing lijsten en klantenlijsten. Je kunt ook gebruik maken van Google’s eigen doelgroepen zoals in-market en affiniy doelgroepen.

Google innoveert en actualiseert voortdurend op automatisering en AI en Performance Max is een groot deel van hun plannen voor de toekomst van online advertising. Wil jij meer weten over Performance Max campagnes? Bekijk onze Google Ads dienst eens of neem contact op!