Webzies

Webzies

Hagakure Google Ads, hoe goed is deze strategie?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:10

Hagakure voor Google Ads, misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Het is een steeds vaker toegepaste strategie voor Google Ads met een supertoffe naam. Maar is de strategie zelf ook tof? De letterlijke vertaling is “verborgen door de bladeren”, dit was een soort van spirituele gids voor de Japanse Samurai. Maar ben niet bang, we hoeven geen katana aan te schaffen en in een Samurai te veranderen om search ads te draaien. Ik ga je precies uitleggen wat het is en of het voor jou kan werken.

Wat houdt de Hagakure Google Ads strategie in?

In de afgelopen jaren zijn de opbouw van veel Google Ads accounts erg complex geworden. Het doel was vaak om alles zo veel mogelijk op te splitsen om de zoekopdracht zoveel mogelijk af te stemmen. Dit zorgde vaak voor erg grote campagnes met talloze SKAG’s (Single Keyword Ad Groups).

Google Ads maakt echter steeds meer gebruik van smart bidding en machine learning. Automatisering is de trend die we meer en meer zien binnen Google Ads. Zoals je misschien wel weet werkt machine learning het beste als er zoveel mogelijk data beschikbaar is. Het oneindig opsplitsen van data in verschillende campagnes en advertentiegroepen heeft dus zijn waarde verloren. Dit betekent dat er veel accounts steeds meer een andere structuur gebruiken. Deze structuur noemt men wel eens de Hagakure Google Ads structuur.

Google Ads Automation tijdlijn

Hagakure is een logisch gevolg van alle automatiseringen die Google door heeft gevoerd. In de bovenstaande afbeelding kun je zien hoe dit zo ongeveer gelopen is. Het is ooit begonnen met DSA (dynamic search ads) en nog niet heel lang geleden zijn performance max campagnes ingevoerd. Deze gaan Smart Shopping zelfs volledig vervangen!

Volledig exacte zoekwoorden bestaan niet meer en woordgroepen zijn vervangen door de Broad Match Modifier die zelf weer volledig is verdwenen. Het is ook niet meer mogelijk om zoektermen met een laag zoekvolume te zien in het rapport voor zoektermen. Het is dus niet zo gek dat we een andere aanpak nodig hebben. Het grote voordeel van dit alles is dat de machine learning van Google steeds slimmer wordt.

De voordelen van de Hagakure strategie zijn:

  • Je hoeft in principe een stuk minder tijd aan je campagnes te besteden. Dit betekend dat je meer tijd over hebt voor andere dingen zoals het maken van visuals, landingspagina’s enzovoorts.
  • De structuur van je campagnes is duidelijker omdat het aantal ad groups minder wordt. Dit zorgt er ook voor dat je sneller inzicht krijgt in de campagnes.
  • Het is minder foutgevoelig omdat je minder advertentiegroepen hoeft aan te maken waarin fouten kunnen worden voorkomen.
  • Over het algemeen zijn de resultaten beter dan die van campagnes die gebruik maken van handmatig bieden. Het heeft erg lang geduurd voor het algoritme om dit niveau te bereiken. Uiteindelijk is Google zo ver dat het slimmer dan ons is geworden. Dit komt vooral ook omdat je met automatiseren zo veel tijd bespaard. Omdat de machine learning zijn werk beter kan doen, kun je meer verkopen of conversies behalen tegen hetzelfde ROAS- of CPA-doel.
  • Doordat je ook gebruik maakt van brede zoekwoorden zorg je ervoor dat je ook relevante long-tail zoekwoorden meeneemt. Deze zou je met alleen exacte zoekwoorden nooit targeten.

Van handmatig bieden naar smart bidding

In onderstaande afbeelding kun je duidelijk zien wat de overgang van de SKAG advertentiegroepen naar Smart Bidding nu echt inhoudt:

Google Ads Hagakure structuur

Aan de linkerkant zie je een voorbeeld van een oude SKAG-campagnestructuur. De structuur in dit voorbeeld is gebaseerd op een handmatige biedstrategie, aparte advertentiegroepen per zoekwoordoptie en een aparte campagne voor Dynamic Search Ads (DSA).

Rechts zie je een campagnestructuur gebaseerd op de Hagakure-methode. Deze structuur maakt gebruik van een slimme biedstrategie en Responsive Search Ads (RSA’s).

Bij de Hagakure Google Ads structuur zie je dat de zoekwoorden bij elkaar in een ad group zitten. Dit was bij de SKAG-structuur niet het geval. Voor DSA is het ook niet meer nodig om een aparte campagne te maken. Hoe meer data een campagne heeft, hoe beter deze zal presteren.

De 7 best practices van Hagakure Google Ads

Wanneer je gebruik wilt maken van de Hagakure strategie is het slim om je aan de volgende best practices te houden:

  • Zoveel mogelijk landingspagina’s met veel vertoningen gebruiken.
  • Maximaal 1 URL per ad group.
  • Maak een campagne structuur die gebaseerd is op categorieën. Voor een kledingwebwinkel zou bijvoorbeeld een campagne gemaakt kunnen worden voor broeken, truien en accessoires. Het houdt het overzicht simpel en zorgt ervoor dat degene die zoekt wel op de relevante pagina terecht komt.
  • Gebruik zo veel mogelijk keyword insertions, ad customizers en IF-statements (niet mogelijk voor RSA’s) om de advertenties zo dynamisch en relevant mogelijk te houden.
  • Gebruik zo veel mogelijk brede zoekwoorden om meer verkeer te genereren (let op dat het verkeer wel relevant blijft). Je kunt verschillende typen zoekwoordendoor elkaar gebruiken.
  • Gebruik slimme biedstrategieën voor de juiste biedingen op de juiste momenten.
  • Voeg ook een DSA-advertentiegroep toe aan de campagne om URL’s met minder volume op te nemen.

Uiteindelijk wil je alleen advertentiegroepen met flinke volumes, zo maak je optimaal gebruik van de machine learning van Google. Meer volume betekent immers meer data, en data is de brandstof voor de machine learning robots. Hoe meer data je hebt hoe beter het algoritme gaat werken.

Is Hagakure een superstrategie?

Hagakure is een relatief nieuwe manier om je Google Ads-account op te bouwen en machine-learning proof te noemen is. Het is belangrijk om je nieuwe campagnes vanaf nu op deze manier op te bouwen en bestaande campagnes zoveel mogelijk om te zetten.

Het omarmt volledig de automatiseringsfuncties en algoritmen binnen het advertentieplatform van Google en stelt zorgt ervoor dat je meer tijd over houdt voor andere dingen. Het is dus de superstrategie die jij nodig hebt om jezelf aan te passen aan het alsmaar veranderende Google Ads.