Webzies

Webzies

Matomo, het alternatief voor Google Analytics?

Door: Ralph
Leestijd: 00:05

Is matomo analytics een goed alternatief voor Google Analytics? Een actuele vraag nu (thirdparty) cookies in de toekomst gaan verdwijnen. Om hier antwoord op te kunnen geven hebben we de afgelopen periode onderzoek gedaan naar Matomo. Ook hebben we gekeken naar hoe eenvoudig deze tool in gebruik is. In deze blog delen we onze eerste inzichten over het alternatief voor Google Analytics.

Introductie Matomo analytics

Matomo analytics (voorheen Piwik) is een webanalytics tool waarbij je 100% eigenaar kunt zijn van de data. De data wordt niet zoals bij Google Analytics gedeeld met andere platformen omdat Matomo geen gebruik maakt van thirdparty cookies. De tool kan ook cookieloos worden gebruikt zonder verlies van data (nog niet getest in deze fase).

Het cookieloos verzamelen van data heeft een groot voordeel omdat je dan geen cookiebanner hoeft te plaatsen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een cookiebanner kan leiden tot 90% dataverlies. Vervelend als je beslissingen binnen je bedrijf wilt maken op basis van data en het bezoek op je website.

Naast de mogelijkheid om data te verzamelen zonder het gebruik van cookies, is het ook mogelijk om Matomo op je eigen server te hosten. Op deze wijze kun je zelf bepalen waar je data opslaat en wie er toegang heeft tot deze data.

Het implementeren van Matomo

Het is relatief eenvoudig en laagdrempelig om te starten met Matomo. Na het aanmaken van een 21 dagen trial ontvang je de inloggegevens van de omgeving. Bij een trial wordt je data standaard opgeslagen in de cloud.

Er zijn verschillende manieren om Matomo te implementeren op je website. Wij hebben gekozen om dit via Google tag manager te doen omdat dit eenvoudig en snel is. In een later stadium gaan we ook de cookieloze dataverzameling testen waarbij dit niet mogelijk is.

Als je inlogt op Matomo, dan is er bij het aanmaken van het account al een website aangemaakt. Klik op de website en kopieer bij instructies de tracking code. Deze gebruik je bij het aanmaken van een nieuwe tag in Google Tag Manager. Gebruik je op dit moment nog geen Google Tag Manager? Lees dan eerst even deze blog.

Matomo voorbeeld 1

Matomo analytics basis inrichting

Stap 1: uitsluiten van intern verkeer

De eerste stap is het intern verkeer uitsluiten binnen Matomo. Dit doen je niet op websiteniveau, maar via je persoonlijke instellingen. Klik rechtsboven op het tandwieltje en klik vervolgens op websites. Vervolgens klik je op instellingen en voeg je daar het ip-adres toe.

Matomo voorbeeld 2

Stap 2: het maken van doelen in Matomo analytics

Het instellen van doelen met een bedankpagina werkt hetzelfde als in Google Analytics. Ga naar je website. Klik vervolgens op doelstellingen en druk op de groene button doestelling toevoegen.

Geef het doel een naam en een beschrijving. Laat het Bezoek een gegeven url aangevinkt en voeg bij waar de URL bevat en dan alles achter de slash toe, zie voorbeeld hieronder:

Matomo voorbeeld 3

Eerste bevindingen over de dataverzameling

De eerste bevindingen voor Matomo als alternatief voor Google Analytics zijn positief. De data komt nagenoeg overeen en de conversiemeting is betrouwbaar. Ook zien we dat er meer data beschikbaar is. Je kunt in Matomo bijvoorbeeld standaard zien hoe vaak mensen starten met het invullen van formulieren en hoeveel mensen daadwerkelijk formulieren afronden. Super handige informatie om je conversie op de website te optimaliseren:

Matomo voorbeeld 4

Ook kun je standaard zien welke video’s er bekeken worden, wat je een inzicht geeft in de kwaliteit van je video’s:

Matomo voorbeeld 5

Heeft Matomo alleen maar voordelen?

Nee helaas. Matomo Analytics heeft niet alleen maar voordelen voor een organisatie. Zo zul je weer (net zoals vroeger) voor Google Ads aan de slag moeten met UTM-tags. Nu is dit verkeer namelijk niet automatisch te herleiden in Matomo. Ook is het gebruik van remarketing niet meer mogelijk omdat er geen thirdparty cookies gebruikt morgen worden.

Zoals eerder in dit blog aangegeven zijn de eerste bevindingen positief. De aankomende periode gaan we verder testen. We gaan gebeurtenissen toevoegen en de cookieloze metingen testen. In een volgend blog zullen we hier dan dieper op ingaan!