Voordat je begint met online marketing is het belangrijk dat je een plan en een duidelijk doel voor ogen hebt. Zo weet je precies waar je naartoe wilt werken en hoe je dat gaat aanpakken. Veel ondernemers hebben een mooie website staan en weten vervolgens niet hoe ze de online strategie verder moeten uitrollen. Door een online marketing strategie op te stellen daag je jezelf uit na te denken over je doelstellingen en keuzes te maken. Een online marketing strategie gaat je helpen het meeste uit jouw online aanwezigheid te halen. Maar hoe stel je deze strategie op?
Stap 1: Customer journey in kaart brengen
De customer journey is de ‘reis’ die de klant aflegt voordat hij overgaat tot de aankoop van een product of dienst. Door deze reis in kaart te brengen zie je precies welke contactpunten jouw klanten wanneer tegenkomen en welke informatiebehoefte ze op dat moment hebben. Ze kun je ervoor zorgen dat je jouw klanten op deze momenten op de juiste wijze bedient.
Stap 2: Wie is jouw doelgroep?
Nu je weet welk traject jouw klanten afleggen voordat ze een aankoop doen kun je meer van jouw doelgroep in kaart gaan brengen. Wie wil je bereiken? Maak een schets van je doelgroep. Waar online bevinden ze zich, hoe gedragen ze zich, hoe kun je ze aanspreken? Verzamel dus zo veel mogelijk informatie over de doelgroep en doe onderzoek naar ze. Hoe meer je over jouw doelgroep weet, hoe beter je kunt inspelen op hun behoeftes en hoe beter je ze uiteindelijk weet te bereiken.
Stap 3: Concurrentieanalyse
De volgende vraag die je jezelf stelt is: hoe ga ik me onderscheiden van mijn concurrentie? En hoe doe je dit online? Hiervoor doe je research online. Hoe zetten jouw concurrenten online marketing in en hoe ziet de website eruit? Dit onderzoek doe je niet om bij je concurrenten af te kijken en te kopiëren, maar om inspiratie op te doen en te kijken hoe jij dit beter kunt doen.
Stap 4: Kanalen en uitingen
De volgende stap is het bepalen van de kanalen en uitingen die je wilt gaan gebruiken voor jouw online marketing. Online heb je een brede keuze uit kanalenen tools. Als je de doelgroep hebt bepaald en je de concurrentie in kaart hebt gebracht is het tijd om te kijken naar de kanalen die het beste jouw boodschap kunnen overdragen. Denk bijvoorbeeld aan search advertising, SEO, social media advertising, marketplaces, email marketing en affiliate marketing. Waar bevindt jouw doelgroep zich ook al weer en welke soort uitingen werken hier het beste?
Stap 5: Doelen bepalen en meten
Nu je voor ogen hebt wie je waar wilt gaan bereiken is het tijd om te bepalen wat je precies wilt bereiken. Dit kun je het beste doen in de vorm van concrete doelstellingen, zodat je hier naartoe kunt werken. Bij het opstellen van de doelstellingen is het belangrijk dat je realistisch blijft. Hiervoor kun je het beste kijken naar waar je nu staat en wat je tot nu toe binnen welk tijdsbestek hebt bereikt. Op basis hiervan kun je een groeiplan opstellen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe je jouw doelen gaat meten. Hiervoor zijn verschillende online tools beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, pixels en SEO tracking tools.
Hoe pakken wij dat aan?
Wanneer wij een nieuw online marketing traject starten pakken we het Business Model Canvas erbij. Samen met jou kijken we naar alle bovengenoemde stappen en werken we deze uit op een whiteboard. Hiermee proberen we jou aan het denken te zetten over alle relevante processen voor online marketing binnen jouw bedrijf. Als we dit in kaart hebben gebracht gaan onze specialisten aan de slag met een contactstrategie. Deze strategie maken we op basis van de zaken die naar voren zijn gekomen uit het Business Model Canvas. We werken precies uit hoe we jouw doelgroep willen gaan bereiken, via welke kanalen en met wat voor soort uitingen. Zo weet jij precies wat de mogelijkheden zijn en waar je naartoe kunt groeien! Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem contact met ons op!