Webzies

Webzies

Facebook adverteren, welke targeting kan ik inzetten?

Door: Sanja
Leestijd: 00:05

Of je campagne goed zal presteren ligt voor een groot deel aan de targeting die je instelt. Facebook heeft ontzettend veel gebruikers die volgens het platform allemaal in bepaalde categorieën vallen. Dit bepaalt of ze interesse kunnen hebben in jouw merk, product of dienst. Om deze mensen te bereiken gebruik je Facebookdoelgroepen.

Deze doelgroepen kun je maken in de Business Manager onder het kopje Doelgroepen, die je bij Alle tools vindt. Hier kun je je doelgroepen onderscheiden in drie categorieën: een aangepaste doelgroep, een vergelijkbare doelgroep of een opgeslagen doelgroep.

Retargeting

Wanneer je kiest voor een aangepaste doelgroep kom je in contact met mensen die al eens interesse hebben getoond in je bedrijf of product. Je kan hier een doelgroep maken van je klantcontacten, websitebezoekers of van mensen die al eens interactie met je bedrijf of product hebben gehad. Deze doelgroepen vallen onder retargeting, ook wel warme doelgroepen genoemd.

  1. Klantenlijst

Op basis van e-mailadressen, telefoonnummers of andere klantgegevens kun je een klantenlijst inzetten. Hiermee kun je bestaande klanten waarvan deze gegevens bekend zijn, weer opnieuw bereiken.

  1. Websiteverkeer

Wanneer je een doelgroep op basis van websitebezoekers maakt, kun je mensen die je website al eens hebben bezocht weer opnieuw bereiken. Dit kun je doen tot 180 dagen vanaf hun eerste websitebezoek. Hetzelfde kun je doen met mensen die iets aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of bepaalde content of pagina’s hebben bekeken.

  1. Betrokkenheid

Ook kun je mensen die je Facebook- of Instagram -bedrijfspagina, -berichten of -advertenties hebben bekeken volgen of er interactie mee hebben gehad, weer opnieuw bereiken. Hierbij kun je kiezen uit verschillende typen acties die iemand heeft uitgevoerd. Bijvoorbeeld het bekijken van een video of het liken van een bericht.

Prospecting

Je kunt ook kiezen voor prospecting, oftewel koude doelgroepen. Hierbij ga je op zoek naar nieuwe klanten die je merk, product of dienst nog niet kennen. Bij prospecting maak je gebruik van vergelijkbare doelgroepen of interesses, gedrag en demografische gegevens.

  1. Vergelijkbare doelgroep

Hiermee bereik je mensen die vergelijkbare eigenschappen hebben met de doelgroep die je al gebruikt. Deze doelgroep wordt gemaakt op basis van en lijst van bestaande klanten of leads. Bij het maken van vergelijkbare doelgroepen kun je variëren in de omvang en het percentage in overlap met de originele doelgroep. De mate van overeenkomst varieert van 1% tot en met 10%. Een vergelijkbare doelgroep van 1% komt het dichts in de buurt van de originele doelgroep.

  1. Interesses, gedrag en demografische gegevens

Om nieuwe mensen te bereiken kun je een doelgroep samenstellen aan de hand van interesses, gedrag en/of demografische gegevens.

Wanneer je kijkt naar interesses dan gaat Facebook op zoek naar gebruikers die bepaalde pagina’s en content hebben bekeken. Bijvoorbeeld zwemmen, comedy films of biologisch eten.

Bij gedrag kijkt Facebook naar de uitgevoerde activiteiten van gebruikers. Wanneer ze bijvoorbeeld verhuisd of gescheiden zijn of een nieuwe smartphone hebben aangeschaft.

Wanneer je een doelgroep maakt op basis van demografische gegevens, kijkt Facebook naar de profielgegevens van gebruikers. Bijvoorbeeld wat hun beroep is, wat ze hebben gestudeerd of waar ze wonen.

Zo kun je deze targeting opties ook met elkaar combineren om doelgroepen te maken. Vaak zijn dit grote doelgroepen die bestaan uit honderdduizend tot miljoenen gebruikers. Om de doelgroepen kleiner te maken kun je ze verfijnen en/of bepaalde targeting uitsluiten.

Wil je meer informatie over Facebook doelgroepen of heb je hulp nodig bij het inrichten van je campagnes? Bekijk eens onze Facebook adverteren pagina!