Webzies

Webzies

Waarom wij crossmediale campagnes inzetten

Door: Ralph
Leestijd: 00:05

Het ontwikkelen, optimaliseren, publiceren en monitoren van een marketingcampagne vergt veel tijd, inspanning en kennis van de doelgroep en advertentietools. Maar zelfs als je dit allemaal onder de knie hebt zijn er situaties dat de beste marketeers tegen de muur lopen wanneer er niet genoeg frisse ideeën zijn om de doelgroep over te laten gaan op conversie. Dit is het moment waar je het verschil kan maken met een crossmedia campagnestrategie.

Wat is crossmedia marketing?

Crossmedia is de combinatie van verschillende mediakanalen. De content wordt op verschillende kanalen geplaatst en interacteert met elkaar. De afzonderlijke campagnes staan niet op zichzelf, maar passen idealiter in een totaalconcept en zorgen zo voor een synergie-effect die zou moeten leiden tot meer aandacht en een hogere conversieratio. Traditioneel gezien vereist een succesvolle crossmediale strategie drie of meer verschillende media (bijv. offline print en digitaal) die met elkaar gecombineerd moeten worden. Tegenwoordig worden campagnes met slechts twee verschillende kanalen echter ook als crossmedia omschreven.

Crossmedia 1

Crossmedia marketing is tegenwoordig een van de meest populaire vormen van marketing en reclame voor een product, dienst of bedrijf. Media en mediagebruik hebben zich de afgelopen decennia steeds verder ontwikkeld: van pure printproducten zoals kranten naar digitaal en online zoals radio en televisie en uiteindelijk internet en social media (Facebook, Instagram, YouTube etc.). Bijna geen enkel bedrijf kan beweren dat de eigen doelgroep slechts via één medium bereikt kan worden en dus is crossmediale marketing de aangewezen manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken en blijvend aandacht te trekken.

Bij deze vorm van marketing is het vooral belangrijk om niet alleen op verschillende kanalen vertegenwoordigd te zijn, maar ook gebruik te maken van de verbindingen tussen de afzonderlijke media en de campagnes op elkaar te laten voortbouwen. In vergelijking met multichannelmarketing, waarbij dezelfde content gewoon op verschillende kanalen wordt gepubliceerd, moet de content bij crossmedia marketing altijd worden aangepast en geoptimaliseerd voor het desbetreffende kanaal. De afzonderlijke marketingmaterialen worden qua tijd en inhoud op elkaar afgestemd en aangepast aan de betreffende doelgroep van het medium.

Waarom crossmedia marketing succesvol is

crossmedia 2

Grotere zichtbaarheid

Door de inzet van verschillende kanalen worden de campagnes en het bedrijf in het algemeen blootgesteld aan een grotere doelgroep. Dit leidt uiteindelijk tot een grotere zichtbaarheid waardoor je meer mensen kan bereiken dan op slechts 1 platform. Sterker nog, door de afzonderlijke campagnes aan elkaar te koppelen, wordt de inhoud ook beter onthouden bij de doelgroep

crossmedia 3

Bereik verschillende doelgroepen

Door de campagnes en de bijbehorende uitingen op verschillende kanalen en media te publiceren, kan een grote verscheidenheid aan doelgroepen worden aangesproken. Afhankelijk van het medium verschilt het publiek en de gebruikersgroep meestal sterk van elkaar. Op deze manier kan met één crossmedia campagne meerdere belangrijke doelgroepen van een bedrijf worden aangesproken. In de praktijk zie je dan ook dat veel jongeren actief zijn op Instagram & TikTok terwijl het volwassen zakelijke publiek te bereiken is op LinkedIn.

Promoot interactie

De combinatie van de verschillende kanalen en de koppelingen tussen de kanalen zetten de doelgroep aan tot interactie. Links, QR-codes of notities die verwijzen naar meer gedetailleerde informatie kunnen ertoe leiden dat ontvangers en klanten meer betrokken raken bij het onderwerp en het merk. In de praktijk uit zich dat zeer effectief bij een mix van offline en online communicatie. Ter illustratie: Wanneer er een poster van een concert in het bushokje hangt en je door middel van een QR-code op de poster meer informatie kunt vinden in het Facebook-evenement.

crossmedia 5

Versterken van merkimago

De verschillende touchpoints en informatie die klanten via een crossmedia campagnes ontvangen, versterken het merkimago. Door de verschillende communicatie uitingen te zien in meerdere vormen wordt het merk tastbaarder en gemakkelijker te onthouden. De verschillende content elementen leiden tot meer inzichten, wat niet alleen de boodschap versterkt, maar ook het merkimago kan versterken.

Crossmedia marketing in de praktijk

Er zijn 101 verschillende kanalen die je zou kunnen inzetten om je doelgroep te bereiken, maar er zijn slechts een handjevol platformen die precies de doelgroep kan targeten die jij wilt targeten. Google Ads en Facebook Ads zijn één van deze onmisbare kanalen die vrijwel ieder keer terugkomen in de online strategie. Afzonderlijk van elkaar presteren ze goed, maar als je deze kanalen op elkaar afstemt en gaat combineren, dan presteren ze beter!

crossmedia 6

Facebook Ads in combinatie met Google Ads

Als je zover in dit artikel gekomen bent hoef ik je niet meer te overtuigen dat de inzet van meerdere kanalen kan leiden tot hogere conversies. Dat gedeelte is duidelijk, maar hoe ziet dat dan uit in de praktijk? Ik deel graag een winnende strategie die in de praktijk zeer effectief is gebleken.

Soms is het zo dat je op Facebook niet altijd even zuiver kan targeten op een bepaalde doelgroep. Dit komt wel eens voor wegens beperkingen in de targeting mogelijkheden. Google Ads kan dan een uitkomst bieden. Google Ads werkt op basis van het ‘pull-principe’ waarbij de campagne mensen naar zich toe trekt doordat zij een bepaalde zoekterm intikken bij Google dat aansluit op jouw content. Bij een groot zoekvolume kan je een Google Search campagne inrichten op relevante zoektermen waarmee je dus zeker weet dat je relevant verkeer naar de landingspagina stuurt.

Vervolgens kan je op Facebook aangepaste doelgroepen maken en retargeten op websitebezoekers van de desbetreffende landingspagina. Het minimum aantal mensen in deze doelgroep moet 100 zijn, maar voor een optimale campagne raden we een minimum van 500 aan zodat het algoritme de ruimte krijgt om te leren. Uiteraard communiceer je, in de retargeting advertentie op Facebook, met een passende boodschap. Dit is vaak een boodschap die hoort bij de aankoop-fase.

Dit is een mooie strategie om campagnes te draaien op een zuivere doelgroep waarbij het budget dus effectief besteed wordt aan mensen die al interesse hebben getoond. Maar, het wordt nog mooier! Van deze retargeting groep kan je vervolgens look-a-like doelgroepen maken waarbij het Facebook algoritme op zoek gaat naar nieuwe mensen die sterke overeenkomsten hebben (houd wel rekening met de iOS14.5 update van Apple). Op hen kan je dan vervolgens weer een nieuwe campagne draaien met een passende boodschap die hoort bij de kennismakingsfase.

Conclusie

Crossmediaal adverteren is niet meer weg te denken uit het huidige reclamelandschap. De concurrentie tussen adverteerders is groot en er komen alsmaar meer sociale platformen en netwerken bij. Wil jij opvallen met je merk? Dan kan een crossmediale campagne niet ontbreken. We begrijpen dat deze vorm van marketing niet van vandaag op morgen staat. Alle kanalen en communicatie boodschappen dienen namelijk goed op elkaar afgestemd te worden voor maximaal rendement. Wil jij hier graag bij geholpen worden? Of zou je hier eens over willen sparren onder het genot van een kopje koffie? Neem dan contact met ons op voor een afspraak op ons kantoor in Eindhoven!