Webzies

Webzies

Facebook Retargeting op basis van aangepaste doelgroepen

Door: Jop
Leestijd: 05:00

Wil je op een relatief goedkope manier adverteren? Retargeting is your way to go! Voordat we dieper ingaan op de details leg ik eerst in het kort de basis uit. Retargeting is een krachtig middel om jouw doelgroep te benaderen met advertenties. Je bereikt namelijk mensen die al in een eerdere fase interesse hebben getoond in jouw product of dienst, vandaar de naam re-targeting. Deze mensen behoren tot de ‘warme doelgroep’. Het is aanzienlijk goedkoper om een warme doelgroep te bereiken dan een koude, want die hoef je tenslotte niet meer te overtuigen om een eerste actie te ondernemen. Welke actie een persoon uit de warme doelgroep genomen heeft, is afhankelijk van jouw product/dienst. Je zou kunnen denken aan een websitebezoek, brochure download of app installatie etc. Op basis hiervan kun je een lijst met mensen samenstellen waarop je gericht kunt targeten.

 

Retargeting via Facebook

In marketingland is het algemeen bekend dat Facebook een uitstekend advertentiebeheer heeft ontwikkeld. Je kunt stellen dat Facebook in een Ferrari 458 rijd terwijl andere social media kanalen nog touren in de Peugot 206. Groot verschil hé? Dat is het ook! Er kan zeer gedetailleerd getarget worden op demografische gegevens en locatie, maar dat niet alleen. Er kan zelfs getarget worden op een groep mensen die in de afgelopen 365 dagen tenminste 1 paginabericht geliked hebben. Of op mensen die een product hebben toegevoegd aan hun winkelmandje op jouw website. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het laatst genoemde is een voorbeeld van retargeting op basis van aangepaste doelgroepen. Heb je een webshop? Dan kan je ook een retargeting campagne inrichten via de catalogusmanager. Via deze weg kun je direct een campagne maken zonder een doelgroep lijst aan te maken.

Om in aanmerking te komen voor retargeting moet je eerst de Facebook pixel koppelen aan jouw website. De pixel registreert vervolgens gegevens van jouw websitebezoekers. Op basis van deze gegevens kun je aangepaste doelgroepen maken. Deze tool kun je vinden via business manager > doelgroepen. Wanneer je op de doelgroepen pagina zit zie je links een blauw knop waarmee je aangepaste doelgroepen kunt maken. Vervolgens opent zich onderstaand scherm waar je kunt kiezen uit verschillende gegevensbronnen. Op basis van deze bronnen worden doelgroep lijsten samengesteld.

 

 

Regels

Om een retargeting campagne op te zetten kies je ‘website’ als gegevensbron. In het volgende venster (foto 2) kun je regels instellen waarmee je de doelgroep gaat definiëren. Door regels toe te passen vertel je Facebook in principe aan welke criteria je doelgroep moet voldoen voordat ze in jouw doelgroep lijst worden geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit 3 standaard criteria:

–  Alle websitebezoekers

–  Mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht

–  Bezoekers op basis van doorgebrachte tijd

Afhankelijk van jouw campagnedoelstelling kies je de optie die hier het beste op aansluit. Wil je de doelgroep specifieker maken door criteria te combineren? Dan kan dat ook. In dat geval kies je bovenaan het venster ‘ALLES’ in plaats van de standaard optie ‘ALLE’. Door deze optie aan te passen verander je in principe ‘OF’ regels in ‘EN’ regels.

 

 

Voorbeeld

Stel je verkoopt fiets- en wandelroutes en je wilt meer fietsroutes verkopen in Limburg. Dan kun je mensen targeten die op jouw website al eens gezocht hebben op fietsroutes in Limburg, om vervolgens hier een advertentie op te richten met 10% korting. Dat ziet er zo uit:

Zoals je ziet wordt er nu een lijst samengesteld met mensen die in de afgelopen 30 dagen op jouw website hebben gebrowsed op het niveau van fietsroutes/limburg. LET OP: Niets is zo irritant als reclame krijgen van bedrijven waar je nét hebt gekocht. Om dit te tackelen moet je dus mensen uitsluiten. Dit doe je door op ‘mensen uitsluiten’ te klikken en hier de unieke URL van de bedankpagina in te vullen. Heb je geen unieke bedankpagina? Dan raad ik aan om dit wel in jouw website te implementeren. Met unieke bedankpagina’s krijg je veel meer vrijheid om specifieker te targeten en zo waardevolle doelgroep lijsten te maken.

 

Alternatieve mogelijkheden

Aangepaste doelgroepen in Facebook is een zeer krachtige tool om gericht te adverteren. Bovenstaand voorbeeld is maar één uit duizend mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld ook gebeurtenisevents aanmaken als je wilt targeten op mensen die een test hebben gedaan op jouw website (zie uitklapmenu screenshot 2). Dit is bijvoorbeeld interessant voor job marketing. Of je kunt targeten op mensen die een product aan het winkelmandje hebben toegevoegd, maar niet gekocht. Om deze groep alsnog aan te zetten tot aankoop kun je ze triggeren met bijvoorbeeld een tegoedbon.

Kortom: Doe je nog niet aan retageting voor jouw bedrijf? Start vandaag nog! Je bereikt precies de doelgroep die je wilt bereiken. Het is dus een relatief goedkope en waardevolle manier van adverteren. Bovendien zijn er talloze mogelijkheden om retargeting via Facebook in te zetten. Weet je niet precies hoe je retargeting kunt inzetten voor jouw business? Wij denken graag met je mee tijdens een lekker kopje koffie!