Webzies

Webzies

Dynamische productadvertenties op Facebook

Door: Ralph
Leestijd: 03:30

Wanneer de Facebookpixel is geïnstalleerd krijg je de mogelijkheid tot een zee van nieuwe advertentiemogelijkheden. Heel tof! Je kunt nu bijvoorbeeld dynamische advertenties inzetten op basis van het online zoekgedrag van jouw doelgroep. De Facebook pixel ziet nu precies welke pagina’s en dus welke producten een websitebezoeker heeft bekeken. Op basis van deze data wordt er onderscheid gemaakt welke producten men interessant vindt. Wanneer iemand wordt benaderd met een dynamische productadvertentie worden uitsluitend de producten getoond waar men al interactie mee heeft gehad. Hiermee wordt de attentiewaarde aanzienlijk verhoogd. Logischerwijs resulteert dat in een hoger conversiepercentage dan een normale advertentie. Daar worden wij online marketeers warm van ?!
Maar hoe moet je dat opzetten en waar moet je op letten? Lees verder…

 

Catalogusmanager

Om gebruik te kunnen maken van dynamische productadvertenties moet de webshop gekoppeld zijn aan de facebook business account. Hoe? Door de productcatalogus in te laden op Facebook. Dit is allemaal te beheren in de catalogusmanager van het businessaccount van Facebook. Je kunt ervoor kiezen om de producten handmatig toe te voegen of met een excel sheet. Echter raden we beiden sterk af, want webshops zijn altijd in beweging. Het aanbod en de bijbehorende voorraad veranderd van dag tot dag. Als je handmatig de feed zou doorsturen ben je ontzettend veel tijd kwijt aan het up-to-date houden van dynamische advertenties. Gelukkig hebben we daar een oplossing voor! Met de Facebook pixel kan de productfeed realtime doorgestuurd worden. Dat betekent dat de dynamische advertenties altijd up-to-date zijn met de laatste gegevens.

 

Maar waar moet je beginnen en hoe richt je vervolgens dynamische advertenties in?

 

Als je in de catalogusmanager een nieuwe catalogus aanmaakt krijg je de vraag hoe je producten wilt toevoegen aan je catalogus. Je kunt ervoor kiezen om jouw e-commerceplatform zoals Woocommerce of Shopify te koppelen met Facebook. Dit is snel en eenvoudig in te richten met de Facebook plugin dat je installeert in jouw CMS. Echter, de ervaring leert ons dat de Facebook plugin vaak een conflict veroorzaakt met andere plugins waardoor conversies incorrect worden ingeschoten. We raden dan ook aan om te kiezen voor gegevens binnen te halen met de Facebookpixel.

 

  1. Ga in je catalogus manager naar instellingen en kies de pixel die je wilt koppelen.
  1. Vervolgens voeg je een gegevensbron toe. Ga naar ´gegevensbronnen voor producten´ en kies ´Een pixel gebruiken´. Ook hier kies je dezelfde Pixel.

 

Wanneer de catalogus gekoppeld is worden de producten automatisch opgehaald van jouw webshop. Dit kan even duren. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid producten. Als de producten zijn ingeladen kan je productverzamelingen maken op basis van een filterfunctie. Stel je hebt een webwinkel dan kan je hier groepen maken op basis van man en vrouw. Maar bijvoorbeeld ook op product type. Productverzamelingen gaat je in de advertentiefase helpen om de juiste artikelen te tonen aan de juiste groep mensen.

 

Dynamische remarketing advertenties opzetten

Oké, je hebt een catalogus aangemaakt en deze gekoppeld aan jouw webshop én de Facebookpixel. De producten zijn ingeladen en productverzamelingen zijn ingericht; je kunt nu eindelijk aan de slag met het opzetten van dynamische remarketing ads!

 

Om een dynamische advertentie op te zetten ga je voor campagne doelstelling: verkopen uit catalogus. Je kiest de catalogus, bepaald het budget en gaat door naar de advertentieset. Bovenaan krijg je direct de optie om een productverzameling te selecteren. Je kiest natuurlijk de verzameling producten die het beste passen bij de doelgroep waar jij op wilt gaan richten. Vervolgens kies je de optie ‘Retarget ads to people who interacted with your product on and off Facebook’. Afhankelijk van je doelstelling kies je de bijpassende interactie. Doorgaans wordt de bovenste optie het meest gebruikt. Verder loop je de advertentieset door hoe je dat altijd zou doen.

 

Op advertentieniveau zien we weer nieuwe opties staan. Aangezien het gaat om een dynamische advertentie moet Facebook weten welke informatie het moet tonen in de advertentie. Dit kun je bepalen door catalogusvelden toe te kennen. Elk product heeft zijn eigen waardes gekoppeld aan de catalogusvelden. Op deze manier laat Facebook dus voor ieder product afzonderlijk de juiste informatie zien.

 

 

Wil je in de kop de titel van het product hebben staan? Of juist de prijs? Allebei kan natuurlijk ook! Dat is compleet afhankelijk van jouw eigen voorkeur. Dit kan je voor elk veld afzonderlijk zelf bepalen en zo jouw eigen dynamische remarketing advertentie opzetten.

 

Wil je een dynamische remarketing op social media inzetten met jouw product(en), maar wil je het proces liever uitbesteden? Je bent altijd welkom voor een kopje koffie. Wij halen graag het maximale rendement uit jouw online activiteiten naar boven!