Webzies

Webzies

Facebook Look-a-like audience

Door: Jop
Leestijd: 04:00

Wil jij meer rendement halen uit je Facebook campagnes? Stomme vraag. Natuurlijk wil je dat! Goed dat je op deze pagina terecht bent gekomen. Iedere marketeer of campagnebeheerder ziet zijn of haar campagneresultaten van tijd tot tijd dalen. Dat is volkomen normaal. Er treed verzadiging op bij de doelgroep waardoor de campagne steeds minder interessant wordt. Dit is het punt om de campagne te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld op detailniveau in de uitingen het een en ander aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan ander beeldmateriaal. Of wellicht helpt een andere CTA? Dit zijn optimalisatiemogelijkheden die een verse impuls kunnen geven, echter blijkt uit de praktijk dat dit soms niet genoeg is om jouw doelgroep te triggeren. Soms dient er zwaarder geschut ingezet te worden. De oplossing ligt bij Facebook lookalike audiences! Hoe dit precies werkt leg ik je hieronder verder uit…

 

Wat zijn look-a-like audiences?

Facebook lookalike audiences staat ook wel bekend als vergelijkbare doelgroepen. Via het algoritme maakt Facebook automatisch een vergelijkbare doelgroep aan op basis van bekende data. Dit kan data zijn uit oudere campagnes maar ook van je website, waar de beste klanten zich bevinden. Facebook kan alleen een vergelijkbare doelgroep maken wanneer de Facebook pixel verbonden is met je website. Hoe je de Facebook pixel installeert lees je hier.

Vergelijkbare doelgroepen is een krachtige tool waarmee je doelgerichte campagnes kunt opzetten en kent 3 grote voordelen.

1. Je richt je advertenties op nieuwe potentiële klanten, die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

2. Lookalike audiences zijn eenvoudig op te zetten met behulp van de Facebook Pixel. Hierdoor kost het je een stuk minder tijd en moeite om de doelgroep van je Facebook advertentie in te stellen én te vinden.

3. Lookalike audiences leveren regelmatig zelfs betere resultaten op dan doelgroepen die je handmatig hebt ingesteld.

Hoe mooi zou het zijn om campagnes te runnen op mensen die precies lijken op jouw allerbeste klanten? Geheel automatisch! Nou ja, niet 100% automatisch. Het moet eerst goed ingericht worden…

 

Hoe maak je een Facebook lookalike audience?

Om een vergelijkbare doelgroep te maken moet je eerst inloggen in de facebook businessmanager. Vanuit hier ga je naar ‘Doelgroepen’ en kies je ‘Maak een vergelijkbare doelgroep’. Je kunt een vergelijkbare doelgroep maken aan de hand van pagina likes, conversiepixels of aangepaste doelgroepen. Mijn advies is om altijd aangepaste doelgroepen te maken, omdat je hier tot op detailniveau een doelgroep kunt specificeren.

Heb je een webshop? Dan kun je een aangepaste doelgroep maken op basis van mensen die een bestelling geplaatst hebben. Vervolgens selecteer je in bovenstaande afbeelding de desbetreffende aangepaste doelgroep. Daarna selecteer je jouw gewenste regio en kies je het percentage. Een vergelijkbare doelgroep van 1% bestaat uit de mensen die het meest lijken op de bron van je vergelijkbare doelgroep, in dit geval je allerbeste klanten. Als je het percentage vergroot, maak je een grotere, bredere doelgroep.

Deze doelgroep kun je vervolgens gebruiken voor je Facebook-advertenties. Je kunt via Advertentiebeheer gewoon een campagne maken zoals je dat gewend bent. Bij het targeten van je doelgroep, vind je de aangepaste en vergelijkbare doelgroepen terug.

Goed om te weten

Facebook maakt vergelijkbare doelgroepen op basis van steekproeven. Het kan dus zomaar zijn dat de advertentie aan de verkeerde persoon wordt getoond. De regel luidt: hoe groter de brondoelgroep hoe hoger de kans dat de steekproef succesvol is. Voor een sterke vergelijkbare doelgroep dien je minimaal 100 personen te hebben voor een nauwkeurige inschatting (liever 200-300).

Voorbeeld: Probeer maar eens met 10 dartpijlen één keer in de roos te gooien. Misschien lukt het je toevallig. Maar lukt het ook 10 keer als je 100 pijlen gooit? Die kans is een stuk kleiner. Misschien lukt het dan maar 5 keer… Wat ik hiermee wil zeggen, is dat Facebook een betere lookalike audience kan maken als de steekproef groot genoeg is.

Wil je ook jouw social media marketing optimaliseren en vergelijkbare doelgroepen inzetten? Wij helpen je graag! Denk je te weinig leads/bestellingen te hebben om hier een vergelijkbare doelgroep op te baseren? Ook daarmee kunnen wij jou heel goed van dienst zijn. Neem gerust contact met ons op!