Webzies

Webzies

Biedstrategieën in Google Ads

Door: Ralph
Leestijd: 05:00

Adverteren binnen Google Ads betekent dat je betaalt per klik of vertoning. De prijs wordt bepaald op basis van biedingen in de virtuele veiling. Deze veilingen zijn volledig geautomatiseerd en de hoeveelheid invloed die jij hierop hebt kun je zelf bepalen. Afhankelijk van het doel van jouw campagne kun je een passende biedstrategie kiezen. Zo kun je je focussen op het vergaren van klikken, conversie of zichtbaarheid. Elke biedstrategie richt zich op andere campagnedoelen. Met sommige biedstrategieën behoud je zelf veel invloed op de klikprijzen, terwijl je met anderen Google meer vrijheid geeft om ook factoren zoals apparaten, tijd, locatie en besturingssysteem mee te nemen. Wil jij de beste biedstrategie voor jouw campagne kiezen? Lees hieronder welke biedstrategie je in welke situatie gebruikt!

Handmatige CPC

De biedstrategie waarbij jij zelf de meeste controle houdt is handmatige CPC. Met deze strategie stel je zelf in wat de maximale klikprijs is die je bereid bent te betalen voor elk zoekwoord. Zo kun je op den duur zelf bekijken welke zoekwoorden beter presteren en hier meer advertentiebudget aan toekennen. De daadwerkelijke klikprijs kan lager liggen dan het bedrag dat jij biedt en Google rekent dan ook alleen het bedrag dat minimaal nodig is om de concurrent direct onder jou te overbieden. Deze biedstrategie is handig wanneer je veel controle over je advertentie-uitgaven wilt hebben.

Verbeterde CPC

Waar handmatige CPC gericht is op het vergaren van klikken voor de beste prijs, is verbeterde CPC meer gefocust op het vergaren van conversies. Deze biedstrategie past de handmatige biedingen die je zelf instelt automatisch aan wanneer de kans op een conversie toe- of afneemt. Daarnaast probeert Google de gemiddelde CPC onder de door jou ingestelde CPC te houden

Klikken maximaliseren

Klikken maximaliseren is een automatische biedstrategie waarbij Google Ads de biedingen beheert en ervoor zorgt dat je binnen jouw budget zoveel mogelijk klikken op je advertenties krijgt. Deze biedstrategie zet je in wanneer je zo veel mogelijk verkeer naar jouw website wilt genereren en je met jouw campagne geen specifieke conversiedoelen hebt.

Conversies maximaliseren

Ga je voor zo veel mogelijk conversies binnen jouw budget en heb je geen specifieke kosten per conversie waar je je op wilt richten? Dan kies je voor conversies maximaliseren. Met deze automatische biedstrategie gaat Google op zoek naar zo veel mogelijk conversies. Met machine learning ‘leert’ het algoritme welke biedingen in welke veilingen het meeste opleveren. Dit gebeurt op basis van campagnegegevens uit het verleden. Belangrijk bij deze biedstrategie is dat er al een aantal conversies nodig zijn om het in te kunnen zetten.

Doel CPA

Met deze slimme biedstrategie kun je zo veel mogelijk conversies genereren tegen een bepaalde doel kosten per actie (doel CPA). Doel CPA is het gemiddelde bedrag dat je bereid bent te betalen voor een conversie. Je kunt zelf instellen welke doel CPA je wilt hebben. Via machine learning gaat Google op zoek naar de beste biedingen in de veiling met als doel zo veel mogelijk conversies te genereren tegen gemiddeld jouw doel CPA. Voordat je deze biedstrategie inzet is het belangrijk dat jouw campagne al enige ontwikkeltijd heeft gehad. Je moet namelijk zelf de doel CPA instellen, dus je moet wel enig idee hebben van wat de kosten per conversie gemiddeld kunnen zijn.

Doel ROAS (return on ad spend)


Met doel ROAS kun je de conversiewaarde verhogen én je richten op een specifiek rendementspercentage van jouw advertentiekosten. Je kunt zelf instellen hoe hoog het rendementspercentage moet zijn. Google gaat met deze biedstrategie op zoek naar de mensen die de hoogste kans hebben om een aankoop te doen op jouw website. Door een doel ROAS op te geven heb je invloed op wat jouw campagne echt oplevert. Voorbeeld: voor elke euro die je in jouw advertenties steekt krijg je er 5 terug. 5 / 1 x 100% = 500% doel ROAS.

Vertoningspercentage

Deze biedstrategie richt zich op zichtbaarheid. Je geeft zelf aan welk percentage van de tijd dat je wordt weergegeven je bovenaan de resultatenpagina wilt staan. Vervolgens gaat Google zelf aan de slag met de biedingen die hiervoor nodig zijn om dit percentage te behalen. Je hebt hierbij 3 opties: 1) de eerste positie van de betaalde zoekresultaten, 2) boven de organische zoekresultaten en 3) ergens op de eerste pagina van de zoekresultaten. Kies je bijvoorbeeld voor 80% vertoningspercentage boven de organische zoekresultaten? Dan stelt Google de biedingen zo in dat jouw advertenties in 80% van de gevallen dat jouw advertentie wordt weergegeven boven de organische zoekresultaten staat.

(Zichtbare) CPM

Deze biedstrategie is speciaal voor display campagnes. Hiermee bied je per 1000 weergaven op het display netwerk van Google. Het verschil met de eerder besproken biedstrategieën is dat je dus niet betaalt per klik, maar per 1000 weergaven. Wanneer je gaat voor zichtbaarheid van jouw advertentie is dit een zeer geschikte biedstrategie. Je kunt ook bieden op zichtbare CPM. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de zichtbare 1000 vertoningen die je krijgt. Een advertentie wordt als ‘zichtbaar’ beschouwd wanneer ten minste 50% van de advertentie gedurende 1 seconde of langer op het scherm te zien is. Voor video’s geldt 2 seconden of langer.

 

Dit waren alle biedstrategieën binnen Google Ads! Hopelijk helpt deze uitleg bij het maken van de juiste keuze voor jouw Google Ads campagne. Heb je hier vragen over of wil je hulp bij het opzetten van jouw campagnes? Neem dan contact met ons op!