Webzies

Webzies

Ken jij de image extensions van Google Ads al?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:05

Image extensions of beeldextensies zijn een van de nieuwste opties om je Google Ads advertenties te optimaliseren. Dit is de eerste mogelijkheid om je zoekadvertenties uit te breiden met afbeeldingen. Dit is dus best wel een grote stap die nooit eerder mogelijk was.

Afbeelding extensies kunnen een geweldige aanvulling zijn op elke campagne. Ze vergroten de aantrekkelijkheid van je advertenties, verbeteren je CTR en maken de totale SERP ook weer groter waardoor je concurrentie verder naar beneden verplaatst.

De extensie fungeert echt als een verlenging van je advertentie zelf. Wanneer iemand dus op de afbeelding klikt zul je naar de landingspagina gestuurd worden van de advertentie zelf (dus wanneer iemand op de titel van de advertentie klikt). De beeld extensies zien er zo uit:

image extension

Image extensions instellen in Google Ads

Beeldextensies kunnen binnen Google Ads op dezelfde plaats worden toegepast als alle andere advertentie-extensies. Ze zijn dus terug te vinden aan de linkerkant van je Google Ads interface bij advertenties en extensies.

Je kunt op het blauwe ‘+’-knopje bovenaan het tabblad ‘Extensies’ klikken of je kunt naar beneden scrollen totdat je de afbeeldingskaart ziet. Daarna kun je op Afbeeldingen klikken en vervolgens op de blauwe ‘+’ boven aan dat scherm.

De specificaties die toegestaan zijn voor Google Beeldextensies zijn:

Horizontaal: 1200 x 628 (aanbevolen) of 600 x 314 (minimaal)

Vierkant: 1200 x 1200 (aanbevolen) of 600 x 600 (minimaal)

Hoe kun je het beste je extensies inzetten?

Image extensions kunnen worden toegepast op campagne- of advertentiegroepniveau in Google Ads. Het hangt af van je campagnes wat de beste manier is om dit te doen.

Als alle advertentiegroepen in de campagne hetzelfde product of dezelfde dienst promoten en de afbeelding voor elke advertentie relevant is kun je ze op campagneniveau toevoegen.

Als je verschillende ad groups hebt voor verschillende producten binnen een campagne dan kun je deze het beste op ad group niveau toepassen. Zorg ervoor dat de beeldextensie altijd iets te maken heeft met de landingspagina. Op deze manier voorkom je een hoog bouncepercentage.

Waar kan je een afbeelding voor je beeldextensies vandaan halen?

Je moet eerst afbeeldingsbestanden uploaden naar Google om ze in je campagnes te kunnen gebruiken. Dit kan op de volgende manieren:

  • Uploaden vanaf je computer
  • Website-scan
  • Social media afbeeldingen

De opties wijzen zich vanzelf eigenlijk wel uit. Je kunt zelf vanuit je bestanden een afbeelding uploaden wat de meest voor de hand liggende optie is. Andere manieren zijn om Google Ads je website of social media te laten scannen.

Wat de best practices voor Google Ads-beeldextensies?

De beste manier om je beeldextensies te gebruiken is ten eerste om je natuurlijk aan de regels te houden. Dit betekent GEEN:

  • Logo-overlays
  • Tekstoverlays
  • GIF’s
  • Wazige of slecht bijgesneden afbeeldingen

Dit is natuurlijk heel erg jammer omdat ik me voor kan stellen dat je graag je logo of tekst hierin verwerkt. Dit mag dus helaas niet maar dat betekend natuurlijk niet dat de afbeeldingen niet nuttig kunnen zijn.

Gebruik duidelijke afbeeldingen

Aangezien de afbeeldingen in de image extensions relatief klein zijn is het niet handig als je drukke onoverzichtelijke afbeeldingen gebruikt. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn waar het om gaat.

Gebruik zo veel mogelijk afbeeldingen

Je mag 20 afbeeldingen gebruiken dus waarom zou je er niet zo veel mogelijk gebruiken? Je moet immers testen hoe goed al je afbeeldingen aanslaan en je weet eigenlijk nooit wat het beste werkt. Probeer zoveel mogelijk te testen en verwijder na een tijdje de extensies die niet goed werken.

Het is over het algemeen niet moeilijk om beeld extensies in te stellen maar je moet vooral weten dat ze er zijn en hoe je ze gebruikt. Ze staan namelijk nog redelijk in de kinderschoenen en kunnen je CTR verhogen omdat je meer opvalt. Wil jij succes met Google Ads? Laat een gratis Google Ads check doen of neem contact op met ons team!