Webzies

Webzies

Facebook Conversion API

Door: Ralph
Leestijd: 04:30

iOS14: Het is je vast niet ontgaan. De update van Apple verandert de spelregels van dataverwerking en cookie-tracking waardoor veel adverteerders naar alternatieven moeten zoeken om de doelgroep met relevante advertenties te benaderen. Maar het wordt er niet makkelijker op gemaakt nu de consument bij het openen van een app, een pop-up ontvangt waarbij adverteerders voor toestemming vragen om hen te tracken voor advertentiedoeleinden. Velen zullen hier niet mee akkoord gaan. Naar verwachting 80%. De gevolgen zijn groot voor de manier waarop we data verzamelen, en dus ook voor dynamische én persoonlijke advertenties. Maar dat niet alleen… zelfs het algoritme op bijvoorbeeld Facebook wordt verstoord, omdat relevante parameters en interesses van mensen niet meer duidelijk gelinkt kunnen worden aan het juiste profiel. Meer weten over de impact en de gevolgen van deze update? Dan verwijs ik je graag door naar DEZE blog waarin de update en benodigde maatregelen gronding besproken worden. Want in deze blog staat de Facebook Conversion API centraal. Juist, één van de maatregelen om de schade van iOS14 (deels) te beperken.

Wat is de Conversion API?

Om deze tool goed te begrijpen moeten we eerst terug naar de basis. Third-party browsers cookies (zoals data via de FB pixel i.c.m. de browser) worden geleidelijk afgeschaft, en first-party cookies worden beperkt maar zijn wel legaal. Apple’s ITP (Intelligent Tracking Protection) is al van kracht voor Safari en browsers die op OS draaien, en Google Chrome zal naar verwachting over ongeveer een jaar (2022) alle cookies van derden blokkeren. Vanwege deze updates zal het volgen, opslaan en doorgeven van gegevens op de server steeds belangrijker worden voor een nauwkeurige conversietracking.

Als je event-tracking tools zoals de Conversion API, installeert, verzend je in wezen events van jouw server direct naar de Facebook-pixel in plaats van naar de browser die verantwoordelijk is voor het verzenden van een event. Dit betekent dat je gegevens kunt verwerken als first-party cookie om conversieverlies als gevolg van cookiebeperkingen van browsers te voorkomen.

De Conversion API zal in essentie dus het verlies van signalen van een website/app opvangen. Het is geen perfecte oplossing (het is bijvoorbeeld niet in staat om add to cart acties te zien), maar het zal de mogelijkheid bieden om gebeurtenisevents naar Facebook te sturen en op deze manier relevant te blijven voor je doelgroep.

 

Voordelen Conversion API

– De data en gegevens die je verzamelt via de Conversion API worden rechtstreeks met je eigen server gedeeld met de server van Facebook waardoor je niet afhankelijk bent van de regels van Apple.

– Je zult geen fouten vinden in je rapportage, omdat data een-op-een wordt doorgestuurd. Het komt dus nooit meer voor dat je twee conversies ziet in je advertentieaccount terwijl er maar één conversie is binnengekomen op je website.

– De Conversion API geeft je de mogelijkheid om je volledige funnel inzichtelijk te maken. Je kunt hiermee zowel online als offline conversiegebeurtenissen mee meten. Dus van het verzamelen van je lead tot het afrekenen bij de kassa op locatie.

– Je kunt retargeting advertenties inzetten die langer teruggaan in het verleden dan 7 dagen. Dit kan alleen mits Facebook dus over de juiste data beschikt die je via de Conversion API versleuteld hebt gedeeld met Facebook.

– Adblockers zijn verleden tijd. Tot op heden wordt de Facebook pixel geblokkeerd door adblockers, waardoor je rapportages in het advertentiebeheer nooit volledig zijn. De Conversion API kan niet worden geblokkeerd door adblockers. Hierdoor hebben deze geen impact op je rapportage of het opslaan van data naar Facebook.

– Met de iOS update heeft Facebook besloten om het aantal events te minimaliseren naar acht. Dat is niet aan de orde bij de conversions API. Aan de hand van de Conversion API kun jezelf een lijst met gebeurtenissen meten en die data versleuteld delen met Facebook. Op deze manier kan je alles meten wat je wilt meten.

– Je kunt de Facebook Pixel nog steeds gebruiken in combinatie met de Conversions API. Op het moment dat de Facebook pixel en de Conversion API beide de persoon kunnen meten dan voert de Conversion API een correctie uit om geen dubbele resultaten te ontvangen.

Wat moet je doen om Conversion API in te stellen?

Voordat je kunt starten met het installeren van de Conversion API moet je eerst 2 handelingen uitvoeren:

1. Website domein verifiëren (Zie HIER hoe dat moet)

2. 8 conversiegebeurtenissen prioriteren in het gebeurtenisbeheer (Lees HIER meer over)

Nadat je bovenstaande gedaan hebt kan je aan de slag met de installatie van de Conversion API.

Tot op heden kun je jouw Conversion API op 3 verschillende manieren installeren op je website of je landingspagina:

1. Via partner-integratie zoals, WordPress, Magento, WooCommerce etc.

2. Gebruik een third-party tool zoals PixelYourSite, Segment, LeadsBridge, etc.

3. Laten installeren door een webontwikkelaar

Het stappenplan voor het instellen van de Conversion API

1. Ga naar je Business Manager via facebook.com

2. Vanuit de Business Manager kun je links bovenin naar het menu (negen puntjes) in en het menu ga je naar ‘Gebeurtenisbeheer’.

3. vervolgens op ‘Gebeurtenissen toevoegen’ en selecteer ‘De Conversion API gebruiken’

4. Klik op 2x op ‘Volgende’ en vervolgens op Instellen.

5. Facebook geeft je vervolgens twee verschillende opties. De eerste optie is om een partner integratie te gebruiken die Facebook met ander platformen heeft. Werk je met een van de platformen waar Facebook een partner integratie mee heeft dan kun je deze stappen volgen.

De tweede optie is om de Conversion API handmatig te installeren. Wil je de code zelf installeren of een webontwikkelaar dit laten doen? Volg dan de onderstaande stappen.

6. Vervolgens geeft Facebook aan wat je moet doen. Klik op ‘Volgende’.

7. Selecteer je pixel en druk op volgende.

8. Genereer je Toegangstoken voor de Conversion API en kopieer deze naar je klembord. Druk daarna op ‘Volgende’.

9. Vervolgens kun je de instructies verzenden naar je webontwikkelaar of zelf de documentatie lezen om de Conversion API te installeren.

Zelf kiezen wij altijd voor de handmatige installatie waarbij we third-party plugin PixelYourSite gebruiken. De toegangstoken kan je in deze tool invoeren waarna we vanuit PixelYourSite test-events kunnen sturen naar Facebook. Voilà!

Wanneer je deze stappen doorlopen hebt is het altijd verstandig om even terug te gaan naar het ‘Gebeurtenisbeheer’ in je advertentieaccount. Hier kun je nog eens checken of de ‘Gebeurtenissen’ vanuit de Conversion API goed worden ontvangen.

Hulp nodig bij het opzetten van je Facebook Conversion API, het verifiëren van je domein, of het kiezen van je 8 conversiegebeurtenissen? Neem dan contact met ons op! De koffie staat voor je klaar…