Webzies

Webzies

Google Mijn Bedrijf: hoe haal je er het optimale uit?

Google Mijn Bedrijf is een onmisbare tool als je lokaal gevonden wilt worden. Veel bedrijven richten zich voornamelijk op de zichtbaarheid in de Google zoekresultaten en zien deze belangrijke tool nog wel eens over het hoofd. Jammer want je kunt er steeds meer mee! Wil je weten of jij Google Mijn Bedrijf op de juiste manier inzet? Lees dan snel verder!

 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijven en organisaties hun bedrijfsvermelding op één centrale plek kunnen beheren. Je kunt het zien als jouw visitekaartje in Google met daarop relevante informatie over het bedrijf. Denk hierbij aan het adres, telefoonnummer, openingstijden, foto’s en een link naar je website. Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, dan komt deze in een blok rechts van de zoekresultaten te staan. Zo is in één oogopslag alle informatie over jouw bedrijf zichtbaar. Het voordeel voor de zoeker is dat deze direct alle informatie kan vinden op één plaats zonder dat deze een website hoeft te bezoeken.

 

Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?

Jouw bedrijfsvermelding wordt zichtbaar in Google wanneer er gezocht wordt op de naam van jouw bedrijf of naar zoektermen die aansluiten bij de categorieën en labels waarin je jouw bedrijf hebt ingedeeld.

 

Zoekopdrachten Google

Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘WEBZIES’ in Google, dan verschijnt er aan de rechterkant een blok met onze bedrijfsinformatie.

Google Maps

Als je in Google Maps zoekt op ‘online marketing Eindhoven’, kom je WEBZIES met bijbehorende bedrijfsinformatie ook tegen.

Aan de slag met Google Mijn Bedrijf

Zoals je ziet zijn de informatieblokken goed zichtbaar in Google. Het is dus zeker de moeite waard om te optimaliseren! Maar voordat je kunt optimaliseren maak je eerst een account aan. Om een bedrijfsvermelding te maken heb je alleen een Google account nodig. Daarna kun je inloggen op www.google.nl/business. Hier vul je je bedrijfsnaam en gegevens in. Als jouw bedrijf nog niet geverifieerd is, dan stuurt Google een verificatiecode per post of naar jouw telefoonnummer. Met deze code kun je aantonen dat je de eigenaar bent van het bedrijf. Is je account geverifieerd? Dan kun je aan de slag met de optimalisatie!

Je kunt zelf eenvoudig informatie toevoegen en bewerken. Verandert er iets binnen je bedrijf? Dan kun je dit direct zelf aanpassen in Google Mijn Bedrijf. Maar hoe zorg je nu dat je bedrijfsvermelding nu zo volledig mogelijk is? Hieronder vind je een aantal handige tips!

 

1) Houd je gegevens up-to-date
Je Google Mijn Bedrijf pagina is je visitekaartje in Google. Houd deze daarom altijd actueel. Veranderen je openingstijden (tijdelijk)? Werk deze dan bij zodat je (potentiële) klanten niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Heeft je winkel of kantoor een make-over gekregen? Voeg dan nieuwe foto’s toe, zodat je klanten je herkennen als ze bij je langskomen.

2) Maak gebruik van labels
Het toevoegen van labels aan je bedrijfsvermelding zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent. Zeker voor het werven van nieuwe klanten is dit erg belangrijk. Stel je bent eigenaar van een drogisterij. Door dit label aan je bedrijfsvermelding toe te voegen, kun je naar voren komen bij lokale zoekopdrachten naar ‘drogisterij’.

3) Maak een korte omschrijving van je bedrijf
Je hebt de mogelijkheid om een korte omschrijving van je bedrijf toe te voegen (max. 750 tekens). In deze omschrijving kun je je bedrijf kort toelichten. Zet hier bijvoorbeeld belangrijke USP’s van jouw bedrijf in. Zo laat je zien waarom jouw bedrijf relevant is.

4) Voeg extra URL’s toe
Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt kun je extra URL’s naar specifieke pagina’s op je website toevoegen. Zo kun je als restaurant bijvoorbeeld direct linken naar je menukaart of reserveringspagina.

5) Recensies
Op je Google Mijn Bedrijf pagina komen ook je recensies te staan. Online recensies zijn belangrijker dan ooit, dus het vergaren van positieve recensies is een must. Vraag je klanten daarom actief om een recensie achter te laten. Positieve recensies zorgen er namelijk voor dat Google je bedrijfsvermelding als relevanter beschouwt. Je hebt als bedrijf ook de mogelijkheid om reacties te plaatsen onder de recensies. Hiermee kun je laten zien dat je betrokken bent. Ook reageren op negatieve recensies is belangrijk. Een correct afgehandelde negatieve recensie laat namelijk klantvriendelijkheid zien.

6) Google Posts
Nog niet zo lang geleden werd Google Posts geïntroduceerd. Je kunt een afbeelding of video met een stukje tekst en een link toevoegen met leuke updates, blog of een nieuwe dienst. Dit bericht blijft 7 dagen onderaan je bedrijfsvermelding staan.

7) Vraag en Antwoord
Via jouw bedrijfsvermelding kunnen Google-gebruikers vragen stellen over jouw bedrijf. Hier kunnen andere gebruikers en jijzelf op reageren. Het is dus belangrijk dat je deze in de gaten blijft houden, zodat je de vragen ook zelf kunt beantwoorden.

 

Google Mijn Bedrijf biedt zoals je ziet veel mogelijkheden voor bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrentie. Door zo volledig mogelijk te zijn in de informatie die je geeft kun je veel bereiken. Er worden regelmatig updates geïntroduceerd, dus houd deze in de gaten zodat je bedrijfsvermelding altijd zo optimaal mogelijk is.