Webzies

Webzies

HTML5 banners voor Google Ads, hoe werkt dat?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:05

HTML5 banners gebruiken in je display campagnes, hoe werkt dat nou precies? Het kan nogal verwarrend zijn als je dit nog niet vaak gedaan hebt. Wanneer je een display campagne maakt heb je verschillende soorten doelgroepen waar je op kunt targeten maar ook meerdere soorten ads die je kunt gebruiken. Het is belangrijk dit goed met elkaar samenhangt. Een retargeting banner ziet er namelijk anders uit dan een prospecting banner.

Wat voor soort banners kun je gebruiken bij Google Ads?

Bij Google Ads kun je gebruik maken van Google’s eigen banners (responsive display ads) of je eigen banners uploaden in verschillende formaten. We gaan elk ad formaat doornemen in dit blog zodat het duidelijk is wat het verschil is tussen de verschillende soorten banners.

Responsive Display Ads

RDA’s zijn ads die je zelf kunt samenstellen in Google Ads zelf. Deze bestaan uit verschillende assets. Google stelt zelf de banner samen vanuit de assets die je geupload hebt. Je kunt beschrijvingen, koppen, afbeeldingen, een link, een logo en een video toevoegen. Google stelt vervolgens zelf een banner samen die volgens de machine learning van Google het beste werkt op dat specifieke moment.

JPG/ PNG banners

Het is mogelijk om stilstaande banners te uploaden. De enige vereisten hiervoor is dat de banners in de juiste formaten worden gemaakt. Over het algemeen is het beter om een animatie te hebben in je banner omdat je een verhaal kunt vertellen en het simpelweg meer opvalt. We gebruiken dus eigenlijk ook nooit JPG of PNG banners bij WEBZIES.

GIF banners

Een GIF bestand bevat natuurlijk een animatie, het is dan ook mogelijk om deze bestanden in te zetten als een video. Het is echter niet het ideale bestandstype om te gebruiken. Een GIF bestand is namelijk ooit ontworpen om meerdere afbeeldingen te comprimeren in één bestand. Het nadeel van GIF bestanden is dat ze redelijk groot zijn en gelimiteerd zijn tot 256 kleuren.

HTML5/ AMPHTML

HTML5 banners hebben ongeveer zo´n 16,7 miljoen verschillende kleuren. Althans, als je dat zou willen natuurlijk. Met HTML5 banners zijn de mogelijkheden eindeloos, je kunt meerdere animaties toevoegen en de banner laten loopen.

HTML5-banners zijn net websites in minicontainers. Dit bannerformaat laadt als een advertentie maar bestaat uit meerdere regels code en afbeeldingen. Bovendien zijn HTML5-banneradvertenties responsief en passen ze op een desktop-, laptop- of mobiel scherm.

Een andere reden waarom HTML5-banners zo geweldig zijn is hun mogelijkheid om HTML5-video, audiostreams en rich media content op te nemen. Deze rich media HTML5-banners geven je meer ruimte om creatief te zijn.

HTML5 Banner voorbeeld

Hoe maak je je HTML5 banners?

Er leiden altijd meerdere wegen naar Rome, ook naar het maken van HTML5 banners. Er bestaan verschillende tools voor om snel te banners te kunnen maken. Vaak zijn dit betaalde tools zoals Adobe Animate, Bannerwise of Creatopy.

Google heeft ook een gratis te downloaden bannertool, Google Web Designer. Deze is te downloaden via https://webdesigner.withgoogle.com/. Deze tool heeft natuurlijk wel wat oefening nodig, je maakt niet zomaar eventjes een nieuw bannersetje als je hier geen ervaring mee hebt. Er is een cursus beschikbaar via Google Skillshop om de basics te kunnen leren.

Je kunt het maken van banners natuurlijk ook uitbesteden! Dit doe je uiteraard bij De Bannerspecialist, onderdeel van WEBZIES.

Waar kun je display banners voor gebruiken?

Je kunt display banners op meerdere manieren inzetten. Je kunt ze via Google Ads, Ad Manager, Display & Video 360, Xandr, Yandex en vele andere display netwerken inzetten.

Over het algemeen wordt het meest gebruik gemaakt van het Google Display netwerk dat je via Google ads kunt gebruiken. Je heb hier alleen wel een aantal beperkingen omdat je banners niet groter mogen zijn dan 150 kb en niet langer mogen duren dan 30 seconden. Voor de meeste banners is dit echter geen probleem.

Wat zijn de voordelen van het gebruik maken van Display advertenties?

De grote voordelen van het gebruik maken van HTML5 banners in je marketing strategie is dat ze bijna overal op het web te vinden zijn. Je bereikt dus niet alleen de mensen die op zoek zijn naar de product of dienst. Je kunt vrijwel iedereen bereiken. Zorg er wel voor dat je niet iemand volledig volspamt met banners, dit kan namelijk nogal irritant zijn. Je kunt dit verhelpen met een frequency cap.

Het gebruik maken van HTML5 banner zorgt voor herkenbaarheid, branding en uiteindelijk in meer conversies. Je gebruikt ze in meerdere lagen van je online marketing strategie.