Webzies

Webzies

Personeel werven via Facebook en Instagram

Door: Ralph
Leestijd: 00:10

Facebook en instagram worden veel ingezet voor het werven van personeel. Niet zo vreemd dat er sinds de invoering van het antidiscriminatiebeleid van facebook er veel klachten komen over voornamelijk de beperking in de targeting mogelijkheden. Waar je in het verleden specifiek kon targeten op functies, specifieke interesse, leeftijd en afgebakende regio. Is dit helaas niet meer mogelijk. Maar hoe kun je facebook en instagram toch effectief in blijven zetten voor het werven van personeel? In deze blog leggen we uit hoe je deze platformen alsnog effectief kunt inzetten.

Welke beperkingen zijn er binnen facebook en instagram?

Belangrijk is om eerst even te kijken naar welke beperkingen er zijn opgelegd voor het werven van personeel. Waar je in het verleden de doelgroep tot in detail kon uitwerken, is dat vandaag de dag helaas niet meer mogelijk. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste wijzigingen in de targeting:

  • Je kunt geen geslacht meer selecteren
  • Je kunt geen selectie meer maken in leeftijd
  • De regio moet minimaal +15km zijn, ongeacht de functie
  • Je kunt niet gedetailleerd targeten. Functies en specifieke interesse kun je helaas niet meer selecteren.

Om te laten zien hoe groot de impact van dit alles is, vind je hieronder een overzicht van een doelgroep. Hierin is goed te zien wat de mogelijkheden vóór en na de invoering van het antidiscriminatiebeleid zijn:

Targeting voor wijziging:

targeting personeel werven 2

Targeting na wijzing:

targeting personeel werven

Het verschil in targeting mogelijkheden is dus enorm. Het nieuwe beleid van Facebook zorgt er dus voor dat je niet meer specifiek een doelgroep kunt samenstellen. Grote kans dat je pas achter deze beleidswijziging komt nadat je de campagne gemaakt hebt. Je hebt de campagne online gezet en deze wordt direct afgekeurd. De reden dat deze afgekeurd wordt is waarschijnlijk omdat je niet hebt aangegeven dat het een speciale advertentie-categorie betreft.

advertentiecategorieen personeel werven

 

Als je deze speciale advertentiecategorie selecteert en vervolgens de targeting wilt gaan inrichten, dan zie je dat er nog weinig mogelijk is. Is Facebook en instagram niet meer in te zetten voor het werven van personeel? Jazeker wel. Maar dan zul je dit wel op een andere manier moeten aanpakken!

Personeel werven nieuwe stijl

Om toch succesvol personeel te werven is er een andere aanpak nodig op facebook en instagram. Met de selectie van de doelgroep trechter jij eigenlijk voor facebook aan wie je de advertentie wilt laten zien. Helaas is dat dus niet meer mogelijk. We zullen dus tijdens het wervingsproces de selectie moeten gaan doen. Hieronder vind je een aanpak hoe je dit kunt doen en welke type content daarbij past:

Stap 1: bereik creëren

Je selecteert als eerste een brede doelgroep op basis van interesse. Dit is de bovenkant van de funnel waarbij het erg belangrijk is dat je een video inzet. De video mag niet te kort zijn (zeker 1 minuut). Je laat hierbij een ‘generieke’ impressie zien van hoe het werken is bij jouw bedrijf. Hierdoor kun je een schifting maken wie wel en wie niet geïnteresseerd is in jouw bedrijf.

Voorbeeld personeel werven 1

Stap 2: Activatie

Op basis van de interesse in de video kunnen we naar de tweede fase in de trechter. Dit doen we op basis van de tijdsduur dat iemand de video heeft bekeken. Heeft iemand bijvoorbeeld 75% van de video bekeken, dan mag je er vanuit gaan dat deze meer geïnteresseerd is in jouw bedrijf. In deze fase is het belangrijk om een laagdrempelige interactie met het bedrijf te creëren. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een test of een quiz. Bijvoorbeeld: hoe goed pas jij bij onze organisatie? Doe de test. Een voorbeeld van hoe zo’n test eruit kan zien vind je hieronder. Het belangrijkste bij deze test is om na te denken over de vragen die gesteld worden en wat de uitkomst moet/kan zijn.

Activatie personeel werven

Stap 3: Tonen van de specifieke vacature

De laatste stap in deze trechter is de mensen die zijn ‘geactiveerd’ de daadwerkelijke vacature te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door het persoonlijk uitnodigen van een persoon om te solliciteren op een bepaalde functie. Ook hier is een video leuk en wenselijk om te gebruiken.

Voorbeeld personeel werven 2

Mocht jij vragen hebben over deze manier van het werven van personeel via Facebook en Instagram? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!