In oktober 2022 introduceerde LinkedIn document Ads als de nieuwste advertentietype binnen het platform. Met behulp van dit advertentietype kun je direct een document in de tijdlijn van jouw doelgroep promoten. Deze vorm van advertising is interessant voor B2B bedrijven welke geloven in het social selling principe. Kennisdelen voordat ze ook iets terug ontvangen. Wil je weten hoe je een LinkedIn document Ad opzet? Lees dan snel verder!
Document Ads in verschillende fases van de buyer journey
Waar de lead-campagnes op LinkedIn vooral gericht zijn op Leads, is dat met de Document Ads niet het geval. Document ads kun je namelijk inzetten in verschillende fases van de buyer journey. In de awareness fase kun je deze inzetten om te laten zien dat je een bepaalde autoriteit (thought leader) bent in jouw vakgebied. In deze fase is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep het document te zien krijgen. In deze fase stuur je op bereik.
Wil je dat mensen het document daadwerkelijk downloaden gegevens achterlaten? Kies dan overweging of conversie als de juiste strategie. Zo toont LinkedIn het document aan de mensen binnen de doelgroep waarbij de kans het grootste is dat ze daadwerkelijk het document downloaden.
Opzetten LinkedIn Document Ads
Als je vaker advertenties draait binnen LinkedIn is het opzetten van een LinkedIn Document Ad geen rocket science. Toch hebben we hieronder even de stappen en vereisten voor je op een rijtje gezet. Zo zet jij snel een nieuwe campagne op!
Specificaties van LinkedIn Document Ads
Belangrijk is dat je advertentie aan bepaalde voorwaarden voldoet. Er zijn namelijk een aantal vereisten en restricties aan deze vorm van campagne voeren op LinkedIn. Hieronder vind je de belangrijkste vereisten.
Het document
Het document mag de volgende bestandformaten zijn, PDF, DOCX, DOC, PPT, PPTX. Het advies van LinkedIn is om een PDF toe te voegen aangezien de meeste gebruikers deze direct kunnen openen. Het bestand mag maximaal 300 pagina’s bevatten en niet groter zijn dan 100MB. Ons advies is hierbij dat content leidend is. Beter een goed document van 10 pagina’s dan een langdradig document van 50.
De tekst (van de advertentie) mag maximaal 150 karakters zijn en het document moet verplicht in de taal zijn waarin de doelgroep zich bevindt. De headline zal boven het document zichtbaar zijn.
Een leadform
Nadat iemand op downloaden klikt, dan komt hij/zij op een lead-gen form. Dit is eenzelfde formulier wat je nu ook al kunt gebruiken voor Lead-Gen campagnes. Belangrijk is dat jouw header en logo scherp en duidelijk zijn. Dit is namelijk het eerste wat ze zien in het formulier.
De headline mag bestaan uit maximaal 60 karakters. Deze moet direct aangeven waar het document over gaat. De details moeten direct aangeven wat je weggeeft, of waarover er contact zal zijn.
Je kunt een lead-campagne niet lanceren voordat je een privacy policy op je website hebt. Hierin staat zoals gebruikelijk hoe je omgaat met de gegevens die je verzameld. Verder moet je bepalen welke informatie je wilt ontvangen. In de regel is: hoe meer velden hoe lager het aantal leads. Denk dus goed na binnen welke fase je van de buyer journey je zit en welke informatie echt belangrijk is.
Bedankbericht
Het laatste en niet onbelangrijke wat je moet doen is het instellen van een bedankbericht. Mensen kunnen hier dus direct het document downloaden en lezen. Wel is het goed om ze even te bedanken voor actie en nogmaals te verwijzen welk document ze downloaden. Ook is het natuurlijk goed om een link naar jouw website te plaatsen.
Wil jij meer weten over wat LinkedIn Document Ads kan betekenen voor jouw organisatie? We bespreken graag de mogelijkheden met jou!