Webzies

Webzies

Wat is een SEO audit en waarom is dit zo belangrijk voor je website?

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:05

Het is ontzettend belangrijk om je website SEO proof te maken als je hoog wilt ranken op bepaalde zoekwoorden in Google. Daarom is het erg belangrijk om eens in de zoveel tijd een SEO audit (ook wel eens website audit of site audit genoemd) te doen.

Wanneer je dit nog nooit hebt gedaan zul je versteld staan over wat je allemaal kunt verbeteren aan je website. We zien dit ontzettend veel bij nieuwe klanten. Het gaat hier vooral over de technische kant van SEO.

Wat is een website audit?

Een SEO audit is eigenlijk het startpunt van vaak honderden technische SEO optimalisaties. Dit is waar we bij WEBZIES ook altijd mee beginnen bij nieuwe klanten, het scannen van je website zodat we weten waar de optimalisatiepunten liggen.

Het is belangrijk om een soort van status quo te krijgen van hoe je er voor staat. Dit is belangrijk omdat je wil weten waar je bent om te komen waar je heen wilt.

site audit

Dat is waarom de SEO audit zo ontzettend belangrijk is. Een website audit spoort de problemen op in je website. Deze problemen kun je vervolgens oplossen om je website beter te maken voor de zoekmachine van Google. Het is een soort route met alle problemen op je website die je kunt bewandelen op je prestaties te verbeteren.

Het maximaliseren van je zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachine van Google en andere zoekmachines is essentieel. Daarvoor zul je alle problemen van je website aan het licht moeten brengen en deze aan moeten pakken.

Er zijn naast de website audit ook andere vormen van SEO analyses zoals een SEO content analyse, backlink analyse en concurrentie analyse.

Naar welke onderdelen van je website kijkt een SEO audit?

Een SEO-audit haalt je website door een onderhoudscontrole heen om openstaande fouten vanuit technisch SEO-standpunt te identificeren die moeten worden opgelost.

Er zijn verschillende onderdelen van je website die meegenomen worden in een site audit. Het doel van de audit is om zoveel mogelijk fundamentele problemen te identificeren die de organische zoekprestaties beïnvloeden. Waar in ieder geval naar gekeken wordt zijn:

  • De veiligheid van je website
  • Duplicate content zoals dubbele pagina’s
  • Titels, bijvoorbeeld te lange of dubbele pagina titels
  • Beschrijvingen die missen of niet goed zijn
  • Usability, dit is bijvoorbeeld het missen van een favicon
  • De snelheid van je website
  • HTTP Status codes zoals 404’s of externe links naar 3XX pagina’s

http status code van een seo audit

  • Tekstuele inhoud zoals het missen van H1 of H2 tags
  • Redirects die niet kloppen
  • Problemen met interne links
  • Problemen met externe links
  • Localization problemen zoals een language code
  • Afbeeldingen te groot of geen alt tags
  • Kan je website goed gecrawld worden door zoekmachines?

Page index van een seo audit

  • Javascript probemen
  • CSS problemen
  • Optimalisatie voor mobiel zoals responsiveness
  • Prestaties
  • AMP (Accelerated Mobile Pages)

Al met al een behoorlijk lange lijst dus maar tegelijkertijd ook allemaal erg belangrijk als je hoog wilt scoren binnen Google.

Waarom het belangrijk is om regelmatig een website audit uit te voeren?

Je website is hét visitekaartje van je bedrijf. Deze verdient het om goed behandelt te worden net zoals je je auto af en toe bij een grote beurt na laat kijken en laat onderhouden.

Daarnaast is een website vaak een platform waar constant dingen aan toegevoegd worden, verwijderd worden, geüpdatet worden etc. Het is lastig om het overzicht te houden als je niet precies weet wat er speelt. Daarom moeten er regelmatig audits plaatsvinden.

We raden aan om een website periodiek te laten controleren zodat je de progressie kunt meten en de problemen systematisch op te lossen.

Buiten de technische SEO zijn er natuurlijk ook genoeg andere onderdelen van SEO waar je op moet letten om concurrerend te blijven. Een SEO audit is namelijk niet alles voor een hoge ranking binnen zoekmachines.

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de SEO-activiteit van je concurrentie, de nieuwste best practices voor zoekmachines in de gaten te houden en daarnaast blijft goede content voor de juiste zoektermen van groot belang. Dit zijn allemaal onderdelen van een succesvolle SEO-strategie.

Geïnteresseerd in een SEO audit voor jouw website?

WEBZIES kan je hier bij verder helpen. Wij zijn zelf experts in SEO en hebben al vele jaren ervaring in het helpen van onze klanten om hoog te ranken in Google. Een website audit hoort daar natuurlijk ook bij! Ben je geïnteresseerd in onze SEO dienst? Bekijk eens onze SEO pagina!

Het is natuurlijk ook mogelijk om vrijblijvend contact op te nemen.