Webzies

Webzies

XML Sitemap optimaliseren

Door: Ralph
Leestijd: 00:05

Als je bezig bent met SEO, dan heb je de term XML Sitemap vast wel eens voorbij horen komen. Maar waarvoor dient een Sitemap en hoe kun je deze optimaliseren? We vertellen in dit blog hoe we bij WEBZIES een XML Sitemap maken en hoe we deze optimaliseren.

Wat is een XML Sitemap en waarvoor dient deze?

Een XML Sitemap is een lijst met daarin de URL’s van jouw website of webshop. Met behulp van deze lijst kun je aangeven binnen Google hoe jouw website is opgebouwd. Het is dan ook belangrijk om deze op de juiste manier op te bouwen. Het indienen van een XML sitemap doe je eenvoudig zelf via Google Search Console. In een volgend artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden die Google Search Console biedt voor SEO optimalisatie.

Gebruiken tools om een sitemap te maken:

Het is tegenwoordig binnen bijna geen enkel platform nog nodig om een sitemap zelf op te maken. Binnen wordpress (waar wij veel mee werken), gebruiken we de plugin van Yoast om sitemaps te maken. Met behulp van deze plugin kun je ook eenvoudig de sitemap optimaliseren.

xml sitemap voorbeeld

Crawl budget en XML sitemaps:

De bots van Google crawlen slechts een beperkt aantal URL’s binnen Google. Het kan dus zijn dat ze niet alle URL’s van jouw website crawlen. Je hebt dus maar een bepaald ‘crawl budget’ zoals ze dat binnen Google noemen. Met behulp van de XML sitemap kun je dit crawl budget besteden aan de meest relevante pagina’s. Hierin verwerk je namelijk de meest belangrijke pagina’s op jouw website. Wil dat zeggen dat de Google Bots geen andere pagina’s bezoeken? Nee helaas. Met een XML Sitemap kun je dit deels beïnvloeden, maar niet volledig sturen.

Voorkom Noindex URL’s in de sitemap

URL’s die je als niet indexeren hebt gemarkeerd, horen niet in je XML sitemap voor te komen. Deze URL’s worden namelijk niet geïndexeerd en leveren sowieso geen verkeer op naar jouw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan landingspagina’s voor Google Ads of voor andere paid campagnes welke niet voorkomen in jouw primaire navigatiestructuur.

Vermeld alleen canonieke URL’s

Google houdt niet van dubbele content, ook wel duplicate content genoemd. Mocht je in jouw website of webshop pagina’s of producten hebben die veel op elkaar lijken, dan is het goed om google dit te vertellen. Met een canonical tag vertel je aan google welke pagina vanuit gebruikers perspectief de voorkeur moet krijgen. Het is dan ook belangrijk om alleen deze pagina’s mee te nemen in de XML-sitemap, want andere URL’s worden door Google niet geïndexeerd.

Kort samengevat, een juiste sitemap geeft Google de mogelijkheid om jouw website beter te begrijpen. Het geeft uiteraard geen garanties op een goede ranking, maar is zeker wel de moeite waard om je XML sitemap te optimaliseren tijdens SEO-optimalisatie.