Webzies

Webzies

Doelen instellen in Google Analytics 4

Door: Ralph
Leestijd: 03:00

In een eerder blog hebben we je laten zien hoe je intern verkeer filtert in Google Analytics 4. Maar natuurlijk wil je ook je doelen instellen in Google Analytics 4. In dit blogbericht leggen we je stap voor stap uit hoe je dit zelf kunt doen binnen Google Analytics 4.

Doelen instellen in Google Analytics 4

We gaan er ook in deze blogpost vanuit dat Google Analytics 4 geïmplementeerd is op jouw website of webshop. Mocht dit niet het geval zijn, lees dan hier alle informatie. Zodra je data binnenkrijgt is het tijd om te kijken naar welke conversies belangrijk zijn voor jouw website of webshop. Hier ga je vervolgens doelen voor maken. Zeker als je online marketing campagnes draait is dit een onmisbare instelling binnen Google Analytics. 😉

Je kunt doelen instellen door naar ‘Beheer’ te gaan en vervolgens op ‘Gegevensstreams’ te klikken aan de linkerkant. Vervolgens klik je op de naam van je website.

doelen analytics 1

Als tweede stap scroll je naar beneden en klik je op instellingen voor taggen. Daar kies je vervolgens Gebeurtenis maken en klik je op de blauwe button maken.

doelen analytics 2

Geef je gebeurtenis een logische naam, bijvoorbeeld offerte aanvragen. Selecteer bij Parameter page_location als je werkt met een bedankpagina. Is deze URL altijd hetzelfde nadat iemand een offerte aangevraagd heeft? Selecteer dan bij operator ‘is gelijk aan’. Bij de waarde vul je vervolgens alles achter de / in. Dus als voorbeeld ‘/bedankt-offerte/’

doelen analytics 3

Je hebt nu een gebeurtenis aangemaakt welke bijgehouden zal worden binnen Google Analytics 4. De laatste stap die je nog moet zetten is om van deze gebeurtenis een doel te maken. Dit doe je door links onder op het tandwieltje te klikken en op configureren te klikken en vervolgens conversies te selecteren.

doelen analytics 4

Klik op de button nieuwe conversiegebeurtenis. Geef deze precies dezelfde naam als de naam die je gegeven hebt aan de gebeurtenis. In ons geval dus check.

doelen analytics 5

Check vervolgens of ‘markeren als conversie’ aangevinkt staat. Anders wordt de conversie niet meegenomen in de rapporten 😉.

doelen analytics 6