Webzies

Webzies

Het belang van een goede landingspagina

Door: WEBZIES
Leestijd: 05:00

Een landingspagina helpt bezoekers te overtuigen om over te gaan tot een bepaalde actie, bijvoorbeeld het bestellen van een product of het aanvragen van een offerte. Maar hoe zorg je er nu voor dat bezoekers op je landingspagina daadwerkelijk converteren?

Wat is nu precies een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina op je website waar bezoekers op landen. Bezoekers kunnen hier bijvoorbeeld via een social media campagne, google ads advertentie of e-mail op terecht komen. Deze pagina is in de meeste gevallen de eerste pagina die een bezoeker ziet van je website met een specifiek doel, zoals het generen van leads.

Landingspagina 2

Waarvoor dient een landingspagina?

Met een landingspagina kun je heel gericht informatie delen. Dit biedt voor organisaties de volgende kansen en mogelijkheden;

  • Meer kans op conversie; De pagina is ingericht met een bepaald doel. Zo worden bezoekers gestimuleerd om tot actie over te gaan, zoals een aanmelding, aankoop of inschrijving.
  • Zoekmachineoptimalisatie; Een pagina die voorzien is van unieke content, met de juiste zoekwoorden zal naar verwachting ook beter presteren in de zoekmachine.
  • Specifieke campagnes; Op een landingspagina kun je kortingen, specifieke acties of aanbiedingen goed onder de aandacht brengen. Ook wordt het gebruikt voor bijvoorbeeld een aankomend event of lancering van een nieuw product.

Soorten landingspagina’s

Afhankelijk van je doel bepaald je welke landingspagina je gaat gebruiken, in principe zijn er 2 soorten pagina’s. Een advertentiepagina en SEO pagina. Het belangrijkste verschil hierin is dat SEO pagina’s bedoelt zijn om te ranken in de zoekmachine en de advertentiepagina om te converteren.

Hoe zorg je ervoor dat een landingspagina goed converteert?

  • Wie is je doelgroep? Bepaal eerst wie je met de landingspagina wilt bereiken? Welke problemen ga je behandelen en welke oplossingen draag je aan? Probeer hier zo specifiek mogelijk in te zijn.
  • Doel van de pagina; Vervolgens is belangrijk helder te krijgen welke actie bezoekers moeten nemen als zij de pagina bezoeken. Denk hierbij aan het kopen van een product, het invullen van een formulier etc. Houd de instapdrempel zo laag mogelijk.
  • Wat zijn je USP’s; Wat onderscheidt jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie, waarom moet een klant voor jouw kiezen?

Een onderscheidend design van je landingspagina

Let bij het bouwen van een landingspagina op de volgende onderdelen;

  • Pakkende titel; Een pakkende titel is belangrijk, zorg dat de titel direct de aandacht trekt. Laat ook direct je bedrijfslogo zien, zodat men weet dat ze op de juiste website zitten.
  • Gegevens; Laat bezoekers direct zien hoe ze met je contact kunnen opnemen.
  • Call To Action; Laat ook direct een duidelijke Call-to-Action zien. Bijvoorbeeld het tonen van een telefoonnummer of een button naar een contactformulier.
  • Intro; Geef een korte introductie over wat je hen kunt bieden.
  • USP’s; Waarom zouden klanten voor jou moeten kiezen? Laat het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf zien.
  • Persoonlijk; Blijf persoonlijk door iets over je bedrijf te vertellen.
  • Proces; Ben duidelijk over de procedure, wat kan men verwachten wanneer ze met je in zee gaan.
  • Autoriteit; Gebruik hier bepaalde partner logo’s of logo’s van andere opdrachtgevers waar je in het verleden al eens voor hebt gewerkt.
  • Afsluitende CTA; Sluit de pagina altijd af met wederom de belangrijkste CTA van je pagina.
  • Mobiel; Een mobiele pagina wordt steeds belangrijker, neem deze ook mee in het design.

Landingspagina 1

 Nog enkele tips die je kunt gebruiken

  • Eerste indruk; De eerste indruk van de pagina is erg belangrijk, zorg dat je direct de aandacht grijpt en laat zien dat bezoekers op de juiste pagina zijn.
  • Simpel; Houd het simpel, zorg dat alle belangrijkste content boven de vouw (follow) staat en kort en krachtig is.
  • Opbouw; Zorg ervoor dat bezoekers direct vinden waar ze naar op zoek zijn.
  • Meten = Weten; Test de resultaten van je pagina en neem deze verbeterpunten mee naar een volgende.

Hulp nodig bij het bouwen van een landingspagina?

Wil jij ook graag beginnen met het bouwen van landingspagina’s en kom je er niet helemaal uit? De specialisten van WEBZIES kijken graag met je mee.