Webzies

Webzies

Wil jij online (meer)succes? Start met A/B testen!

Door: WEBZIES
Leestijd: 00:05

Heb jij ook voldoende bezoekers op je website maar blijven de verkopen achter? Of heb je het idee dat er niet doorgeklikt wordt op een advertentie? Start met A/B testen. Dat een website er visueel sterk uit moet zien weet iedereen, echter moet een website ook een bepaald doel hebben zoals het aantal bezoekers, verkopen, leads, inschrijvingen etc. Het uitvoeren van een A/B test is een manier op jouw conversie op de website te optimaliseren. Hieronder vertellen we je waarom A/B testen belangrijk is.

Wat is A/B testen?

Een A/B test wordt gebruikt om de effectiviteit van een pagina advertentie of zelfs een volledige website te testen. Op basis van twee varianten ga je iets testen, 50% van de bezoekers krijgen variant A te zien en 50% van de bezoekers krijgen variant B te zien. Het verschil per variantie kan bijvoorbeeld zijn de kleur van een button of het gebruik van een andere afbeelding. Het doel van een A/B test is om uiteindelijk de gebruiksvriendelijk en conversie te optimaliseren.

AB test

Waarom is A/B testen zinvol?

Een website heeft altijd een gewenst doel, zoals hierboven beschreven. Door een A/B test uit te voeren optimaliseer je de conversie op de website wat ervoor zorgt dat je er meer uit gaat halen. Met een A/B test krijg je dus betrouwbare informatie wat je uiteindelijk door kunt voeren.

Wat zijn de voordelen van een A/B test

  • Aanpassingen kunnen snel doorgevoerd worden.
  • Je conversiepercentage van de website wordt continue verbeterd.
  • Je ontvangt objectieve data, een gebruiker heeft niet door dat hij/zij deelneemt aan een A/B test.
  • Live A/B testen behoort ook tot de mogelijkheden, waardoor resultaten nog betrouwbaarder zijn.

Welke tools kun je gebruiken?

Een A/B test kun je eenvoudig starten met speciale A/B testing tools

  • Optimizely
  • VWO
  • Google Optimze
  • ABtasty

Algemene tips voor een A/B test;

Geeft een A/B test de tijd om data te verzamelen, zodat je uiteindelijk betrouwbare conclusies kunt trekken. Meten = weten, hoe meer data hoe beter en succesvoller een test zal zijn. Creëer een doel en focus je hierop, het doel moet helder zijn en bijdrage aan jouw onderneming.

Bij WEBZIES voeren wij regelmatig A/B testen uit om de conversie te optimaliseren bij onze klanten.  Benieuwd naar de mogelijkheden van een A/B test voor jou organisatie? Neem gerust contact met ons op.