Webzies

Webzies

Je producten wereldwijd verkopen via Amazon zonder grote investering?

Door: Tomas
Leestijd: 01:30

Verkopen op Amazon?

Nu Amazon officieel is binnengetreden op de Nederlandse markt stellen veel ondernemers zich de vraag ‘moet ik nu wel of niet gaan verkopen op Amazon’?. Wat het precies allemaal inhoudt zal ik toelichten in dit blogartikel.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: Is jouw onderneming geschikt voor Amazon?

Bij Amazon staat namelijk de deur open voor nieuwe verkopers, ze willen simpelweg het grootste e-commerce platform van de wereld worden / blijven. Doordat er steeds meer van dezelfde producten op Amazon komen raken verkopers in een prijzenoorlog waardoor winstmarges flink onder druk komen te staan. Het is dus belangrijk om van tevoren te onderzoeken waar je kansen liggen en te ontdekken of verkopen op Amazon een goede keuze is.

Hoe ga je het logistieke proces regelen? Binnen Amazon heb je 2 verschillende manieren waarvoor je kunt kiezen.

Fulfillment by Merchant (FBM)

Hierbij regel je in principe alles zelf, denk hierbij aan de opslag, verzendingen, retouren en klantenservice.

Fulfillment by Amazon (FBA)

Deze verkoopmethode is geavanceerder waarbij je nog steeds de verkoper bent, maar de voorraden van je product naar een van de Amazon Fulfillment Centers stuurt. Verder verzorgt Amazon alle bestellingen en staat het in voor je klantenservice en retourzendingen. Je kunt deze methode het beste gebruiken wanneer je jouw logistieke proces wilt simplificeren en zo efficiënt mogelijk je tijd wilt indelen.

Amazon BuyBox

De Amazon BuyBox is de witte “box” aan de rechterkant van een productpagina, waarmee klanten een product rechtstreeks in het winkelmand kunnen toevoegen.

Het algoritme van Amazon (A9) is doorslaggevend bij het winnen van de Amazon BuyBox. Dit algoritme kijkt naar de volgende factoren.

 

  1. Gebruiken van Fulfillment by Amazon (FBA): Logistiek via Amazon
  2. Seller Fulfilled Prime: Producten verkopen met extra voordelen van de Amazon Prime
  3. Landed Price: Zorg dat je de beste prijs hebt voor de consument
  4. Shipping Time: Wellicht vanzelfsprekend, maar zorg dat het product tijdig bij de consument is

 

De volgende stap is aan de slag gaan met de productpagina optimalisatie. Hoe dit precies werkt vertel ik je graag in een volgend blog.

 

Wil je ook starten met verkopen op Amazon maar je weet niet precies hoe? Neem dan nu contact met ons op. WEBZIES helpt je graag verder.