Webzies

Webzies

Online marketing trends 2022

Door: Tomas
Leestijd: 00:05

De online wereld is voortdurend in ontwikkeling. Door de situatie rondom COVID-19 is het des te belangrijker geworden om online zichtbaar te zijn. Aankopen worden steeds vaker online gedaan en de verwachting is dat dit blijvend is. Benieuwd naar de belangrijkste trends op het gebied van online marketing? Lees dan snel verder!

Marketing automation

Automation is niet nieuw, maar wordt vaak nog niet of nauwelijks ingezet. De ontwikkelingen hierin gaan razendsnel en er zijn veel tools die jou kunnen helpen de juiste processen en funnels in te richten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Active Campaign, Hubspot of Mailchimp. Door het inrichten van geautomatiseerde funnels kun je bijvoorbeeld het verzenden van een e-mail koppelen aan het gedrag op je website. Zo kun je klanten die bijvoorbeeld een product in hun winkelmandje hebben staan, onlangs een aankoop hebben gedaan of die net die ene aanbieding hebben bekeken zonder deze te bestellen automatisch een gepersonaliseerde e-mail sturen of toevoegen aan een doelgroeplijst voor je campagnes.

In-app shopping

Nu iedereen genoodzaakt is om online te shoppen barst de strijd los tussen aanbieders. Webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond en de concurrentie is heviger dan ooit tevoren. Steeds meer webwinkels weten waar ze hun doelgroep kunnen bereiken, namelijk op social media. Zo is in-app shopping ontstaan: de doelgroep raakt geïnspireerd op een platform als Instagram en krijgt meteen de mogelijkheid om een aankoop te doen. Om online succes te boeken is het van belang dat je het je doelgroep makkelijk maakt een aankoop te doen. Zo heeft Facebook het afgelopen jaar Facebook Shops gelanceerd. Facebook gebruikers kunnen via Shops eenvoudig producten zien en toevoegen aan hun winkelmandje. Naar verwachting kun je later dit jaar ook meteen afrekenen (in-app aankoop), waarmee wij verwachten dat in-app shopping zeker een hit wordt!

In-app shopping

Amazon marketing

Vorig jaar is de Nederlandse Amazon live gegaan. Waar producten aangeboden worden, wordt natuurlijk ook geadverteerd. Op Amazon kun je op verschillende manieren adverteren, zodat jouw product opvalt in het enorme aanbod. Advertenties worden afgerekend op basis van de kosten per klik. Dit betekent dat je als adverteerder alleen betaalt wanneer er daadwerkelijk op een advertentie is geklikt. Adverteren is belangrijk, maar nog belangrijker is de inhoud van je advertentie. Van de productafbeeldingen tot de reviews, alles wordt meegenomen in de keuze van de bezoeker om wel of geen aankoop bij jou te doen. Binnen Amazon wordt gebruik gemaakt van rankings en de Amazon Buy Box. Op iedere productpagina staat de Buy Box en deze maakt het voor de klant mogelijk om te kiezen uit verschillende aanbieders die hetzelfde product aanbieden. Voor verkopers op Amazon is het dus belangrijk om in de Buy Box terecht te komen, zodat je zichtbaar bent voor je klanten.

Amazon

Meer chatbots

Bij steeds meer websites zie je ze: de chatbots. Ontzettend handig voor de bezoeker om binnen mum van tijd antwoord te krijgen op een of meerdere vragen. Bezoekers zullen steeds vaker verwachten snel geholpen te worden en snel antwoord te ontvangen op hun vragen. Wij verwachten dat het gebruik van chatbots steeds normaler wordt. De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel en tools worden steeds ‘slimmer’, waardoor deze ook gebruikt kunnen worden door de ‘massa’. Er zijn veel bestaande tools waarmee je eenvoudig een (basis)chatbot kunt installeren, en waar je bijvoorbeeld veelgestelde vragen in kunt verwerken, zodat de klant het antwoord vaak al vindt voordat er daadwerkelijk een chat gestart wordt.

Langer durende content

Grote kans dat jij zelf ook recent naar een podcast hebt geluisterd of een webinar hebt bijgewoond. Podcasts bieden de mogelijkheid om informatie over te brengen zonder dat de luisteraar kijkt naar zijn of haar beeldscherm. Dit betekent dat een podcast altijd en overal geluisterd kan worden! Nu COVID-19 heerst, wordt er nog veel meer gebruik gemaakt van webinars en podcasts. Zowel grote als kleine bedrijven bieden nu webinars of podcasts aan, omdat evenementen en beurzen afgelast zijn. Door een webinar of podcast aan te bieden, bouw je naamsbekendheid op en draag je bij aan het vergroten van je autoriteit. Je bouwt een relatie op met de bezoekers van je webinar of de luisteraars van je podcast en ze zullen jou gaan zien als dé expert binnen je vakgebied!

Visual search

Een zoekopdracht uitvoeren middels het uploaden van een foto, hoe vet is dat?! Een aantal platformen maakt al gebruik van visual search, denk bijvoorbeeld aan Image Search van Google en Lens van Pinterest. Nu wordt er per maand al minimaal 600 miljoen keer op Pinterest gezocht met behulp van visual search en wij verwachten dat dit aantal alleen nog maar groter zal worden.

visual search

Toenemend belang structured data

Het inzetten van structured data wordt steeds belangrijker. Zo worden er dagelijks bijvoorbeeld duizenden slimme speakers verkocht waarmee ook zoekopdrachten worden uitgevoerd. Met handige gadgets zoals bijvoorbeeld Google Home wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van voice search: het doen van een zoekopdracht middels je stem. Voor het beantwoorden van deze zoekopdrachten is structured data nodig. Structured data maakt de inhoud van je website begrijpelijk voor de zoekmachines en zorgt ervoor dat de antwoorden op jouw webpagina voorgelezen kunnen worden door Google. Daarnaast zorg je er met structured data ook voor dat je in de organische zoekresultaten meer opvalt met rich snippets. Voorbeelden van rich snippets zijn bijvoorbeeld: reviews, prijzen, voorraadinformatie en levertijd. Belangrijke content wordt als het ware gemarkeerd en is terug te vinden in de zoekresultaten. Je kunt structured data aan een webpagina toevoegen door in de HTML een markup toe te voegen, waarin je bijvoorbeeld een vraag en antwoord plaatst. Door structured data te gebruiken is de kans groot dat je CTR (click-through-rate) stijgt, omdat er meer relevante informatie op de webpagina staat en je zoekresultaten meer opvallen.

Local search

“Wees loyaal, koop lokaal” is een van de leuzen die onderdeel uitmaakt van het huidige straatbeeld. De huidige crisis maakt het nog belangrijker om zoveel mogelijk lokaal je aankopen te doen, omdat ondernemers anders simpelweg kopje onder gaan. Je kunt ondernemers uit je buurt helpen door je producten lokaal te zoeken en zo veel mogelijk regionaal je aankopen te doen. Veel lokale ondernemers bezorgen hun producten nu ook of maken gebruik van een afhaalloket. Wij shoppen zelf ook zoveel mogelijk bij winkels bij ons uit de buurt en als we allemaal ons steentje bijdragen en de lokale ondernemer blijven steunen, kunnen we na deze gekke periode weer winkelen in al onze favoriete lokale winkels!