Webzies

Webzies

De kracht van een Instant Experience advertentie op Facebook

Door: Ralph
Leestijd: 00:05

Het is je vast niet ontgaan dat wanneer je keuzestress hebt vanwege té veel opties, dat je oog automatisch valt op diegene die het meeste opvalt. De grootste, dikste of juist diegene met een totaal andere kleur. Je oog neigt automatisch naar de optie die anders is dan de rest! Niks mis mee natuurlijk, maar er zit een reden achter waarom ik dit vertel. Je kunt dit biologisch fenomeen namelijk in je voordeel gebruiken bij het inzetten van advertenties. Met dat gezegd hebbende leer ik je vandaag graag meer over een van de laatste advertentievormen binnen Facebook: Instant Experience, een mobiele landsingspagina ervaring binnen Facebook!

Wat is een Instant Experience?

Instant Experiences van Facebook (voorheen Canvas) worden direct geladen, zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en zijn ontworpen om de aandacht van je doelgroep volledig op je advertentie te vestigen. In een Instant Experience kunnen mensen interessante video’s en foto’s bekijken, door carrousels vegen, kantelen om te pannen en lifestylebeelden met getagde producten verkennen. En dat allemaal in één advertentie.

De letterlijke vertaling van instant experience betekent: een directe ervaring. Facebook bedoelt hiermee dat je als gebruiker direct de landingspagina te zien krijgt achter de advertentie, maar dan op Facebook zelf en niet op de website. Dit is een win-win voor de gebruiker én Facebook. Waarom? Nou, het scheelt weer 1 stap voor de gebruiker om tot de informatie te komen die hij/zij zoekt en voor Facebook is het een win omdat zij het liefst hun gebruikers zo lang mogelijk op het platform houdt. Het algoritme beloont dus advertenties die gebruikers NIET naar andere websites doorsturen. Dat resulteert in doorgaans meer bereik tegenover dezelfde kosten van een ‘normale’ advertentie.

Aantal andere voordelen zijn:

  • Zeer korte laadtijd en trekt meteen de aandacht (15x sneller dan mobiele landingspagina)
  • Instant Experience wordt weergegeven op volledig scherm waarbij inhoud wordt uitgelicht
  • Werkt met meerdere indelingen: foto’s, video’s, carrousel, diavoorstelling en collectie
  • In 1 advertentie je complete merk laten kennismaken met je potentiele klant

 

Wat is het effect van een Instant Experience t.o.v. een normale ad

In grote lijnen zijn de resultaten van een Instant Experience beter t.o.v. traditionele advertentie formats. Al kun je dat niet over iedere advertentie zeggen. Het effect is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren zoals het type product, service, kwaliteit en/of doelgroep. Ook is het afhankelijk van de branche. Statistieken laten zien dat dit soort advertenties erg goed werken in de retail, fashion, travel & e-commerce. Dit heeft alles te maken met de visuele ervaring die in sterke mate aanwezig is in een Instant Experience. Laat ik een ander voorbeelden op een rij zetten waarbij het effect van een Instant Experience goed naar voren komt met prachtige resultaten.

Sephora’s Instant Experience.

De resultaten? Erg indrukwekkend.

Sephora zag het rendement op hun oorspronkelijke advertentie met 32% toenemen in vergelijking met eerdere campagnes. Niet alleen dat, maar ze zagen een stijging van 41% in aantal klikken in vergelijking met eerdere campagnes en een toename van 30% in bereik ten opzichte van hun campagnedoelen.

Maar dat gezegd hebbende, betekent dit niet dat Instant Experiences niet kan worden gebruikt voor andere soorten bedrijven, zelfs niet voor B2B.

Het startende technologiebedrijf StoreHub gebruikte deze advertenties zelfs om de conversieratio met 3,3x te verhogen.

StoreHub is een B2B die gespecialiseerd is in CRM-software (Customer Relationship Management) en de advertenties gebruikte met als doel meer leads te genereren.

In plaats van productfoto’s te gebruiken, gebruikte StoreHub het verticale formaat om details over hun CRM-software te laten zien, inclusief systeemvoordelen, verkooprapporten en zelfs getuigenissen van klanten.

StoreHub Instant Experience

Het bedrijf zag niet alleen een 3,3x hogere conversieratio, maar ook 53% lagere advertentie-uitgaven en 74% meer efficiëntie bij het volgen van leads.

Dit alles laat zien dat Instant Experience-advertenties veelzijdiger zijn dan je denkt, vooral gezien de toevoeging van Instant Customer Acquisition en Instant Forms.

Maar ook met een Instant Experience is het van belang om de juiste balans te vinden in alle elementen die ervoor zorgen dat je publiek zich betrokken voelt bij je merk. Testen, testen, testen. 

Hoe maak je een sterke Instant Experience

Kies collectie als advertentie indeling en vink in de advertentie opbouw ‘Een Instant Experience toevoegen’ aan. Je kunt een aangepast sjabloon opbouwen of gebruik maken van de sjablonen. Deze zijn klaar voor gebruik en je hoeft dan alleen je eigen inhoud toe te voegen.

 

Als je bijvoorbeeld kiest voor het sjabloon ‘Klantenwerving’ kun je gebruik maken van een formulier. Perfect voor de B2B ondernemer; gegevens worden dan automatisch ingevuld en de (potentiële) klant hoeft alleen nog maar op verzenden te drukken.

Kies je voor ‘Etalage’? Dan kun je producten met prijstags toevoegen aan de Instant Experience. Deze worden ingeladen via de catalogus die gekoppeld is aan de webshop.

Je kunt natuurlijk ook je eigen Instant Experience maken met ‘Aangepaste lay-out’. Met deze optie laat je je creativiteit compleet los en kun je vrijwel alles maken. Kleine kanttekening is dat je met deze optie geen producten kunt inladen. Maar met enige creativiteit en photoshop-skills hoeft dat geen obstakel te zijn. ?

Conclusie

Nu je bekend bent met de kracht van een Instant Experiences en ik je heb laten zien hoe eenvoudig ze zijn in te stellen, is het jouw beurt om er een te bouwen. Met een beetje creativiteit kun je hele mooie Instant Experiences maken. Als je al een winnende campagne hebt, raad ik je aan deze te dupliceren en een Instant Experience toe te voegen met je eigen Facebook landingspagina. Vergelijk de resultaten en houd de acties van mobiele gebruikers nauwlettend in de gaten. De campagneresultaten zullen jou positief gaan bevallen! Succes.

Wil je liever geen tijd steken in het maken van Instant Experiences en doen waar je zelf goed in bent? Dat begrijpen wij maar al te goed. Met onze jarenlange ervaring in Facebook ads weten wij waarmee we jouw doelgroep kunnen triggeren. Neem gerust contact met ons op!