Webzies

Webzies

Dé Facebook Ads strategie ná de iOS14.5 update

Door: Ralph
Leestijd: 05:00

De beruchte iOS14.5 update van Apple is sinds april 2021 in zijn volledigheid doorgevoerd. Ondernemers die adverteren via Facebook en geen voorzorgsmaatregelen hebben getroffen zitten met de handen in het haar. De verwachting van Facebook was dat 60% van de resultaten zouden wegvallen. Bij velen is dit helaas realiteit geworden. Bij anderen heeft dit geen negatief effect gehad op de resultaten, sterker nog, sommige ondernemers draaien zelfs meer omzet (Ja, het kan écht!). Hoe? Door jouw Facebook campagnes op de schop te gooien. De strategie vóór iOS14.5 werkt niet meer. Wat werkt dan wel?

Ten eerste….

Voordat ik dieper in ga op strategisch campagneniveau dienen er een aantal zaken goed ingericht te worden. We hebben het over het verifiëren van je websitedomein en het inrichten van de Conversion API. Hier ga ik in deze blog niet dieper op in. Je kunt in ons eerder gemaakte blog lezen hoe je dit van A tot Z kunt inrichten. Onderschat het niet. Het kan complex zijn, maar het is cruciaal voor een goede meting en dataverzameling. Facebook heeft dit nodig om de data van jouw doelgroep zo goed mogelijk te matchen met de profielen op Facebook.

Facebook Ads targeting anno 2021

Er zijn een aantal zaken significant veranderd ten opzichte van de lange periode vóór iOS14.5 op gebied van targeting. Bijvoorbeeld de doelgroepgroottes. ‘Vroeger’ was een specifieke en kleine doelgroep met strenge doelgroepeisen de beste manier om jouw kerndoelgroep te bereiken en zo je budget zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dit is niet meer het geval, omdat Facebook vanaf iOS14.5 update moeite heeft om alle data te matchen aan de juiste personen waardoor je onzuivere doelgroepen krijgt.

De interesses waar je op target worden veelal samengesteld door data dat buiten Facebook wordt verzameld op basis van internetgedrag van je doelgroep. Dit combineert Facebook met de data die het zelf op het platform heeft verkregen en stelt zo de ideale doelgroep samen. Je raad het al, sinds iOS14.5 heeft Facebook vrijwel geen toegang meer tot data buiten het platform om (behalve met de implementatie van de Conversion API). Althans, niet van Apple gebruikers en dat zijn er nogal wat.

Wat er anno 2021 dus anders moet is de manier van targeting. Facebook geeft zelf aan dat brede doelgroepen op dit moment beter werken dan smalle doelgroepen. Het advies is dus om grote doelgroepen samen te stellen met niet al te strenge doelgroepeisen. Op deze manier geef je Facebook genoeg ruimte om zelf op zoek te gaan naar conversies en de leerfase succesvol af te ronden.

Facebook Ads strategie anno 2021

Een andere grote verandering qua campagnevoering is de manier waarop je de boodschap aan de man brengt. Dagdealtjes loslaten op een koude doelgroep werkt meestal niet meer. Wat werkt wel? Funnels! Wij hanteren het SEE-THINK-DO-CARE model van Google voor een optimale customer journey waarbij we van een koude naar een warme doelgroep toewerken.

see think do care funnel

SEE

Hier komt de klant voor het eerst binnen in de funnel en maakt het voor het eerst contact met jouw bedrijf. Hij heeft nog geen enkele intentie klant te worden, heeft nog niet per se interesse in je bedrijf of je producten of diensten, maar jouw bedrijf kruist min of meer toevallig zijn pad.

Aangezien het om een koude doelgroep gaat moeten we eerst kennismaken. Deze klant spreek je aan met algemene, oriënterende informatie over jouw product of dienst. Wat is het, wat kun je ermee?

Wij adviseren om in deze fase in te zetten op een video campagne met campagnedoelstelling: videoweergaven. Waarom? Omdat we via deze weg het eerste onderscheid kunnen maken tussen mensen die daadwerkelijk interesse hebben in je product/dienst en mensen die geen interesse hebben. Hoe? Door aangepaste doelgroepen te maken op basis van mensen die een video 25, 50, 75 of 90% heeft bekeken. Op basis van dit aspect scheidt je dus het kaf van het koren waardoor je in de volgende stappen met zuivere doelgroepen werkt. Zie hieronder het voorbeeld van één van onze klanten Urban Food Market uit de SEE-fase.

see fase voorbeeld advertentie

THINK

Als je doelgroep in de THINK-fase terecht komt hebben zij de video uit de SEE-fase minimaal 50% bekeken. Zij tonen dus een hogere interesse in je product/dienst dan de overgrote meerderheid. In deze fase gaat de potentiële klant je product/dienst overwegen. Is het wel iets voor mij? Zijn anderen tevreden? Wat is het exacte aanbod? Dit zijn een aantal vragen die men kan stellen.

Voor jou als adverteerder is het belangrijk om in deze fase eventuele zorgen bij de doelgroep te ontnemen. De inzet van social proof en autoriteit is een belangrijk middel om dit te realiseren. Review campagnes zijn dan ook vaak your-way-to-go!

Zie hieronder het voorbeeld van één van onze klanten Urban Food Market uit de THINK fase.

think fase voorbeeld advertentie

DO

Na het doorlopen van de SEE- en THINK-fase is je doelgroep in de DO-fase een stuk uitgedund. Alleen nog de consumenten zijn over die de intentie hebben te converteren. Om goed in te spelen op deze fase is een goede conversiegerichte advertentie en website essentieel. Zorg dat je website en advertentie zijn geoptimaliseerd, want die wil je in deze fase niet verliezen. Zorg voor goede, overzichtelijke productpagina’s en maak duidelijk welke acties ze moeten nemen om een aankoop te doen. Indien je product/dienst het toelaat is het belangrijk om een trigger toe te voegen aan je boodschap om de doelgroep nét dat ene zetje te geven om over te gaan tot aankoop. Denk aan een kortingscode of een ander voordeel dat ze niet kunnen afslaan.

Gekeken naar het voorbeeld van Urban Food Market speelt men in deze fase in op de gerechten. Kwalitatief goeie foto’s en video’s zijn erg belangrijk in deze. In de food sector is het dus belangrijk dat de gerechten er smakelijk uitzien.

Zie hieronder het voorbeeld van één van onze klanten Urban Food Market uit de DO fase.

do fase voorbeeld advertentie

CARE

Nadat de klant een aankoop heeft gedaan, stopt zijn reis niet. Een belangrijk onderdeel van de klantreis is de CARE-fase, waarin je de klant door middel van goede, waardevolle marketing aan je bedrijf kunt binden. Dit doe je door het verloop van zijn bestelling duidelijk en goed te laten verlopen en te zorgen dat de klant zich goed behandeld voelt door jouw bedrijf. Ook extra’s, zoals een cadeautje in zijn pakketje of een voucher voor een volgende aankoop, kunnen net datgene zijn waardoor een klant volgende keer weer bij jou aanklopt. Deze fase wordt dan ook vaker ingezet voor upsell in combinatie met korting o.i.d. In tegenstelling tot de andere fases heb ik hier geen voorbeeld van namens Urban Food Market. Maar als je al zover bent gekomen in dit blog snap je vast hoe het zit! 😉

Een strategie als deze werkt alleen als alle facetten uit het proces kloppen. Lees: kwaliteit beeldmateriaal, goeie teksten zonder typefouten, de juiste boodschap in de juiste fase en een goed werkende landingspagina. Neem dan ook vooral je tijd om alles goed in te richten en vergeet niet de meetbaarheid van je advertentieaccount op voorhand in te regelen. Pas als alles 100% klopt en je genoeg verkeer genereert in de SEE-fase, ga je conversies zien!

Denk je van: ‘Poeh, dat is veel werk, ik liever Facebook uitbesteden.’ Je bent altijd welkom voor een kopje koffie bij ons op kantoor in Eindhoven! We helpen je graag verder 😊.