Webzies

Webzies

De 6 grote social media trends van 2022

Door: Ralph
Leestijd: 00:10

Een nieuw jaar betekent volop nieuwe kansen en ontwikkelingen, en daarmee ook de vraag: wat zijn de social media trends in 2022? Wij hebben het aangedurfd om een kijkje te nemen in de glazen bol van de online marketing.

Eén ding is zeker: de economische gevolgen van de pandemie zullen voelbaar blijven in de digitale marketing. Het online gedrag van gebruikers is al aanzienlijk veranderd sinds het begin van de pandemie in 2020. Dit is vooral merkbaar op het gebied van de elektronische handel, maar ook bij de snelle groei van de digitale mogelijkheden. Daarnaast zijn er hybride werkmodellen en een permanente verschuiving van veel kantoorbanen naar het thuiskantoor.

Als je nadenkt over een social media strategie voor het komende jaar, moeten deze ontwikkelingen meegenomen worden in jouw overwegingen. Wat wordt nog meer belangrijk voor bedrijven bij het creëren van een social media strategie voor 2022? Wij hebben deze 6 trends vastgesteld.

1. Social selling

Offline shopping heeft zijn beste tijd gehad: naarmate het winkelen tijdens de pandemie virtueler werd, werden ook de diverse sociale-mediaplatforms een steeds populairdere manier om te winkelen. Dus als jouw bedrijf producten verkoopt, moet sociale media en/of Google shopping in 2022 jouw belangrijkste etalage zijn. Want dit is de plaats waar steeds meer mensen nieuwe trends ontdekken en onderzoeken, producten en merken leren kennen en uiteindelijk op de “koop”-knop drukken.

De cijfers spreken voor zich: volgens Statista zal de som van alle verkopen op socialemediaplatforms, de zogenaamde social selling, tussen 2021 en 2027 wereldwijd naar verwachting met meer dan 400 procent of 604,5 miljard dollar stijgen. Wie zijn productcatalogus niet op sociale media integreert, laat dus een veelbelovende kans liggen om zijn verkoop aanzienlijk te verhogen.

Bij WEBZIES hebben we een grote expertise in social marketing en social ads, oftewel betaald adverteren op social media. Zo kan je jouw producten precies aan jouw doelgroep tonen en er dus nog meer van verkopen. Wij adviseren jou graag over hoe social media marketing ook jouw social selling business kan optimaliseren.

2. Korte video’s voor lange verblijven

In een onderzoek over videomarketing van Social Media Today zei 83 procent van de respondenten dat ze langer op een profiel blijven als ze daar video’s vinden. Bovendien zei 85 procent van de gebruikers dat ze meer videocontent van bedrijven zouden willen zien.

Korte video’s zijn booming – dat is één kant van de sociale mediatrend. Maar in plaats van zomaar bewegende beelden te gaan produceren, moeten bedrijven zich afvragen: Wat is belangrijk voor onze doelgroepen? In welke onderwerpen zijn zij geïnteresseerd? Wat maakt hen aan het lachen of maakt andere emoties los bij mensen in deze groepen? Of het nu TikTok, Instagram reels, YouTube shorts of anderen zijn: Als je op basis hiervan gemakkelijk consumeerbare, zogenaamde snackable content creëert, zul je niet alleen de aandacht van je doelgroepen trekken, je zult die zelfs vasthouden!

Maar ook al worden korte video’s steeds populairder, langere video’s zijn nog lang niet van de baan: Zo zijn livestreams van openbare evenementen zoals concerten en andere manifestaties tijdens de pandemie sterk toegenomen en zal de populariteit ervan naar verwachting ook na 2022 blijven toenemen.

social media video

3. Facebook Marketing. Echt? Ja, Echt.

Voel jij je ook zo? Al een paar jaar wordt de indruk gewekt dat Facebook in feite dood is en dat steeds minder gebruikers er actief rondhangen. De waarheid is: ondanks de sterk toenemende concurrentie en regelmatige shitstorms, is Facebook in 2021 nog steeds de ongekroonde koningin onder de sociale mediaplatforms. Want ondanks alle schandalen groeide het aantal gebruikers gestaag tot 2,9 miljard in het tweede kwartaal van 2021.

facebook logo nieuw

Facebook verliest weliswaar terrein bij de jongere doelgroep, maar compenseert deze daling door uit te breiden naar andere markten en door nieuwe reclametools en andere zakelijke opties te ontwikkelen. Een einde aan de ontwikkeling van deze social media marketing trend en de ontwikkeling van Facebook zelf is zeker niet in zicht.

Facebook wordt wat het aantal gebruikers betreft overigens op de voet gevolgd door YouTube, met Instagram pas op de vierde plaats na WhatsApp, en TikTok pas op de zevende plaats (bron: Statista). Ook interessant: het eerste pure audio social media platform Clubhouse, dat in 2021 voor heel wat ophef zorgde, komt in dit overzicht niet eens meer voor.

4. Augmented Reality en daar voorbij

Wat is augmented reality (AR)?

Augmented Reality (AR) is de geautomatiseerde augmentatie van een reële omgeving. Dit is mogelijk bij vele zintuiglijke modaliteiten, zoals zicht, gehoor of tastzin

De toekomst van entertainment is nu: Hoewel de markt voor augmented reality (AR) nog klein is, zal deze trend waarschijnlijk zeer binnenkort zijn kinderschoenen ontgroeien. Facebook CEO Mark Zuckerberg loopt voorop in het gebruik van deze interactieve technologie om zijn platforms en zijn toekomstige zakelijke ambities verder te ontwikkelen. Zijn tussentijdse doel: de succesvolle implementatie van “Project Aria”, een AR-bril van Facebook die voornamelijk zal werken met Instagram. Trouwens, de bril moet lijken op een klassiek model van het merk Ray Ban. De lancering is gepland voor 2022.

Uit een onderzoek van Statista in Duitsland in 2021 blijkt dat ongeveer 16 procent van de respondenten al gebruik heeft gemaakt van AR. Nog eens 19 procent zei dat zij dat in de toekomst zeker zouden doen. Steeds sterkere en betere mobiele netwerken en normen zoals 5G zouden deze ontwikkeling aanzienlijk kunnen versnellen.

En AR kan vandaag al zonder bril worden gebruikt: AR is sinds 2017 geïntegreerd in Instagram-filters (geïnspireerd door Snapchat), en sinds 2019 kunnen gebruikers ze zelfs zelf maken en verspreiden. De interactietijd met filters is ongeveer 75 seconden, wat veel langer is dan de interactie met andere video’s die gebruikers hebben geplaatst. Dit is dus een heel goede reden voor merken om hun eigen filters te integreren en beschikbaar te maken voor gebruikers. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder:

AR voorbeeld

Het aantal apps dat gebruik maakt van AR zal de komende jaren blijven groeien. AR is immers veelzijdig, bijvoorbeeld als het gaat om het virtueel passen van kleding. Ook zien we steeds meer adoptie. Snap Inc, het bedrijf achter Snapchat, heeft een studio geopend die volledig is gewijd aan het maken van augmented reality-advertenties. Een ontwikkeling die zeker het volgen waard is.

5. Meer authenticiteit door User Generated Content

Wat is User Generated Content?

User Generated Content betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud.

Dit houdt in dat er dus nieuwe inhoud/content wordt geschreven door de gebruikers zelf. Dit is de beste vorm van content die je kunt bedenken!

Er zijn verschillende soorten van User Generated Content (UGC):

  • Klantbeoordelingen
  • Foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken
  • Foto’s en video’s van klanten van puur het product zelf
  • Reacties, vragen en ervaringen
  • Blog artikelen
  • Video’s (YouTube)

Bedrijven en merken die User Generated Content op hun kanalen gebruiken, ervaren een toename van 20 procent in het aantal terugkerende bezoeken aan hun pagina’s. Bovendien is de hoeveelheid tijd die gebruikers op hun pagina’s doorbrengen met een ongelooflijke 90 procent toegenomen. Op UGC gebaseerde advertenties halen gemiddeld vier keer hogere click-through rates en 50 procent lagere click-through kosten dan traditionele advertenties.

En het gebruik van UGC in advertenties heeft nog meer voordelen: het is goedkoper dan de weergave van conventionele reclame, heeft een hoge herkenningswaarde en wordt door de meeste gebruikers als authentieker en “socialer” ervaren. Authenticiteit is van enorm belang voor de consument. In een onderzoek uitgevoerd door Stackla zei 80 procent van de respondenten dat UGC hun aankoopbeslissing beïnvloedt.

Onze tip: Vraag altijd toestemming aan de makers voordat je de inhoud gebruikt. Dan zullen er geen problemen zijn met auteursrechten of persoonlijke rechten.

6. Influencer Marketing

Even eenvoudig als doeltreffend: influencer marketing is in 2022 al lang volwassen geworden. En voor jou en jouw bedrijf kan samenwerking met social media influencers bijzonder waardevol zijn.

Gebruikers willen inhoud die gemakkelijk te consumeren is, vooral in de vorm van video’s. Ze brengen ook meer tijd door op sociale media dan ooit tevoren. In Nederland bijvoorbeeld besteedden zij in 2021 gemiddeld 149 (!) minuten per dag, en de tendens is stijgend. Dus waarom zou je je communicatie niet plaatsen op plekken waar jouw doelgroep toch al elke dag doorbrengt?

Waarom raden wij aan om met influencers te werken? Naast UGC zijn deze ambassadeurs een andere vertrouwenwekkende reclamemaatregel. Fans vertrouwen “hun” influencers, luisteren naar hun advies en beschouwen hen in de eerste plaats als een vriend en niet als een reclamefiguur.

Dit hoeft overigens niet veel te kosten: werken met micro-influencers – influencers met een topdoelgroep maar minder bereik – kan voor jou precies de juiste manier zijn. Zij hebben meestal minder, maar meer betrokken fans. En hoe hoger de betrokkenheid van de gebruikers, hoe groter de impact voor het betreffende merk. Terwijl influencers met meer dan een miljoen volgers vaak tot 5.000 euro verdienen met een post, verdienen micro-influencers meestal weinig tot geen geld met hun werk. Vaak is het voldoende dat zij producten ontvangen of een uitnodiging om gratis gebruik te maken van de geadverteerde diensten.

Conclusie: Wat zijn de sociale mediatrends in 2022?

Weinig revolutionaire nieuwe dingen, maar wel veel beproefde dingen die opnieuw verder zullen worden ontwikkeld: Na twee jaar pandemie zal het jaar 2022 even spannend als onvoorspelbaar zijn. Wie weet immers welke mogelijkheden zich zullen aandienen als gevolg van de nieuwe drang na Corona die wij ons (nog) niet eens kunnen voorstellen.

Eén ding is zeker: Wij staan als online marketing bureau aan jouw zijde en adviseren je graag over al jouw online marketing plannen, van social media strategie tot social media implementatie! Als we elkaar nog niet kennen, stellen we ons graag aan je voor. Neem gewoon contact met ons op!