Webzies

Webzies

Waarom is een goed CRM-systeem onmisbaar in een organisatie?

Door: Tomas
Leestijd: 00:03

Met een Customer Relationship Managementsysteem (CRM) beheer je de interactie en relatie met jouw klanten. Wanneer bedrijven in een groeifase zitten en de klanteninformatie allemaal maar toeneemt, kun je het overzicht makkelijker verliezen. Een goed CRM pakket biedt hier oplossingen voor. Welk systeem kies je? Welke functionaliteiten zijn een must en wat past bij de organisatie?

Bij de aanschaf van een CRM kun je de volgende vragen gebruiken;

  • Wat verwacht je van een CRM?
  • Is mijn organisatie klaar voor de implementatie van een CRM?
  • Hoe lopen de processen op dit moment?
  • Welke functies heb je nodig om processen te verbeteren?
  • Met welke systemen wil je jouw CRM koppelen?
  • Wie wordt onderdeel van het projectteam?

Wat zijn de voordelen van een CRM?

Een goed CRM systeem kent oneindig veel voordelen, hierbij de belangrijkste.

  • Alles in 1 systeem; alle data is gecentraliseerd in een database. Hierdoor bespaar je tijd omdat je alle klantinformatie direct inzichtelijk hebt.
  • Transparantie; realtime inzicht klantgegevens. Weet wat er speelt tussen klant en medewerker.
  • Processen automatiseren; Automatiseer verschillende processen. Hierdoor kun je efficiënter werken en bespaar je tijd.

Wat zijn de belangrijkste functies van een CRM?

Een CRM is meer dan alleen een verzamelplaats van contactgegevens;

  1. Contactbeheer; Informatie over een bedrijf of persoon vind je terug in contactbeheer.
  2. Salesproces; Brengt het volledige salestraject in kaart zodat je direct kunt zien waar nog kansen liggen.
  3. Beheren van leads; Leads die binnenkomen in het systeem worden gekoppeld aan een fase. Hierdoor kun je veel gerichter met je leads omgaan.
  4. E-mail integratie; Beheer alle communicatie via een omgeving.
  5. Software integratie; Koppel alle accounts zodat je vanuit een omgeving kunt werken.
  6. Bestanden delen; Maak gebruik van de extra functionaliteiten.
  7. Analytics via dashboards; Houd alle realtime statistieken bij.