Webzies

Webzies

10 tips voor meer omzet tijdens Black Friday & Cyber Monday 2021

Door: Ralph
Leestijd: 00:06

November is aangebroken en in marketingland draait het maar om één ding: Black Friday & Cyber Monday! Dat weet jij als het goed is ook, anders had je deze informatieve pagina niet gevonden :-). En dat is maar goed ook, want je bent nog op tijd om alles in goede banen te leiden. Black Friday en Cyber ​​Monday zijn mooie kansen om de verkoop te verhogen en het jaar sterk af te sluiten. Als B2C en B2B ondernemer krijg je in deze blog 10 tips om marketing zo effectief mogelijk in te zetten op Black Friday en Cyber ​​Monday!

Wat is Black Friday?

Voorheen was Black Friday een populaire Amerikaanse feestdag. De afgelopen jaren is Black Friday ook in Europa steeds populairder geworden. Black Friday was oorspronkelijk de dag na Thanksgiving. Dit jaar valt het op vrijdag 26 november. Op deze dag geven veel winkels extra kortingen op hun producten. Dit leidt ertoe dat consumenten vaker op zoek gaan naar de beste prijzen.

black friday 1

In oktober is het zoekvolume van Google al aanzienlijk toegenomen aangezien iedereen op zoek is naar de beste Black Friday-deals. Zoals je ziet stijgt het zoekvolume in de week voor Black Friday en Cyber ​​Monday exponentieel. Als ondernemer wil je hier natuurlijk optimaal inspelen. Hoe je dat doet? Wij delen het in 10 handige tips!

Zoals je in de bovenstaande grafiek kunt zien was er begin oktober al een interessante toename van het zoekvolume te zien. Wanneer consumenten gedurende twee maanden vóór Black Friday al hun aankoopintentie verhoogd is het zonde om alleen op Black Friday acties te lanceren. Door vroeg te beginnen, laat je klanten vroegtijdig kennis maken met je merk. Dit vergroot ook de kans op conversie later in het aankoopproces tijdens Black Friday. Zeker als het besluitvormingsproces voor jouw product of dienst van lange duur is.

Tip 2: Maak een specifieke landingspagina

Zoals je ziet zijn consumenten al vroeg op zoek naar de beste (Black Friday) deals. Door een specifieke actiepagina aan te maken, creëer je de perfecte landingspagina voor alle acties tijdens deze actierijke campagneperiode. Deze pagina zorgt voor meer omzet en is ook waardevol voor de SEO-score van je website. Coolblue en andere grote e-commercebedrijven gebruiken dergelijke pagina’s al vele jaren en hebben goede resultaten geboekt! Benieuwd hoe je zo’n pagina maakt? Onze experts geven je graag meer informatie!

Tip 3: Meer zichtbaarheid middels een pop-up

Toon een pop-upvenster op jouw website in de weken voordat de actie van start gaat. Geef bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Op deze manier kun je je klanten verzekeren dat zij de eersten zijn die jouw unieke Black Friday-aanbieding kennen. Tijdens de actieperiode kan je je bezoekers ook via een pop-upvenster op de hoogte stellen van de tijdelijke actie, waardoor de conversieratio wordt verhoogd.

Tip 4: Verleng jouw promotieperiode

Zoals we eerder aangetoond hebben, bestaat Black Friday en Cyber ​​​​Monday niet alleen uit twee officiële actiedagen, maar uit een langere periode van verhoogde aankoopintenties. Ook na Cyber ​​Monday blijft deze bereidheid hoog. Door jouw promoties voor het einde van het jaar door te zetten, kan je hierop inspelen om zo jouw conversies te maximaliseren.

Tip 5: Gebruik korting staffels

Door steeds meer kortingen aan te bieden, kan je je klanten elke week nieuwe acties aanbieden. Je kunt er ook voor kiezen om elke week verschillende soorten producten of diensten uit te lichten. Het is belangrijk om regelmatig klanten aan te trekken door middel van nieuwe promoties. Kies er bijvoorbeeld voor om de korting elke week te verhogen. Van 10% tot 20% en de piek van Black Friday is de korting 40%.

Tip 6: Niet alleen kortingen zijn interessant

Niet voor elk bedrijf zijn kortingen de juiste manier om te slagen tijdens Black Friday. Black Friday/Cyber ​​Monday kan echter wel heel interessant zijn om extra potentiële klanten te verzamelen. Ook als je geen kortingen wilt aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek weggeven in ruil voor een telefoonnummer of nieuwsbriefabonnement.

Tip 7: Zet relevante kanalen in

Het is erg belangrijk om je klanten via verschillende kanalen te informeren over jouw acties. Uit gegevens van Google blijkt dat tot 85% van de consumenten minimaal 3 verschillende kanalen gebruiken voordat ze een aankoop doen. Daarom is het voor jou als ondernemer ook ontzettend belangrijk dat je weet waar je klant zich (online) bevindt, en dat je al deze kanalen inzet om je potentiële klant te bereiken.

black friday 2

Tip 8: Cross-media marketing

Bedenk ook goed hoe je deze kanalen gaat gebruiken om jouw acties aan de man te brengen. Heb je een geweldige social media campagne opgezet om nieuwe klanten naar je website te trekken? Dan is het ook verstandig om deze mensen middels een retargeting campagne betrokken te houden bij jouw product/dienst. Zodoende verhoog je de kans dat deze lead ook daadwerkelijk klant wordt. Hetzelfde geldt voor het mixen van campagnes op verschillende kanalen. Als jouw potentiële klant een social media advertentie ziet en hierop klikt, en vervolgens via display bannering jouw actie nogmaals tegenkomt als hij/zij op andere websites surft, dan is de advertentieherkenning hoog. Dit geeft een gezonde boost aan het conversiepercentage.

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste media om je boodschap over te brengen? Onze specialisten adviseren je hier graag over!

Tip 9: Online zichtbaarheid

Stel: je hebt een onweerstaanbare actie bedacht, het juiste kanaal geselecteerd en de perfecte boodschap geformuleerd. Dan rest zich nog één puzzelstuk: voldoende zichtbaarheid. Het is erg belangrijk dat je boodschap duidelijk genoeg is. Concurrenten zullen niet stil zitten, waardoor het extra belangrijk is om tijdelijk jouw marketingbudget te verhogen voor voldoende zichtbaarheid, extra social uitingen te plaatsen en extra e-mails te sturen. Het is vooral belangrijk tijdens deze periode dat jouw unieke acties niet overschaduwd worden door de promoties van concurrenten.

black friday 3

Tip 10: Klantloyaliteit verhogen

Black Friday en Cyber ​​Monday zijn mooie kansen om nieuwe klanten aan te trekken en deze te behouden. Als ze eenmaal kennis hebben gemaakt met jouw bedrijf, willen ze nooit meer ergens anders heen, toch? Door extra dingen toe te voegen, zoals een persoonlijke kaart of een kortingscode voor de volgende aankoop, kun je dit gevoel bij je klanten versterken. Dit zorgt ook voor een mooie overgang naar de kerstperiode! Als je het goed doet, zullen ze jou tegen die tijd nog goed herinneren.

Heb je alle tips gelezen en denk je van: Leuk en aardig, maar ik heb niet genoeg tijd of kennis om deze succesvol toe te passen? Dan ben je welkom voor een kopje koffie op ons kantoor in hartje Eindhoven. Onze specialisten helpen jou graag verder!