Webzies

Webzies

Een social media strategie in 4 stappen; hoe bouw je die?

Door: Ralph
Leestijd: 00:10

Een sterke campagne begint altijd met een plan. Je kunt niet zomaar starten zonder dat daar over is nagedacht en resultaat verwachten. Vooral niet op social media waarbij je zelf vraag moet creëren middels het push-principe. De vraag luidt: Hoe ga je een koude doelgroep omzetten tot een warme doelgroep die jou product/dienst gaat overwegen? Hiervoor geven we jou in dit artikel handvatten mee met het See – Think – Do – Care (STDC) model van Google, waarmee je iedere social media campagne tot een succes kan brengen.

SEE-THINK-DO-CARE

Het See – Think – Do – Care (STDC) model is een eenvoudig maar krachtige formule dat de manier zal veranderen waarop je met je product of dienst de markt op gaat.

SEE-THINK-DO-CARE 1

De kern van STDC wordt gevormd door twee principes:

  1. Er zijn 4 verschillende overweging fases.
  2. Je moet voor alle vier een oplossing bedenken om succesvol te zijn.

Elke overweging fase vraagt om een andere benadering in zowel beeld en tekst. Dit betekent dus dat er een campagne funnel gebouwd dient te worden met daarin 4 verschillende campagnes die ieder zijn eigen overweging fase vertegenwoordigt. Om dit goed in te vullen moeten we eerst exact weten wat het doel is per fase.

SEE THINK DO CARE TABEL

Als je de rechterkolom bekijkt, zul je merken dat er een flow ontstaat die lijkt op het bouwen van relaties. Iemand moet zich bewust worden (See) van je bestaan voordat hij overweegt wat je te bieden hebt op het gebied van vriendschap of romantiek. En mensen moeten je leren kennen (Think) voordat ze serieus worden en zich committeren (Do) aan de relatie. Om de relatie te laten slagen dien je voor elkaar te zorgen (Care).

Het See-Think-Do-Care-model leidt ertoe dat je afvraagt:

  • Hoe is het voor een consument om jouw merk voor de eerste keer te zien? Hoe wil je dat die ervaring is?
  • Wat voor waardevols (inhoud) kan je hen bieden dat hen zal aanmoedigen om na te denken over het aanbod van jouw merk?
  • Welke obstakels dienen uit de weg geruimd te worden om van de Think-fase naar de Do-fase te gaan?
  • Als ze een ‘do’-actie ondernemen, welke ervaring kan je hen dan bieden die hen ‘wow’ maakt en klant blijft?

SEE-THINK-DO-CARE 2

Hoe vertaalt zich dat in concrete campagnestrategieën op bijvoorbeeld Facebook Ads?

SEE-THINK-DO-CARE 3

See

In deze fase is het belangrijk om zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren en zo breed mogelijk te targeten om de funnel te vullen. Hierbij is het campagne technisch noodzakelijk om een video in te zetten waarmee je de aandacht trekt. Waarom video? Omdat je in de tweede fase wilt retargeten op ViewThru plays van deze video. Zo scheidt je direct het kaf van de koren en zuiver je de funnel uitsluitend met geïnteresseerden.

Het is belangrijk om als adverteerder altijd vanuit het perspectief van de doelgroep te kijken. In deze fase kennen ze jouw merk nog niet en moet je jezelf afvragen wat de doelgroep van jou moet weten. Het is de eerste touchpoint van een onbekende met je merk. Denk goed na over de USP’s die je wilt overbrengen om interesse op te wekken bij de potentiële klant. Onderschat daarbij de kracht niet van een mooie en pakkende video. Probeer daarbij op te vallen zodat mensen stoppen met scrollen en jouw video willen bekijken. Het doel is tenslotte om zoveel mogelijk ViewThru plays genereren.

SEE-THINK-DO-CARE 4

Think

Zoals eerder benoemd is het in deze fase belangrijk om jouw doelgroep weten te boeien en daarbij eventuele zorgen weg te nemen. Het fijne aan de funnel is dat je in deze fase geen moeite hoeft te doen om nieuwe mensen te werven. Mensen die in fase 1 bovenmaatse interesse hebben getoond zullen automatisch doorstromen naar deze fase. Zij kennen jouw merk dus al en hebben bijvoorbeeld de video uit fase 1 voor minimaal 50% gekeken.

In de Think-fase wil je de doelgroep overtuigen dat jouw product/dienst het overwegen waard is. In de praktijk kan je dit tot uiting brengen met bijvoorbeeld testimonials, unboxing video’s, medewerkersverhalen etc. In principe maak je een verdiepingsslag en neem je zorgen weg, en benadruk je USP’s die jou onderscheid van de concurrentie.

SEE-THINK-DO-CARE 5

Do

De Do-fase van een klantreis is de koopfase. Je potentiële klant weet wat hij/zij zoekt en wil kopen. Soms gaat er een lange periode van dromen, zoeken, kijken en vergelijken aan vooraf, soms betreft het een impulsaankoop, maar feit is dat deze bezoekers doorgaans het meest interessant zijn voor jouw webshop of dienst. Ze zijn op zoek naar een goede, betrouwbare aanbieder met een concurrerende prijs. Als jij het fundament van je winkel/dienst voldoende op orde hebt, is deze fase het meest interessant om snel en voordelig meer verkopen te realiseren.

Gekeken naar de praktijk zien we op social media dat deze stap toch vaak een extra trigger vereist voordat men daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Een unieke kortingscode of ludieke actie kan hierbij doorslaggevend zijn.

SEE-THINK-DO-CARE 6

Care

De Care-fase is de fase waarin je de klanten verder aan je bindt en werkt aan de klantrelatie. Hier wil je dat de klant genoeg geprikkeld wordt om aan je merk of bedrijf verbonden te blijven. De doelgroep is dus iedereen die in de Do-fase iets bij jou heeft gekocht of is overgegaan tot het afnemen van een dienst. Doorgaans komt hier e-mailmarketing naar voren als belangrijkste platform. Eventueel zou je op social ook kunnen retargeten op bestaande klanten met inspiratie of tips & tricks waarmee je ze extra value geeft.

Om een lang verhaal kort te maken…

Veel bedrijven laten kansen liggen door zich alleen te richten op de Do-fase oftewel de aankoopfase. Door het STDC model te gebruiken, bereik je een veel groter gedeelte van de doelgroep tijdens iedere fase van de zoektocht naar producten en/of diensten. Er zijn vier verschillende fases. De fase van bewustwording (SEE), de fase van oriëntatie (THINK), de fase van aankoop (DO) en de fase na de aankoop (CARE). Een potentiële klant legt niet per sé alle vier de fasen af. Daarom is het belangrijk om per fase over het volgende na te denken:

  • Content
  • Boodschap
  • Key performance indicators (KPI’s) = meten

Met het model kun je een stuk beter de content en bijbehorende call-to-actions per fase bepalen. Het is ook een stuk eenvoudiger om de content per fase af te rekenen op relevante KPI’s en dus niet puur alleen op conversie. Hierdoor zijn de prestaties van de online marketing inspanningen inzichtelijker en kan je een betere verdeling bepalen van het budget en de bijbehorende online strategieën.

Wil je het STDC model zelf toepassen maar weet je niet waar je moet beginnen? Of zou je het compleet willen uitbesteden aan één van onze specialisten? Je bent van harte welkom op ons kantoor in Eindhoven voor een kopje koffie.