Webzies

Webzies

Expanded Text Ads verdwijnen, wat nu? Start met Responsive Search Ads!

Door: Nick Faassen
Leestijd: 00:05

Als je bekend bent met het werken met Google Ads dan is de kans groot dat je de melding hebt gezien dat de expanded tekst ads verdwijnen. Vanaf juni 2022 is het niet meer mogelijk om nieuwe expanded tekst ads te maken of om oude te bewerken. De ads die al bestaan kunnen wel gewoon blijven draaien. Ook kun je bestaande gepauzeerde ads in de toekomst gewoon nog aanzetten. Als je nieuwe ads wilt maken kan dit alleen met responsive search ads. Raak niet in paniek want dit hoeft voor jou geen probleem te zijn!

Begin nu met het gebruiken van responsive search ads

Waarschijnlijk maakte je al langer gebruik van responsive search ads maar mocht dit nog niet zo zijn dan is NU het moment. Het is cruciaal om deze alvast onder de knie te krijgen en om te weten wat je hier mee kunt en hoe ze precies werken.

Google adviseert momenteel dat je per ad group op zijn minst één responsive ad gebruikt. Of je dit nu leuk vind of niet, je hebt vanaf juni 2022 geen keus meer. Je kunt er dus beter snel mee beginnen. Hoe langer je er mee wacht om ze te gebruiken hoe meer je jezelf in de vingers snijdt als het zo ver is.

Responsive Search Ads voorbeeld

Test je responsive search ads

RSA’s (responsive search ads) hebben bijna altijd een hogere klikfrequentie dan ETA’s (expanded test ads). De conversieprestaties daarentegen variëren sterk. Sommige accounts doen het erg goed met responsieve zoekadvertenties en andere kunnen echt moeite hebben om klanten over de laatste finishlijn te krijgen.

Zorg dat RSA’s actief zijn in alle advertentiegroepen van alle zoekcampagnes in al je accounts zodat je benchmarks kunt gaan opstellen voor elk specifiek account en hiermee kan gaan testen. Zelfs als hieruit blijkt dat je RSA’s minder goed werken is het beter om alvast te weten wat je kunt verwachten.

Strategisch vastzetten (pinnen) van koppen en beschrijvingen

Een kenmerk van responsieve zoekadvertenties is de mogelijkheid om bepaalde koppen en beschrijvingen vast te zetten. Houd er rekening mee dat advertenties altijd minimaal twee koppen en minimaal één beschrijving bevatten met de optie voor Google om ze uit te breiden tot drie koppen en twee beschrijvingen. Advertenties zullen alleen nooit langer zijn dan dat. Maak hier gebruik van!

Responsive Search Ads vastzetten

Gebruik pins om een ​​CTA in elke advertentie te garanderen

Niet elke kop en/of beschrijving hoeft een call-to-action te bevatten, maar elke advertentie zou dat natuurlijk wel moeten hebben. Zet bepaalde koppen/ beschrijvingen vast om ervoor te zorgen dat elke advertentievariant die in aanmerking komt een call-to-action bevat.

Pin meerdere elementen op dezelfde positie

Als je een paar kopvariaties hebt die redelijk op elkaar lijken kun je ze allemaal op dezelfde positie vastzetten. Als gevolg hiervan wordt alleen die groep koppen op die positie weergegeven en nergens anders. Dit is een super manier om call-to-action-koppen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld vier verschillende CTA-koppen maken en ze allemaal op positie twee vastzetten zodat de plaatsing altijd een van die vier CTA-koppen bevat.

Als je elementen hebt vastgemaakt aan alle vijf advertentieposities en vervolgens ook elementen hebt die niet zijn vastgemaakt, worden die niet-vastgezette elementen niet weergegeven. Om dit te voorkomen zet je ofwel alle advertentiecomponenten vast op een plaatsing of laat je een aantal koppen/beschrijvingen open zodat Google dynamisch een advertentietekst voor je kan maken.

Hoe werkt Advertentiekwaliteit?

Advertentiekwaliteit moet NIET worden verward met ad rank of kwaliteitsscore. De ad advertentiekwaliteit in Google Ads is bedoeld om je te helpen betere resultaten van RSA’s te zien maar heeft geen invloed op hoe vaak je advertentie aan de veiling deelneemt. Je hoeft dus niet per se elke advertentie op ‘uitstekend’ te hebben staan.

Expanded Text Ads maken met Responsive Search Ads

Voor responsieve zoekadvertenties hoeven slechts drie koppen en twee beschrijvingen aan een campagne te worden toegevoegd en te worden weergegeven. En zoals we net hebben besproken kun je deze ook vastzetten.

Je kunt dus in principe een uitgebreide tekstadvertentie maken door responsieve zoekadvertenties te maken met een minimaal aantal koppen en beschrijvingen en ze allemaal op hun plaats vast zetten. Op deze manier kun je dus via een omweg toch expanded tekst ads maken.

Hoewel dit in sommige situaties een goede optie is, is het niet aan te raden om dit standaard te doen. Op de lange termijn gaat Google Ads je advertentiecampagnes alleen maar verder automatiseren. Hoe eerder je je aan kunt aanpassen aan de machine learning van Google hoe beter.

Er zijn echt genoeg manieren waarop je RSA’s kunt aanpassen zodat ze precies zijn wat je wilt/nodig hebt, als je de tijd neemt om ze goed in te stellen.

Responsive Search Ads statistieken bekijken

De statistieken voor RSA’s zijn ook een beetje anders dan ETA’s. We kunnen nog steeds de prestaties op advertentieblokniveau zien voor alle statistieken die we zouden willen zien. Maar je kunt niet perfect zien hoe elke combinatie heeft gepresteerd.

Door op de link ‘Itemdetails bekijken’ onder de advertentie te klikken, krijg je meer inzicht in de prestaties.

Responsive Search Ads statistieken

Helaas zijn deze verdere details niet compleet en geven ze niet alle inzichten die we zouden willen. Alleen het aantal vertoningen is zichtbaar. Dus hoewel je kunt zien welke koppen en beschrijvingen het meest werden weergegeven weet je eigenlijk niet welke nou het beste gepresteerd hebben.

Het tabblad Combinaties

Ook kun je enkele advertentiecombinaties bekijken door op het tabblad Combinaties bovenaan de pagina met itemdetails te klikken.

Responsive Search Ads combinaties

Je kunt helaas nog steeds niet zien welke combinatie het beste presteert maar je ziet wel welke combinatie het meeste wordt vertoond. Je kunt er vanuit gaan dat Google niet de slechtste combinatie constant laat zien dus dit geeft je wel een inzicht van wat er waarschijnlijk het beste scoort.

Test Expanded Text Ads combinaties nu het nog kan

Als je zeker wilt weten welke combinaties het best presteren kun je er nog voor kiezen om je expanded text ads te testen. Nu kan het nog! Je kunt bijvoorbeeld een selectie maken van ads en deze allemaal in een ad group laten draaien (de oude manier). Je kunt zo met zekerheid zeggen welke ads het best presteren.

Maak gefaseerde ETA’s om later te gebruiken

Op 30 juni 2022 kun je geen nieuwe uitgebreide tekstadvertenties meer maken of bewerken maar bestaande uitgebreide tekstadvertenties blijven actief en kunnen in- of uitgeschakeld worden.

Wil je dus gebruik blijven maken van expanded text ads? Start met het alvast maken van zo veel mogelijk tekstadvertenties als mogelijk die in de toekomst van pas zouden kunnen komen. Vervolgens pauzeer je ze en laat je ze staan voor wanneer je ze nodig hebt.

Denk goed na over welke advertentievarianten voor je belangrijk zijn om in de toekomst te testen en upload alleen de varianten waarvan je zeker weet dat je ze zult gebruiken. Het is niet nodig om honderden advertentievarianten per advertentiegroep te uploaden als je deze niet gaat gebruiken.

Dus wat hebben we nu geleerd?

Start met het aanleren van responsive text ads als je dit nog niet deed! Zet ze op de juiste manier in want er zijn mogelijkheden genoeg om ze op een slimme manier in te zetten. Maak gebruik van vastgezette koppen en beschrijvingen en hou goed in de gaten hoe deze presteren voor zover dit gaat.

Wanneer je in de toekomst ETA’s wilt blijven gebruiken dan bereidt ze alvast voor nu het nog kan. Een andere manier is natuurlijk om de omweg te gebruiken met RSA’s en vastgezette koppen.

Heb jij hulp nodig met Google Ads? Neem dan snel contact op met ons team of kom even langs voor een kopje koffie!