Webzies

Webzies

Bol.com: 5 gouden tips om jouw producten op Bol te optimaliseren

Door: Jop
Leestijd: 07:00

Je bent op deze pagina terecht gekomen omdat je graag meer omzet wilt genereren met jouw business op Bol.com, maar helaas is het gewenste resultaat nog niet behaald. Met volle moed begon je jouw Bol.com avontuur met het uploaden van jouw producten, want zeg nou eerlijk; dat is in e-commerce land toch hét grote goud?! De succesverhalen van andere ondernemers vlogen je om de oren. “Waarom lukt het bij mij dan niet?”. Ik begrijp je, zo begon het bij mij ook!

Om jou op weg te helpen naar betere resultaten heb ik 5 gouden tips op een rijtje gezet. Met deze tips in je rugzak weet jij straks als geen ander de producten zodanig te optimaliseren dat het algoritme jouw producten hoger rankt en dus voorrang geeft. Natuurlijk is er altijd een kanttekening. Ook hier. Ondanks de optimalisaties blijf je afhankelijk van de concurrentie en de markt waarin jij zit. Logischerwijs, als de concurrent met hetzelfde product 10,- goedkoper is dan jij, kun je het al snel vergeten. Ben jij er dus van overtuigd dat jouw product een goede prijs heeft én dat er vraag naar is? Pak dan pen en papier, want met deze tips ga jij jouw Bol.com producten naar het volgende niveau brengen:

1. De titel

Om jouw producten beter te laten scoren moet je de SEO (Search Engine Optimization) op orde hebben en dat begint bij de titel. De kunst van een goede titel zit ‘m in de juiste formule en de juiste omschrijving van het product zodat je goed vindbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld een product op 2 of zelfs meerdere manieren omschrijven. Het is dus belangrijk om de benaming te hanteren die de meeste mensen gebruiken. Stel je verkoopt koptelefoons. Zonder onderzoek zou dit dus zomaar in je titel staan. Maar na een klein zoekwoorden onderzoek met de zoektrends functie in Bol kom je er al snel achter dat de meeste mensen ‘Headset’ gebruiken als zoekterm. Wil jij dus beter gevonden worden op jouw product dan gebruik je ‘headset’ in plaats van ‘koptelefoon’. 

Daarnaast gaf ik in het begin van deze tip aan dat de kunst van een goede titel zit in de juiste formule. Hiermee bedoel ik de opbouw van de titel. Een SEO expert van Bol heeft mij geleerd dat zij de ideale titel belonen. Maar hoe ziet deze titel eruit? Nou, zo dus:

Praktijkvoorbeeld:

Wees in je kenmerken (keywords) zo specifiek mogelijk. Hiermee kun jij je namelijk onderscheiden van de concurrentie. Hoe unieker jouw product, hoe specifieker jouw keywords moeten zijn. Daarbij is het belangrijk om maximaal 100 tekens in de titel te gebruiken, inclusief streepjes en spaties. Waarom? Bij 100 tekens wordt je titel abrupt afgekapt op de mobiele versie van Bol. Dat is natuurlijk niet handig. Probeer dit dan ook te allen tijde te vermijden. Ga voor jezelf ook na wat belangrijke vragen kunnen zijn van jouw doelgroep m.b.t. jouw product en probeer dit al te tackelen in de titel. Zoals in het voorbeeld: “Snel Drogend”. Dit kan een trigger zijn voor mensen om door te klikken en over te gaan tot aankoop. Lukt het wegens beperkte ruimte niet om dit in de titel te vermelden? Dan hebben we gelukkig nog altijd de productbeschrijving. 😉 

2. Productbeschrijving

Nadat je de titel volgens het boekje in elkaar hebt gezet en vindbaar bent, is het belangrijk om voor de SEO én de potentiële klant een sterke productbeschrijving te schrijven. Dit is een mooie kans om onzekerheden bij de doelgroep weg te nemen. Dit doe je door voordelen te benoemen en situaties te schetsen waarin de doelgroep zich volledig herkent. Daarbij helpt het om altijd in de je-vorm te schrijven en alinea’s te gebruiken. Dat is persoonlijker, wordt door het platform gewaardeerd en leest makkelijker. Probeer je daarbij volledig in te leven in de doelgroep en schrijf een verleidelijk verhaaltje zonder vakjargon, maar in begrijpelijke taal. Oh, en doe dit foutloos! Spelfouten kunnen leiden tot een conversieverlies van 50% (Bol.com, 2019). 

 

Hoe zulke verleidelijke verhaaltjes vaak beginnen en eindigen:

-Hoe vervelend is het dat… nu hoeft dat niet meer!

-Ben jij het ook zat om altijd maar… gelukkig is daar nu een oplossing voor!

-Stel je voor, een leven zonder… dat is nu mogelijk!

 

Het is belangrijk dat je de potentiële klant meeneemt in het verhaal. Dat lukt niet altijd. Copywriting vergt aparte skills dus als jij het zelf niet kunt, geen probleem. Er zijn genoeg partijen die jou daarbij kunnen helpen (WEBZIES 😉). Maar dat is redelijk vanzelfsprekend. Wat veel mensen niet weten is dat de productbeschrijving ook meetelt bij de vindbaarheid van je product. Het is allemaal onderdeel van de SEO van je product listing.

SEO productbeschrijving op Bol
Hoe werkt dat precies? De productbeschrijving biedt een extra mogelijkheid om nóg meer keywords of kenmerken van je product te benoemen waar mensen naar zoeken. Daarbij is het erg belangrijk om te weten dat de eerste 2 zinnen (max. 120 tekens) van je productbeschrijving in Google/Bing etc. getoond worden als men daarnaar zoekt. Probeer onderdelen uit de titel 2 of 3 keer terug te laten komen. Let op: Kopieer niet klakkeloos de titel, maar verwerk het in goedlopende zinnen. Dit zorgt ervoor dat het product unieke content heeft en beter vindbaar is via zoekmachines. 

3. Productafbeelding

Het eerste wat opvalt als jouw doelgroep op Bol.com door de artikellijst scrollt is de productafbeelding. Het is groot en trekt meteen de aandacht. Daarom is het erg belangrijk dat deze van hoge kwaliteit is en ook de juiste indruk geeft aan jouw doelgroep. Goede afbeeldingen zorgen simpelweg voor meer verkoop. Bij de productinformatie maakt Bol een onderscheid tussen de hoofdafbeelding en additionele afbeeldingen. Elk artikel moet voorzien zijn van een hoofdafbeelding voordat het artikel gepubliceerd kan worden. Additionele afbeeldingen worden niet als verplicht aangegeven, maar zijn wel zeer belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat extra afbeeldingen zorgen voor een hogere conversie en sales. Daarnaast verminderen toegevoegde sfeerafbeeldingen het aantal retourzendingen en klantvragen. Bol stelt wel een aantal eisen aan de productafbeeldingen:

4. Attributen

Je bent een goed eind op weg om de perfecte product listing neer te zetten op Bol.com. Er rest echter nog een zeer belangrijk middel om maximaal te scoren op basis van SEO: de attributen. Je hoeft niet altijd alle productinformatie in te vullen. Maar als je gaat voor optimale resultaten, is het goed zoveel mogelijk productinformatie toe te voegen. Hoe beter het beeld van het artikel of product voor de klant, hoe eerder deze tot aankoop overgaat. 

Bol kent verschillende niveaus van productinformatie en geeft dit aan met een indicatiemeter. Super handig!

Productinformatie is zwak (offline): Het product is offline en kan daarom niet aangeboden worden. Vul tenminste de minimale productinformatie om het product te kunnen verkopen.

Productinformatie is zwak (online): Het artikel is nog moeilijk vindbaar, omdat er belangrijke productinformatie ontbreekt. Vul in ieder geval de minimale informatie in.

Productinformatie is oké: Het artikel is prima vindbaar, maar het kan altijd beter. Vul ook de aanvullende informatie in en help zo de klanten bij het aankoopproces.

Productinformatie is sterk: Het artikel is goed vindbaar. Je helpt de klanten nog meer door ook de optionele informatie te vullen.

Productinformatie is zeer sterk: Het artikel is uitstekend vindbaar. Alle productinformatie van het artikel is beschikbaar.

Tip: de ervaring heeft mij geleerd dat de content na wijzigingen soms blijft hangen en niet goed wordt doorgestuurd naar de database van Bol. Dat kan je zien aan de indicatiemeter. Deze blijft soms hangen op rood (zwakke informatie) terwijl alles is ingevuld. Bol dekt zichzelf op voorhand in en geeft aan dat het 24 uur kan duren voordat wijzigingen in de productinformatie zijn doorgevoerd. Maar als er na 24 uur niets is veranderd kan je altijd contact opnemen middels de hulp chat. Zij kunnen jou verder helpen door de content handmatig door te pushen!

5. Reviews

Nu alles compleet is geoptimaliseerd rest er nog 1 gouden tip die voor een hogere conversie gaat zorgen en dat is social proof in de zin van reviews. Jouw potentiële klant leest de reviews onder jouw product. Deze zorgen ervoor dat de klant door de woorden van voorgaande klanten overtuigd wordt van de kwaliteiten en voordelen van jouw product. Hoe meer reviews, hoe meer social proof!

Ook je winkelbeoordeling telt mee. Ten eerste telt dit zwaar mee voor het algoritme en ten tweede telt de winkelbeoordeling mee voor jouw klant. De winkelbeoordeling kan net het verschil maken voor de klant om voor jou te kiezen in plaats van voor de concurrent. Ook voor Bol.com kan je nét het verschil maken door een goede beoordeling. Bijvoorbeeld wanneer je hetzelfde product aanbiedt als de concurrent met dezelfde prijs en levertijd. Op basis van een betere winkelbeoordeling win jij vervolgens het koopblok.

Hoe krijg je reviews? ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is een vraag dat vaak gesteld wordt. En terecht. Vaak hebben klanten nét dat extra zetje nodig om een beoordeling achter te laten. Om organisch reviews en beoordelingen te genereren kan je gebruik maken van insert cards. Dit zijn insteekkaartjes of visitekaartjes die jij of jouw leverancier in de productverpakking stopt. Op deze manier wordt de klant getriggerd om een review of een beoordeling achter te laten.

Omdat de drempel laag is om ook een negatieve beoordeling achter te laten is het belangrijk dat je op de insert card duidelijk vermeld dat ze jou kunnen mailen bij eventuele klachten zodat jij het als ‘startende ondernemer’ kunt meenemen en ervan wilt leren. De klant kan een positieve review of beoordeling achterlaten als ze tevreden zijn met het product en de service.

Tip: gebruik een QR code naar je store of naar het product om extra clicks te genereren.
Tip 2: mensen houden van kleine verrassingen. Het toevoegen van een onverwacht item of boodschap bij een bestelling geeft de klant een speciaal en gewaardeerd gevoel. Handige tips, trucs en instructies omtrent het product zijn dan ook altijd welkom! 

Wil je het liever niet ‘offline’ vragen aan jouw klant? Dan kennen wij een aantal partijen waarmee je middels een API verbinding tussen Bol en hun systeem geautomatiseerd contact op kunt nemen met de klant. Daarin wordt een verzoek gedaan om een productbeoordeling achter te laten. Dit sjabloon kun je volledig aanpassen naar wens. Interesse? Neem dan contact met ons op.

Conclusie

Een product listing zal ten allen tijde een 10/10 moeten zijn en met deze 5 gouden tips gaat jou dat lukken. Zorg dat al jouw product listing op Bol geoptimaliseerd zijn en pas de tips en tricks toe die ik hierboven beschreven heb. Doe je dit goed? Dan ga jij hoe dan ook op korte of lange termijn meer omzet genereren via Bol.com! 

Bonus tip: Wil je jouw verkoopkansen aanzienlijk vergroten met 1 simpele klik? Verkoop dan ook op de Belgische Bol! Dat kan met hetzelfde account en is zeer eenvoudig in te richten. Ga naar jouw Bol-instellingen en klik op ‘Over de grens’. Hier vergroot je met 1 klik op de knop jouw markt!