Webzies

Webzies

Online Marktplaatsen: 5 redenen waarom je hier NU mee moet starten!

Door: Ralph
Leestijd: 04:30

Online marktplaatsen zijn verkoopkanalen waar producten van verschillende verkopers op worden aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan verkoopplatformen als Bol.com, Amazon, Marktplaats en eBay. Deze verkoopgiganten zijn niet meer weg te denken zijn uit de e-commercewereld. Niet gek natuurlijk. De consument koopt maar al te graag vanaf een betrouwbaar platform met probleemloze klantervaring. Dat in combinatie met een sterke propositie, en je hebt een geweldig online verkoopplatform. Want zeg nou eerlijk, wie zegt er nou nee tegen een propositie als gratis verzending, 24-uurslevering én gratis retourneren? Hier ligt de kracht en het onderscheidend vermogen ten opzichte van retailers en merken.

Afbeeldingsresultaat voor online marktplaatsen

Voor veel webshops is het niet rendabel om te voldoen aan de propositie van online marktplaatsen. Het heeft dan ook vooral geen zin om hier tegenop te boksen. Integendeel, online marktplaatsen kunnen een grote uitkomst bieden voor jouw webwinkel. Sterker nog, iedere dag dat jouw producten niet aangeboden worden op een marktplaats, is een gemiste kans op extra omzet! Dat gun ik je niet. Daarom deel ik graag mijn kennis en vertel ik waarom je NU moet starten en online marktplaatsen moet meenemen in jouw strategie. Nu? Ja, nu! Want wist je bijvoorbeeld al dat Amazon naar Nederland komt? Dit is een geweldige kans voor jouw onderneming (hier ga ik nog dieper op in). En zo heb ik nog een aantal redenen in petto waarom jij vandaag nog met online marktplaatsen moet starten.

 

De 5 belangrijkste heb ik op een rijtje gezet!

1 – Profiteren van bereik

Het is lastig om anno 2020 nog op te vallen tussen de massa webwinkels die allemaal willen verkopen aan de consument. Natuurlijk kun je met SEO-trucjes het een en ander omhoog krikken. Maar dit vergt veel tijd. Bovendien wordt het door de moordende concurrentie steeds lastiger. Hoe kun je nu nog een rendabele shop draaien? Met het oog op de toekomst moet je soms meegaan met de veranderende tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van online marktplaatsen. Je kunt ze bijvoorbeeld zien als een bedreiging, maar ik zie ze liever als een kans. Een kans om je producten aan te bieden op een gigantisch platform met dagelijks duizenden tot miljoenen websitebezoekers. Dat is toch geweldig?! Lekker profiteren van andermans domeinautoriteit! Want het potentieel van online marktplaatsen liegt er niet om 😉

Per maand:

• Amazon.com – 2.3 miljard (!) bezoekers
• eBay.com – 821 miljoen bezoekers
• Bol.com – 60 miljoen bezoekers
• Marktplaats.nl – 46 miljoen bezoekers
• Beslist.nl – 9 miljoen bezoekers

2 – Eenvoudig & tijdsbesparend

Verkopen op een miljoenen platform is nog nooit zo makkelijk geweest als vandaag. Laat ik even bol.com als voorbeeld nemen. Op Bol is het mogelijk om een gratis verkoopaccount te openen (op Amazon is dit niet het geval). Je vult de benodigde gegevens in en maakt een API koppeling met je webshop. Wanneer je account is goedgekeurd ben je good-to-go om producten door te sturen. Deze kan je handmatig toevoegen, maar dat doen wij marketeers natuurlijk niet 😉 . Er zijn meerdere tools  waarmee je tegen betaling automatisch feeds kunt doorsturen naar online marktplaatsen zoals Channable. Bovendien kun je alles managen op één plek. Wil je weten hoe dit werkt of wat de mogelijkheden zijn voor jou? Neem dan contact met ons op!

Afbeeldingsresultaat voor channable

Let erop dat wanneer je producten doorstuurt naar Bol, je op voorhand zo veel mogelijk informatie meegeeft, want Bol is relatief gezien streng als het gaat om productinformatie. Wanneer een product té weinig informatie heeft kan het worden afgekeurd. In mijn ogen zie ik dit niet als een obstakel, want uiteindelijk komt het alleen maar ten goede van de kwaliteit. Hoe meer informatie je bij het product kan vermelden, hoe beter jij je product hebt geoptimaliseerd. Wat vervolgens weer resulteert in een betere vindbaarheid. Bovendien is de klant goed geïnformeerd en draagt het bij aan minder retouren. En dat komt goed uit! Want de kosten van retourproducten zijn op Bol voor eigen rekening. Maar zo kent iedere marktplaats zijn eigen voor- en nadelen. Je betaald op Bol misschien wel de retourkosten maar er wegen meerdere voordelen tegenop:

• Toegang tot systemen om bestellingen te verwerken en financiën te managen.
• Je hebt de keuze om producten vanuit je eigen magazijn (FBR) of vanuit het magazijn van Bol (FBB) te leveren
• Als je kiest voor FBB dan scheelt dat opslagruimte én leveringskosten
• Ze nemen jou de volledige klantenservice uit handen en dat scheelt veel tijd!

 

3 – Naamsbekendheid

Een online marktplaats is een goede tool om naamsbekendheid op te bouwen als jouw eigen webshop dat niet heeft. Daarnaast doen zij ook aan eigen marketing waar jouw producten op kunnen meeliften. Door een zee van data en jarenlange ervaring weten ze precies waar jouw klanten te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de duizenden remarketing campagnes die continu draaien. Via deze weg bereikt jouw merk potentiële klanten die je normaal gesproken niet zou bereiken. En als kers op de taart bereik je een doelgroep met een hoge koopintentie!

 

4 – Reviews

Veel online marktplaatsen maken actief gebruik van een review systeem. Dit betekent dat klanten worden gevraagd om een beoordeling te schrijven over het gekochte product en over de service die de verkoper geleverd heeft. Vaak in ruil voor een kleine korting. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de bezoekers reviews laten meewegen in de overweging tot een aankoop. Wanneer een product positief is beoordeeld, gaan consumenten ervan uit dat het product goed is. Reviews worden als betrouwbaarder ervaren dan de informatie van verkopers. Je zult merken dat wanneer je veel positieve reviews verzameld het conversiepercentage aanzienlijk zal stijgen.

 

 

5 – Online marktplaatsen zijn de toekomst

Ruim 30% van de e-commerce aankopen in Europa wordt gedaan op een online marktplaats. Het huidige beeld en de verwachting is dat de groei van marktplaatsen sneller gaat dan de groei van e-commerce als geheel en daarmee stijgt het aandeel. Het marktaandeel van online marktplaatsen zal tot 40% van de internationale retailmarkt doorgroeien in 2020.  Grote marktplaatsen leggen hun focus op groei en niet op winst; er wordt continu geïnvesteerd in innovatie. Daarom denk ik en vele anderen in mijn vakgebied dat online marktplaatsen dé toekomst zijn van e-commerce.

Bovendien gaat Amazon de online marktplaatswereld in Nederland ongetwijfeld op zijn kop zetten. Amazon doet niet mee voor plek 2, en aangezien Bol zijn huidige positie als marktleider niet gemakkelijk zal opgeven, verwacht ik een titanenstrijd waar zowel verkopers als consumenten van gaan profiteren. Zo brengt verkopen op een gloednieuw platform altijd voordelen met zich mee. Er zijn namelijk minder concurrenten waardoor producten relatief gezien goedkoper onder de aandacht gebracht kunnen worden. En worden commissies scherper want beide marktplaatsen willen de meeste verkopers aan zich binden. Daarnaast wordt de klantenservice nóg beter dan die nu al is! Zorg dus dat je er op tijd bij bent. Hier liggen kansen!

Afbeeldingsresultaat voor versus

Kortom

De harde realiteit is dat je als retailer overrompeld zal worden door e-commercegiganten als je niet meegaat met de boot. Daarom adviseer ik dan ook om reëel te kijken naar jouw huidige positie en de overlevingskansen vergroten door te investeren in de toekomst. Laat de blog op je inwerken en start vandaag nog met verkopen op online marktplaatsen! Hulp nodig? Je weet ons te vinden!