Webzies

Webzies

Een goede productfeed

Door: Tomas
Leestijd: 01:30

Je producten online verkopen via Google Shopping, Bol.com, Marktplaats etc. Iets waar veel webwinkels tegenwoordig mee bezig zijn. Met het miljoenen bereik van deze platformen kunnen webwinkels uiteindelijk hun doestellingen bereiken!

Enkele marketplaces

De basis om succesvol te kunnen zijn op deze marketplaces is het hebben van een goed werkende productfeed. Een productfeed wordt in de meeste gevallen meerdere keren per dag ge-update om zo de voorraad van een webwinkel actueel te houden. De informatie over de producten wordt live uit een CMS van een webshop gehaald, hierdoor beschik je altijd over de juiste informatie over de producten, denk hierbij aan de beschrijving, maat, kleur, prijs etc.

 Waaraan voldoet een goede productfeed?

De prijs van een product is belangrijk om consumenten te verleiden tot een verkoop. Toch blijkt uit onderzoek dat de productcontent uiteindelijk bepaalt of men overgaat tot een online aankoop. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk relevante productinformatie meegeeft in de feed, denk hierbij aan de afmetingen, welke kleur(en) en/of maten er beschikbaar zijn. Vervolgens is het ook belangrijk om de verzendkosten en levertijd mee te sturen.

Doordat je de juiste informatie meegeeft zorgen de kanalen ervoor dat je beter vindbaar bent, mede door de filters goed in te stellen kunnen consumenten sneller vinden wat ze precies zoeken.

Iedere partner waar je mee samenwerkt stelt zijn eigen eisen, zo hanteert Google andere productcategorieën als bijvoorbeeld BOL.com. Wij raden daarom aan om te werken met een feed management tool waarin je dit allemaal kunt organiseren. Channable is een partij die dit faciliteert, vanuit dit programma is het mogelijk om een master import te maken van je webshop en deze uit te sturen naar de verschillende kanalen waarop je actief wilt zijn.

Goede product afbeeldingen

 Goede productafbeeldingen zijn voor de online consument erg belangrijk. Het product is immers niet tastbaar zoals bij een fysieke winkel. Zorg daarom voor duidelijke afbeeldingen vanuit meerdere aanzichten zodat de consument een goed beeld heeft van het product. Daarnaast is het belangrijk dat producten een witte achtergrond hebben, sommige marketplaces stellen dit ook verplicht.

productafbeeldingen in een productfeed

Actuele voorraad in de feed

Orders die geannuleerd worden omdat het product niet op voorraad is. Één van de grootste van consumenten die online kopen. Niet zo vreemd, de koper wordt teleurgesteld terwijl deze graag het product had willen ontvangen. Voor webwinkels levert het ook nog eens extra werkzaamheden dus kosten op.

Met een productfeed kun je met regelmaat de voorraad synchroniseren. Dit kan in de meeste gevallen automatisch, waarbij dit één of enkele keren per dag gebeurd. De next level is een real-time API verbinding tussen webwinkel en marketplace. Hiermee is je aanbod altijd actueel en behoort het voorraad probleem definitief tot het verleden. In een volgend artikel zullen we hier verder op ingaan.

 

Wil je meer weten over het optimaliseren van je product feed of welke marketplaces interessant kunnen zijn voor jouw webwinkel? Neem dan nu contact met ons op.