Webzies

Webzies

Succesvol verkopen op Amazon

Door: Yifen
Leestijd: 02:30

Vorig jaar werd Amazon eindelijk ook in Nederland gelanceerd. Op dit moment is dit platform één van de grootste marketplaces van de wereld waarmee je miljoenen bezoekers per dag kunt bereiken. Ben jij actief op marketplaces of ben je van plan te gaan verkopen via marketplaces? Dan is Amazon er eentje die je zeker moet overwegen! Wij leggen je uit hoe je hiermee begint.

1. Selecteer de juiste producten om te verkopen

Het klinkt logisch, maar wij ervaren nog regelmatig in de praktijk dat er producten worden aangeboden waar geen vraag of bijna geen vraag naar is, zonde. Onderzoek daarom altijd eerst of er voldoende vraag is naar een product dat je wilt verkopen op Amazon. Een tip om dit te doen is om te kijken of een product bij de bestsellers hoort.

Daarnaast adviseren wij om geen producten te verkopen die Amazon zelf ook verkoopt, je gaat dan namelijk de concurrentie zelf aan met Amazon. De uiteindelijke winstmarge van een product is een belangrijk gegeven om te kijken of het interessant is om het product op Amazon te verkopen. Amazon hanteert namelijk behoorlijke commissies op verkopen die gerealiseerd worden via Amazon. Met behulp van makkelijke regels kun je snel en effectief producten uitsluiten met bijvoorbeeld een prijs lager dan X.

Naast de prijs van een product is het ook mogelijk om producten te selecteren op andere KPI’s, denk hierbij aan de CTR of de ROAS. Ook dit is makkelijk en snel in te stellen met regels zoals hierboven.

2. Ontvang meer beoordelingen op je producten

Om meer verkopen te realiseren is het belangrijk om beoordelingen te ontvangen op je producten, je straalt hier vertrouwen mee uit. In de vorm van sterren worden beoordelingen op Amazon weergegeven. Hoe kun je het beste reviews opvragen bij je klanten? Binnen jouw Amazon Seller Central account kun je in de sectie orders, op de naam van een van de kopers klikken. Je hebt hierna direct de mogelijkheid om een bericht te versturen naar de koper. Naast positieve reviews is het ook mogelijk om negatieve reviews te ontvangen, hoe ga je hiermee om? Probeer altijd om in contact te komen met deze koper om te kijken wat je kunt doen om deze onvrede weg te kunnen nemen.

3. Geef producten een boost met Amazon Pay Per Click

Met adverteren via Amazon is het ideaal om je producten snel onder de aandacht te brengen in het platform, hierdoor kun je in een korte periode meer verkopen realiseren. Verder helpt deze manier op de lange termijn aan een betere organische positie in de zoekresultaten.

4. Ga voor de Buy Box

Omdat je waarschijnlijk niet de enige verkoper bent van een bepaald product is het belangrijk om voor de Buy Box te gaan. Er wordt namelijk maar 1 verkoper gekoppeld aan de Buy Box, wat het verschil kan maken tussen wel of niet verkopen. Het algoritme van Amazon bepaalt uiteindelijk welke verkoper de Buy Box verdient, hierbij geeft Amazon prioriteit aan verkopers met meer autoriteit. Factoren waar rekening mee gehouden wordt zijn o.a.

– De prijs;
– Fulfillment by Amazon;
– Levertijd;
– Perfect Order Percentage (POP)
– Onjuiste bestellingen;
– Positieve reviews;
– Reactietijd

5. Optimalisatie producten

Om op te vallen in Amazon is het belangrijk dat kopers je product aantrekkelijk vinden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door zoekwoorden op te nemen in de titels, dit helpt de zoekmachine om jouw producten beter te vinden. Amazon geeft suggesties weer zodat je de meeste gezochte woorden makkelijk kunt vinden, daarnaast kun je ook gebruik maken van de keyword tool.

Een andere manier om je producten te optimaliseren in Amazon doe je door relevante attributen op te nemen zoals het merk, type, materiaal in de titel. Wanneer je gebruik maakt van een feed management tool is dit makkelijk te doen.

6. Gebruik kwaliteit productfoto’s

De kwaliteit van de productfoto’s is ook erg belangrijk om succesvol te kunnen zijn op Amazon. Amazon heeft hier zelf al eisen voor opgesteld, daarnaast kunnen de eisen per productcategorie ook verschillen. Denk bij productfoto’s aan;

– Gebruik altijd een witte achtergrond
– Gebruik een afbeelding met een hoge resolutie
– Gebruik verschillende perspectieven