Webzies

Webzies

Smart shopping

Door: Yifen
Leestijd: 02:30

Heb jij een webshop en wil je jouw producten online makkelijk vindbaar maken? Dan is Google Shopping een onmisbaar marketingkanaal voor jou! Binnen Google Ads kun je kiezen uit 2 soorten shopping campagnes. Standaard shopping en smart shopping. Smart shopping is een campagnetype die gebruik maakt van machine learning om zelf de resultaten van de campagne te verbeteren. Het verschil is dus dat smart shopping campagnes door Google worden beheerd waardoor het jou minder tijd kost om te optimaliseren. In deze blog leggen we uit hoe smart shopping jou ook kan helpen.

Waarom smart shopping?

Smart shopping campagnes zijn handig voor mensen met én zonder kennis van Google Ads. Dit komt doordat smart shopping een wat simpeler concept is dan de standaard shopping campagnes. Je hoeft namelijk zelf weinig tot geen optimalisatie uit te voeren, omdat Google dit voor je uit handen neemt.

Hoe werkt het?

Smart shopping is een combinatie van shopping en (dynamische) remarketing. Jouw producten komen terecht in de shopping resultaten, het display netwerk, YouTube en in Gmail. Het enige wat je nodig hebt is een Merchant Center account, Google Ads account en een productfeed. Jij geeft bij Google aan welke producten je wilt adverteren en stelt de targeting en budgetten in. De rest van het werk is voor Google! 

Smart shopping maakt gebruik van machine learning om de juiste gegevens uit de productfeed te halen en te testen met verschillende combinaties van afbeeldingen en tekst. Uiteindelijk leert de campagne zoveel dat de relevantste advertenties worden weergegeven bij de juiste personen. Tegelijkertijd betekent dit ook dat je minder controle hebt over de campagne. Je kunt namelijk, in tegenstelling tot de standaard shopping campagnes, geen zoekwoorden en plaatsingen uitsluiten of biedingen aanpassen. Machine learning maakt gebruik van miljoenen signalen tijdens het bieden en het bepalen van de juiste combinatie. Dit is iets wat je zelf nooit zou kunnen doen. Gemiddeld genomen zien adverteerders een stijging van 30% in het conversiepercentage bij in gebruik nemen van smart shopping campagnes.

Hoe zet ik zelf een smart shopping campagne op?

1) Maak een nieuwe campagne aan en kies voor shopping

2) Vink het juiste Merchant Center account aan en kies voor smart shopping in plaats van standaard shopping

3) Vervolgens geef je jouw campagne een naam en bepaal je het budget

4) Daarna kies je de biedstrategie. Hierbij heb je keuze uit ‘conversiewaarde maximaliseren’ en ‘doelROAS’. Kies je voor conversiewaarde maximaliseren dan gaat Google op zoek naar de maximale winst uit jouw campagne te halen. Kies je voor doelROAS dan geef je aan dat er een bepaalde ROAS behaald moet worden

5) Kies je productgroep

6) Geef een aantal advertentieteksten en titels op. Je moet er een paar invullen zodat Google kan kijken welke teksten het beste op welk platform werkt

7) Klik op save en jouw campagne is klaar om te gaan!

Ondanks het feit dat Google veel van de handmatige werkzaamheden voor je uit handen neemt is strategisch denken nog steeds nodig. Je moet het resultaat van de campagne namelijk wel monitoren, analyseren en beoordelen. Alleen focussen op vertoningen en klikken zal hierbij niet helpen. Je zult goed moeten nadenken over de conversiewaarde, ROAS en natuurlijk de winst. Heb jij hulp nodig bij het opzetten of analyseren van jouw smart shopping campagne? Laat het ons dan weten, wij denken graag met je mee!