Webzies

Webzies

Google Ads update: binnenkort geen broad match modifier meer

Door: Yifen
Leestijd: 02:30

Eerder dit jaar kondigde Google een grote verandering aan in het matchgedrag van zoekwoorden. Vanaf 18 februari worden dezelfde zoekopdrachten gekoppeld aan phrase match zoekwoorden en BMM-zoekwoorden. Per juli dit jaar zullen BMMs volledig worden vervangen door phrase match. De gedachte hierachter is dat Google de zoekwoordtypen wil vereenvoudigen, waardoor het opzetten van een succesvolle campagne makkelijker wordt.

 

De huidige situatie

Er gaat over een paar maanden dus iets definitief veranderen, maar wat is ook weer de huidige situatie? Wanneer je in Google Search adverteert doe je dit op basis van zoekwoorden. Je hebt hierbij keuze uit een aantal typen zoekwoorden. Op dit moment zijn er 4 verschillende zoekwoorden: exact, zinsdeel, modifier en breed. We nemen als voorbeeld een situatie waarin je online zoekt naar een zwarte jurk.

Exact: [zwarte jurk kopen]

In dit geval word je alleen gevonden op deze exacte zoekterm en eventuele meervoudsvormen en (mis)spellingen.

Zinsdeel: “zwarte jurk kopen”

Met phrase match word je gevonden op deze zoekterm en er kan nog iets vóór of achter de zoekterm geplaatst worden, dus bijvoorbeeld lange zwarte jurk kopen, zwarte jurk kopen voor meisjes.

Modifier voor breed zoeken: +zwarte +jurk +kopen

BMM houdt in dat je gevonden wordt op deze zoekterm en er mogen ook woorden vóór, achter of tussen staan, dus bijvoorbeeld korte zwarte dames jurk kopen of zwarte jurk online kopen.

Breed: zwarte jurk kopen

In dit geval worden jouw advertenties getoond op termen die gerelateerd zijn aan zwarte jurk kopen. Het kan dus zijn dat je advertenties ook worden weergeven voor zoekopdrachten waarin de zoektermen niet zijn opgenomen.

Wat gaat er veranderen?

Sinds een paar maanden zijn de phrase match en broad match modifier zoekwoorden dus al samengevoegd. Vanaf juli zal de phrase match de BMM volledig vervangen. De BMM-zoekwoorden die je dan al in je account hebt staan blijven dan wel gewoon werken zoals nu, maar als je nieuwe zoekwoorden wilt toevoegen, doe je dat als phrase match. We hebben vanaf dan dus keuze uit exact, phrase en brede zoekwoordtypes. Google zegt dat ze ‘de beste aspecten van modifiers voor breed zoeken hebben opgenomen in zoeken op phrase match’. Het bereik van de phrase match zoekwoorden zal dus iets worden verbreed om de zoekopdrachten die normaalgesproken op BMM worden getriggerd op te vangen. Het algoritme is steeds beter in staat om de intentie achter de zoekopdrachten te herkennen en daardoor is deze verandering een logische stap. 

Waar moet je nu op letten?

Phrase match zoekwoorden werken anders dan BMM-zoekwoorden. De volgorde waarin je de zoektermen bij phrase match zet is namelijk van belang. Hieronder zie je daar een voorbeeld van.

Het is vanaf nu dus belangrijk dat je meerdere volgordes toevoegt als zoekwoord om te voorkomen dat je zoekopdrachten gaat missen. Een andere aanbeveling vanuit Google is dat je brede zoekwoorden kunt inzetten in combinatie met slimme biedstrategieën. Zo hoef je je geen zorgen te maken over de zoekopdrachten die je wellicht misloopt door deze verandering. Hierbij zul je wel goed in de gaten moeten houden of er niet te veel ‘waste’ in je zoektermenrapport terechtkomt. Daarnaast is het belangrijk dat je het bereik van je campagnes en de CPC’s in de gaten te houden. 

 

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over deze verandering binnen Google Ads of een algemene vraag over zoekcampagnes? Stel je vraag dan hieronder!