Webzies

Webzies

Adverteren op TikTok

Door: Ralph
Leestijd: 00:05

Adverteren op TikTok is sinds kort voor iedereen mogelijk. Waar eerst slechts geselecteerde marketing bureaus konden adverteren is dat gelukkig nu niet meer het geval! Maar zit jij doelgroep op TikTok en wat zijn de mogelijkheden op het gebied van advertising? We vertellen er alles over in deze blog!

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waar gebruikers video’s kunnen maken en zelf bewerken met verschillende effecten. Het gaat hierbij om korte video’s van 15 tot 300 seconden welke daarna gedeeld kan worden met andere gebruikers. TikTok, het voormalige musical.ly, is één van de meest gebruikte apps ter wereld met meer dan 10 miljoen video’s per dag. Een serieus kanaal om mee te nemen in je online marketing strategie als jouw doelgroep actief is op dit platform!

Wie zit er op Tiktok:

Waar in het begin TikTok voornamelijk gebruikt werd door 12 t/m 19 jarige, zien we dat het afgelopen jaar het gebruik onder 15 t/m 29 jarige is geëxplodeerd. Dit betekent dat ook een steeds oudere doelgroep te vinden is op dit social media platform. Hierdoor wordt het voor steeds meer bedrijven interessant om te overwegen of adverteren op TikTok past binnen de online marketing strategie. Maar wat is er allemaal mogelijk qua adverteren?

tiktok ads 1

Adverteren op TikTok:

Om te kunnen adverteren moet je jezelf aanmelden bij TikTok for Business. Dat kun je doen via de volgende link: https://ads.tiktok.com/i18n/signup. Het is niet verplicht om zelf een tiktok-account te hebben, maar we adviseren het wel. TikTok werkt namelijk anders dan andere social media platformen. Hoe beter jij de werking ervan begrijpt, hoe beter jouw advertenties zullen aansluiten bij de doelgroep.

Campagne doelstellingen op TikTok

De volgende stap is het opzetten van een campagne. Na het aanmaken van een nieuwe campagne zul je hoogstwaarschijnlijk de welbekende campagnedoelstellingen te zien krijgen. Deze doelstellingen zijn niet veel anders dan degene die je gewend bent binnen andere social media platformen, namelijk:

▶️ Bereik

▶️ Website verkeer

▶️ App installaties

▶️ Video views

▶️ Conversies

Targeting van TikTok-doelgroep

De targeting mogelijkheden binnen TikTok zijn prima. Je kunt erg specifiek, maar ook juist breed adverteren. Kies hierbij wat het beste bij jouw doelgroep past. Hieronder vind je een overzicht van de mogelijkheden die TikTok op dit moment biedt:

▶️ Custom audiance (lijst met emailadressen uploaden, videoviews, websitebezoekers)

▶️ Lookalike doelgroepen (mensen die lijken op je websitebezoekers)

▶️ Targeting op interesses

▶️ Mensen die bepaalde video’s in bepaalde categorieën hebben bekeken

▶️ Demografie (leeftijd, woonplaats, geslacht)

Advertentiebudget op TikTok

Waar je in het verleden een minimaal dagbudget van 50 dollar per dag had, is het nu mogelijk om het budget aan een looptijd te koppelen. Hierbij is het minimale budget 50 dollar maar deze kun je dus zelf uitsmeren over de looptijd die jij in gedachte hebt. De looptijd kan bijvoorbeeld zijn 7 dagen, of 4 dagen. Afhankelijk van hoelang jij wilt testen.

Advertentieformaten TikTok:

TikTok biedt verschillende mogelijkheden aan om te adverteren. Hieronder zullen we deze kort toelichten per advertentiemogelijkheid:

In-Feed Video

In-Feed Video’s zijn advertenties die voorbijkomen op je tijdlijn. Ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok. Ze lijken namelijk het meest op gewone TikToks. Het enige verschil is dat je een doorklikbutton naar je website, app of social kanaal kunt toevoegen. Daarnaast is het de goedkoopste manier van adverteren op TikTok vergeleken met de andere mogelijkheden.

tiktok ads 2

Tile Experiences

Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video extra tegels waar je producten in kunt hangen, die weer doorlinken naar je website. Zo kun je net wat meer van je product in detail laten zien, dan alleen in een TikTok-video.

tiktok ads 3

Brand Takeover

Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht. Deze komt namelijk als eerste tevoorschijn wanneer iemand de app opent. Dit kan een gifje of een video van 3 à 5 seconden zijn, die door linkt naar je website. Dit is een ad die je niet kunt overslaan. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit betekent dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Gedurende die 24 uur heb je dus geen concurrentie.

TopView

Een TopView lijkt op een Brand Takeover. Ook deze verschijnt gelijk als je de app opent. Het grote verschil is dat een TopView eruitziet als een In-Feed Video. Daarnaast kun je langere video’s plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest. Hierdoor voelt het meer als een echte TikTok dan een advertentie.

tiktok ads 4

Waar het niet gaat om TikTok Advertising:

TikTok is gemaakt voor korte en luchtige content. Hoe gekker de video hoe meer interactie er over het algemeen is. Het is dus belangrijk dat je anders gaat denken over advertising op dit platform. Wat dus vooral niet moet doen:

▶️ Het moet absoluut niet lijken op een advertentie. De doelgroep weet namelijk precies wat een advertentie is omdat ze opgegroeid zijn met digitale advertenties

▶️ De inhoud moet ook geen advertentie zijn. Hoe gekker hoe liever.

Waar moet het wel om gaan bij TikTok Advertising:

Belangrijk is om jezelf in te leven in de doelgroep. Speel in op actualiteiten en belangrijke gebeurtenissen binnen je doelgroep. Hoe beter je hiertoe in staat bent, hoe beter de doelgroep zal reageren op je ad. Wat je dus vooral moet doen:

▶️ Échte verhalen creëren

▶️ Inspelen op trends en gebeurtenissen binnen de doelgroep

▶️ Gebruik échte mensen in de video

▶️ Werk met herkenbare scenario’s. Ofwel je doelgroep moet zich herkennen in de gebeurtenis van de video