Webzies

Webzies

5 onmisbare Google Ads scripts voor betere prestaties

Door: Nick Faassen
Leestijd: 05:00

Google Ads scripts zijn onmisbaar als je SEA naar een hoger niveau wil brengen. Het zorgt er namelijk voor dat je veel tijd kunt besparen en bepaalde handelingen gemakkelijk kunt automatiseren. Dit betekent dat je meer tijd over hebt om optimalisaties door te voeren.

Maar wat nou als je helemaal niet kunt coderen hoor ik je al denken? Gelukkig is daar een oplossing voor. Veel scripts zijn namelijk al kant en klaar en makkelijk te implementeren. Je hoeft in de meeste gevallen alleen maar een aantal variabelen aan te passen in de code en je kunt het script zo invullen.

Maar hoe stel je een Google Ads script in?

Je kunt via instellingen naar bulkacties gaan en vervolgens naar de scripts pagina:

Google ads scripts instellingen voorbeeld

Hier zul waarschijnlijk (als je nooit eerder een script heb ingesteld) een lege pagina zien. Door op het blauwe plusje te klikken kun je een script toevoegen in het codeveld:

google ads scripts voorbeeld

Wanneer je dit gedaan hebt kun je je script een naam geven en opslaan. Daarna is het belangrijk om je script te testen en in te stellen met een voorbeeld en vervolgens uit te voeren. Als je wilt dat je script automatisch dagelijks, wekelijks of maandelijks draait dan zul je ook de frequentie in moeten stellen:

google ads script frequentie

Er zijn echter vele verschillende scripts en je kunt er zelfs zelf coderen als je hier verstand van hebt. Het is natuurlijk makkelijker om kant en klare scripts te gebruiken en daarom gaan we jouw de volgens ons top 5 gratis te gebruiken scripts uitleggen.

Link Checker

Dit is niet alleen een handig script, maar het kan je ook helpen veel geld te besparen. Een Google Ads campagne land namelijk altijd op een landingspagina en wanneer je veel verschillende campagnes draait verlies je nog wel eens het overzicht.

Websites veranderen constant en er worden voortdurend pagina’s gemaakt en verwijderd. Dit is helaas vaak buiten je controle en zonder het te beseffen zou je gebruikers kunnen omleiden naar verwijderde pagina’s die 404-fouten genereren.

Hierdoor zul je veel geld verliezen want de campagnes lopen gewoon door.

Dit script gaat alle links in je account een voor een af om te checken of ze goed werken. De resultaten worden automatisch naar de toe gemaild en kun je in een Google Spreadsheets bestand bekijken.

Je kunt hier het script voor de link checker vinden!

Account Anomaly Detector

De Account Anomaly Detector waarschuwt je wanneer je account ineens hele andere resultaten laat zien dan normaalgesproken. Het script kijkt hier naar de historie van het account en vergelijkt deze met de huidige resultaten. Wanneer zich een probleem voordoet stuurt het script de gebruiker een waarschuwingse-mail.

Dit is een van de Google Ads scripts die jou potentieel veel problemen kan laten voorkomen.

Je kunt hier de account anomaly detector vinden!

Low Quality Score Alert

Van een lage kwaliteit score in Google Ads wordt eigenlijk helemaal niemand blij. Het kost je extra geld en je ads worden minder vaak vertoont.

Een van de manieren waarop Google advertentierelevantie meet, is door middel van de kwaliteitsscore, een statistiek op zoekwoordniveau op een schaal van 1 tot 10 die laat zien hoe relevant je advertentie is voor de gebruiker.

De kwaliteitsscore bestaat uit:

 

– Historische klikfrequentie (CTR)

– De relevantie van het zoekwoord voor de advertentie

– De relevantie van de zoekopdracht in vergelijking met de Ad en het zoekwoord

– De kwaliteit van de landingspagina

 

De kwaliteitsscore is essentieel bij het bepalen van de ranking van je advertentie en de kosten hiervan.

Om er snel achter te komen waar deze zoekwoorden zich bevinden is er gelukkig een script ontworpen.

Je kunt het low quality score alert script hier vinden!

Ad Performance Report

Het ad performance report is een functionaliteit die de prestaties van je advertenties analyseert.

Soms kan het vergelijken van hoe een bepaalde kop of uiteindelijke URL presteert ten opzichte van andere, inzicht geven in het maken van nieuwe advertenties. Het Ad Performance Report genereert een Google Spreadsheet met een aantal interessante grafieken.

Elke keer als het script wordt uitgevoerd wordt er een nieuw rapport over je advertentieprestaties gemaakt. Je hebt toegang tot al deze rapporten in je Google Drive. Je hebt ook de mogelijkheid om het script naar een of meerdere personen te laten mailen.

Vind hier het ad performance report script!

Negative Keyword Conflicts

In sommige situaties kan het voorkomen dat er negatieve en normale zoekwoorden overeenkomen. Dit zorgt ervoor dat je campagnes minder effectief worden of zelfs niet getoond worden.

De meest voorkomende reden dat een uitsluitingszoekwoord conflicteert met een normaal zoekwoord is dat het uitsluitingszoekwoord is gemaakt met een zoektype dat breder is dan bedoeld. Er kunnen zich ook conflicten voordoen als verschillende mensen de zoekwoorden in een account bijwerken.

Het negative keyword conflicts script controleert dit voor je en stuurt al deze conflicten naar een spreadsheet. Je ontvangt ook elke keer een mail wanneer het script gedraaid heeft. Zo kun je er altijd voor zorgen dat je zoekwoorden niet met elkaar conflicteren.

Vind hier het negative keyword conflicts script!

Er zijn naast deze nog veel meer Google Ads scripts en het is voor iedereen anders welk script bruikbaar is en welke niet. Daarom hebben we een selectie gemaakt die voor bijna iedereen handig is. Wil je meer weten over scripts? Neem contact op met ons team en we helpen je graag verder!