Webzies

Webzies

Welke (gratis) online marketing tools gebruikt een online marketeer?

Door: Tomas
Leestijd: 00:20

Als online marketeer heb je de keuze uit veel (gratis) online marketing tools om je dagelijkse werkzaamheden als online marketing makkelijker te maken. Hieronder een toelichting over welke tools je zeker moet gebruiken:

 

Google Analytics:

Google Analytics het datacentrum van je website, onmisbaar dus. Met Google Analytics houd je alle statistieken bij van je website, bijvoorbeeld waar bezoekers vandaan komen of wat voor acties ze verrichten. Vanuit hier worden ook alle koppelingen gemaakt met de overige kanalen waardoor dit waardevolle informatie geeft over hoe je je website optimaal kunt verbeteren.

 

Google Tag Manager:

Google Tag Manager is ontwikkeld voor marketeers om gemakkelijk tags toe te kunnen voegen en bewerken. Het grote voordeel hiervan is dat je minder vaak een webbouwer nodig hebt om deze tags te plaatsen, dit scheelt veel tijd & geld.

 

Google Search Console:

Om je website te optimaliseren voor de zoekmachines kun je Google Search Console gebruiken. Deze tool geeft namelijk veel inzicht in de resultaten van jouw website in Google. Denk hierbij aan zoekwoorden waarop je gevonden wordt, het geeft ook foutmeldingen aan die je dan op kunt lossen.

 

Google PageSpeed Insight:

De snelheid van je website is een belangrijke factor voor je vindbaarheid in de zoekmachine. Met de Pagespeed Insights tool kun je gemakkelijk verschillende pagina’s van je website testen op de laadtijd. Deze tool geeft ook per pagina aan welke verbeterpunten er zijn om je laadsnel te verbeteren.

 

Google Ads / editor:

Binnen de zoekmachine Google heb je de mogelijkheid om advertenties te tonen op zoekwoorden die belangrijk kunnen zijn voor jou business. Wanneer je advertentie dan vertoond wordt sta je direct bovenaan in Google waar je leuke resultaten uit kunt halen. Met de editor is het mogelijk om bulkaanpassingen in een keer door te voeren, dit scheelt je veel tijd en is minder foutgevoelig.

 

Google Merchant Center

Wanneer je een webwinkel hebt is het tegenwoordig ook mogelijk om je producten rechtstreeks te tonen in de zoekmachine. Met Google Merchant Center kun je de producten gereedmaken voor een shopping campagne door middel van een feed te uploaden.

 

Google Data Studio

Google Data Studio is de rapportage tool van Google. Hierin is het mogelijk om de gewenste statistieken uit verschillende databronnen weer te geven. Door koppelingen te maken met bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads haal je deze data realtime binnen.

 

Majestic SEO

Majestic SEO is een linkbuilding tool die je kunt gebruiken om de links van jouw website of die van je concurrent te analyseren. Door de autoriteit te verbeteren van je website zal je website uiteindelijk gaan stijgen in de zoekmachine.

 

Facebook business manager

De Audience insight tool van Facebook geeft je meer inzicht in jouw doelgroep en op basis van deze gegevens kan je verschillende targeting mogelijkheden bepalen voor jouw Facebook campagnes. Hierdoor kun je de campagnes nog beter inrichten op basis van jouw potentiele doelgroep.