Webzies

Webzies

Hoe behaal je meer resultaat op marketplaces?

Door: Ralph
Leestijd: 02:00

Hoe kun je je zelf nu het beste onderscheiden op marketplaces? Dagelijks komen er veel nieuwe aanbieders bij waardoor het steeds belangrijker wordt om jezelf te onderscheiden t.o.v. de rest. Maar hoe? Probeer altijd de buy box te winnen om zo goed mogelijk vindbaar te zijn binnen de marketplace. Met het winnen van de buy box ben je namelijk altijd standaard de eerste optie voor een consument. Hierbij enkele tips de buy box te winnen.

Concurrerende prijs

De prijs is één van de belangrijkste factoren op een marketplace, zeker wanneer er meerdere resellers zijn van hetzelfde product. Voordat je begint met verkopen is het belangrijk om de marges per product in kaart te brengen, zodat je prijszetting van producten altijd winstgevend blijft. Een mogelijke optie hiervoor is om een repricer te gebruiken. Dit systeem past automatisch je prijzen aan, zodat je goedkoper of gelijk blijft met de concurrentie. Binnen deze optie is het ook mogelijk een marge in te stellen waardoor je nooit onder een bepaald bedrag uitkomt.

Uitgebreide productinformatie

Om ervoor te zorgen dat je producten goed gevonden worden binnen de marketplaces is het belangrijk om minimaal de gevraagde attributen toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleur, gewicht, prijs, etc. Verder is het belangrijk om je titel regelmatig te testen met de focus op belangrijke zoekwoorden. Daarnaast is het altijd goed om je productinformatie uit te breiden met nieuwe informatie over de producten. Ook kijkt het systeem naar je productafbeeldingen. Zorg er daarom voor dat deze van goede kwaliteit zijn en het liefst met verschillende aanzichten van het product.

 

Positieve reviews

Naast de prijs zijn reviews erg belangrijk voor de positie in marketplaces. Reviews kunnen namelijk de doorslag geven voor consumenten om bij jou of bij de concurrent de bestelling plaatsen. Om een kans op een positieve review te vergroten is het belangrijk om accurate en uitgebreide productinformatie aan te bieden. Ook wordt er gekeken naar de klantenservice, zorg er dus voor dat je deze op orde hebt.

Levertijd en klantenservice

Zoals hierboven al vermeld is het belangrijk dat de klantenservice op orde is. Wanneer klanten vragen hebben over bepaalde producten willen ze daar snel antwoord op. De levering van je producten wordt ook steeds meer bepalend. Hoe sneller je de producten kunt leveren hoe beter. We zien de beste resultaten bij ‘vandaag besteld, morgen in huis’.  Zorg er dus voor dat je eigen leveringssysteem op orde is en dat je zo snel mogelijk kunt leveren.