Webzies

Webzies

Verborgen zoektermen in Google Ads

Door: Yifen
Leestijd: 02:15

In het laatste kwartaal van vorig jaar kwam Google met een verrassende en onaangename mededeling voor Google Ads adverteerders. Google meldde namelijk dat het zoektermen rapport een update zou krijgen waardoor er alleen nog zoektermen in staan waar ‘een significant aantal gebruikers op heeft gezocht’. Hierdoor bevat het zoektermenrapport een stuk minder zoektermen dan eerst en is het optimaliseren van je campagnes ineens een stuk minder makkelijk. Betekent dit dat je nu deze zoektermen helemaal nergens meer kunt terugvinden? Gelukkig niet! Er is een workaround waarmee je toch een overzicht kunt krijgen van alle zoektermen in Google Ads.

Het zoektermen rapport in Google Ads

In het zoektermen rapport in Google Ads kun je zien op welke zoektermen jouw advertenties naar voren zijn gekomen. Adverteer je bijvoorbeeld op +slush +machine, dan wordt jouw advertentie getoond wanneer er gezocht op ‘slush puppy machine horeca’. Deze zoekopdracht vind je terug in het zoektermen rapport. Zo kun je van alle klikken zien via welke zoekwoorden ze zijn binnengekomen. Dit is hele relevante data voor de campagne en optimalisatie. Je sluit namelijk irrelevante zoektermen uit om te voorkomen dat je mensen naar de website stuurt die niet naar jou product of dienst op zoek zijn óf je voegt zoektermen toe die heel relevant blijken en conversie opleveren.

Wat is er aan het zoektermen rapport veranderd?

Met de aanpassing van het zoektermen rapport bestaat dit rapport alleen nog maar uit de zoektermen die Google bestempeld als ‘significant’. Helaas is het woord significant niet helemaal duidelijk. Hierdoor is het niet te verklaren wanneer zoektermen wel of niet in het zoektermen rapport opgenomen worden. In de praktijk blijkt dat ongeveer 20% van de zoektermen onder de ‘onzichtbare zoektermen’ wordt geschaard. Het rapport is dus flink geslonken door deze update. Google heeft laten weten dat deze verandering is doorgevoerd wegens de privacynormen die ze willen handhaven en om de bescherming van gebruikersgegevens te verbeteren. 

De impact van deze verandering

Het gevolg van deze verandering is dat je irrelevante zoektermen waar je liever niet meer op gevonden wilt worden niet kunt uitsluiten als ze als ‘niet-significant’ worden bestempeld. Hierdoor gaat er budget naar zoektermen waar je eigenlijk niet op wilt adverteren. Daarnaast kun je ook relevante zoektermen niet toevoegen aan je campagne wanneer ze in de ‘onzichtbare zoektermen’ terecht komen. Deze interessante zoekwoorden loop je dus mis.

Hoe krijg je alsnog inzicht in de zoektermen?

Er is gelukkig een manier waarop je de meeste zoektermen toch terug kunt vinden. Hiervoor moet je jouw Google Ads account linken met het Google Analytics account en auto-tagging inschakelen. In Google Analytics ga je vervolgens naar Acquisitie > Google Ads > Zoekopdrachten. In de kolom met klikken kun je vervolgens sorteren op het aantal klikken dat de zoektermen hebben gehad. De zoektermen met 0 klikken en wel sessies en gebruikers zijn de verborgen zoektermen in Google Ads. Op deze manier kun je dus toch, net als voorheen, belangrijke en irrelevante zoektermen analyseren. 

Voorlopig kunnen we de ‘verloren’ zoekopdrachten in Google Ads dus toch nog opsporen via een workaround met Google Analytics. Het is een stuk omslachtiger dan eerst en we weten ook niet hoe lang dit nog mogelijk zal zijn, want Google zal hier ongetwijfeld ook een keer een update voor uitvoeren.

Heb je vragen over het zoektermen rapport of over Google Ads? Wij helpen je graag! Neem hieronder contact met ons op.