Webzies

Webzies

Inhaakkalender

Door: Yifen
Leestijd: 02:30

Heb jij er wel eens van gehoord? Wereld Kokosnoot Dag? Je kunt het zo gek niet bedenken, er lijkt voor alles wel een speciale dag bedacht. Deze dagen zijn perfect om op in te haken op social media! Handig dus om hier rekening mee te houden tijdens het inplannen van content op je contentkalender. Ideaal wanneer je als bedrijf even niet weet wat je deze week op social media kunt posten.

 

Inhakers

Een inhaker is een social media post of reclame-uiting die inspeelt op een bepaalde dag of actuele gebeurtenis. Het idee is dat je kunt meeliften op de populariteit van die dag of de gebeurtenis en je (organische) bereik vergroot. Dit kun je doen met vaste dagen zoals Valentijnsdag of Halloween, maar het kan ook spontaner met trending topics. Trending topics vragen wat meer creativiteit en snelheid, omdat je deze van tevoren niet weet. Maar trending topics zijn vaak wel dé manier om op een leuke wijze de aandacht te trekken. Het doel van inhakers is om die reden ook niet om er direct sales uit te halen, maar aandacht voor jouw merk, product of dienst.

 

Een aantal tips:

1) Wees relevant

De kunst van een goede inhaker is dat het relevant voor jouw doelgroep en jouw product of dienst is. Je doelgroep moet de inhaker namelijk wel begrijpen. Zorg er daarom voor dat de inhaker goed bij je doelgroep én jouw bedrijf aansluit.

2) Plan vooruit

Kies je ervoor om in te haken op een bepaalde dag of gebeurtenis die al vaststaat? Maak dan gebruik van de tijd die je hebt om je hierop voor te bereiden. Zoek uit hoe, wat en wanneer je jouw uiting online wilt zetten en zorg ervoor dat de copywriting en visuals van de beste kwaliteit zijn. Daarnaast kun je onderzoek doen naar je doelgroep. Wanneer is deze het meest actief op social media? Zo kun je ervoor zorgen dat je op deze momenten zichtbaar bent.

3) Durf spontaan te zijn

Door het jaar heen zullen er vast momenten voorbij komen waar je geen rekening mee had gehouden in je contentkalender maar die wel geschikt zijn als inhaker. Ben daarom niet bang om van de planning af te wijken. Spontane acties zijn het leukst en zijn vaak verrassend succesvol!

4) Speel in op emotie

Emoties zijn een krachtig instrument voor marketeers. Door middel van emoties kun je de band met jouw klanten het beste versterken. Emoties zorgen bovendien voor interactie met jouw post of reclame-uiting. Met inhakers is het wel belangrijk dat je zorgt dat je inspeelt op een positieve emotie. Je wilt namelijk wel dat mensen een positieve associatie tussen jouw product of dienst en de inhaker hebben. 

5) Houd het simpel

Hoe helderder en simpeler de boodschap, hoe beter. Een inhaker zou eigenlijk geen uitleg nodig moeten hebben. Zorg er daarom voor dat je jouw uitingen zo kort en bondig mogelijk houdt. Een sterke inhaker voelt direct herkenbaar voor je doelgroep en roept daardoor de meeste reacties bij ze op.

 

Het belangrijkste van inhakers is dat je ervoor zorgt dat je de dag of gebeurtenis voor jouw bedrijf betekenisvol maakt. Dit kun je doen door jezelf verrassend, grappig en scherp neer te zetten. Kies dus voor momenten die raakvlakken met jouw merk hebben en zaken die actueel zijn onder je doelgroep. Wees ook niet bang om te kiezen voor dagen die niet populair zijn bij de meeste bedrijven. De kans dat je opvalt met een fantastische inhaker is groter op een dag waar je concurrentie niet op had gerekend.