Webzies

Webzies

Adverteren via bol.com

Door: Yifen
Leestijd: 02:30

Heb je bepaalde hardlopers of een nieuwe productlijn die je meer onder de aandacht wilt brengen op bol.com? Dat kan, met sponsored products weet je zeker dat je zichtbaar bent bij de juiste doelgroep. Door jouw artikelen te koppelen met zoekwoorden van klanten zul je uiteindelijk hoog komen te staan in de zoekresultaten.

Hoe werkt het?

Wanneer je besluit om sponsored products te gaan gebruiken breng je de artikelen nog meer onder de aandacht bij je klanten. Vooraf bepaal je op welke zoektermen je gevonden wilt worden en deze koppel je met de juiste producten. Mocht je niet weten wat relevante zoektermen zijn, deze kun je altijd vinden onder het kopje “verkoopanalyse” in je verkoopaccount.

Waar kom je de advertenties tegen?

Als producten worden ingezet met sponsored products zullen deze producten beter zichtbaar zijn in bepaalde productcategorieën. Je herkent deze producten doordat er in het klein ‘Gesponsord’ bij staat.

Het algoritme van Bol zorgt ervoor dat deze producten automatisch worden geplaatst bij zoekopdrachten van klanten. Daarnaast is het ook mogelijk om zoekwoorden handmatig toe te voegen of uit te sluiten.

Kosten Sponsored Products

Binnen je account kun je zelf het budget bepalen (per campagne, per dag en per maand) dat je in wilt zetten voor sponsored products. Het biedingssysteem werkt op basis van het CPC-model. Dit wil zeggen dat je alleen betaalt wanneer mensen erop klikken. Het tonen van een advertentie zonder dat men erop klikt kost dus niets. De hoogte van de klikprijs (CPC) wordt bepaald op basis van enkele factoren, bijvoorbeeld de vraag naar zoekwoorden, welke categorieën of de prijs van het product.

De juiste zoekwoorden

Binnen het systeem bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van de automatische gegeneerde zoekwoorden binnen sponsored products. De zoekwoorden worden dan gegenereerd op basis van productcategorieën waarin het product zich bevindt. Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf zoekwoorden toe te voegen, tegenwoordig wordt er namelijk ook veel gebruik gemaakt van longtail zoekwoorden. Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt geselecteerd kun je ervoor kiezen deze exact of met een woordgroep in te zetten. Op deze manier kun je dus spelen met de zoekwoorden waarvoor jouw advertenties worden weergegeven. Vervolgens is het ook belangrijk om binnen deze stap uitsluitingszoekwoorden toe te voegen, hiermee geef je namelijk aan op welke zoekwoorden je niet gevonden wilt worden. Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen is het belangrijk om de juiste structuur aan te houden. Maak verschillende campagnes voor verschillende zoekwoorden, zo ga je uiteindelijk het beste resultaat behalen.

 

 

Starten met Sponsored Products

Wanneer je besluit om te starten met sponsored products doorloop je altijd enkele stappen:

1. Aanmelden: Klik op ‘adverteren’ in je verkoopaccount
2. Automatisch of handmatig: Binnen een campagne kun je kiezen voor een handmatige of automatische campagne. Bij een automatische campagne wordt je campagne geoptimaliseerd op basis van de door jou gekozen AcoS (advertentiekosten per verkoop). Bij een handmatige campagne bepaal je zelf de klikprijs
3. Selecteren zoekwoorden: Hier worden de zoekwoorden en uitsluitings-zoekwoorden geselecteerd. Deze stap is essentieel bij het slagen van je campagne
4. Limiet en looptijd: Bij deze stap bepaal je het bestedingslimiet van jouw campagne en de begin- en einddatum
5. Bijsturen: Wanneer je campagnes lopen is het belangrijk bij te sturen op basis van de resultaten

Wat levert het nu op?

Binnen Bol zijn er 5 voordelen om te starten met sponsored products:

1. Betere zichtbaarheid binnen jouw doelgroep
2.
Je bereikt alleen geïnteresseerde klanten
3. Betaal alleen wanneer er iemand op de advertentie klikt
4.
Meer traffic naar je productpagina
5.
Je bent eigen regisseur van je campagnes, dus bepaal je zelf het succes