Webzies

Webzies

Tips voor het maken van een landingspagina voor Google Ads

Door: Yifen
Leestijd: 04:00

Het succes van jouw Google Ads campagne hangt af van meerdere factoren. Zo spelen de zoekwoorden, klikprijzen, concurrentie, budget en de advertentieteksten allemaal een rol. Deze factoren hebben allemaal invloed op het genereren van verkeer naar jouw website. Eenmaal op jouw website is het klusje nog niet geklaard. Je wilt namelijk dat het verkeer op jouw website converteert en hier heb je een goed functionerende landingspagina nodig. Als een bezoeker jouw advertentie aantrekkelijk genoeg vindt om door te klikken en vervolgens niet vindt wat hij zoekt is hij meteen weer weg. Dit is natuurlijk zonde van je advertentiebudget. Het is dus belangrijk om landingspagina’s te optimaliseren voor Google Ads. Hoe je dat doet? In dit artikel hebben we een aantal tips op een rijtje gezet.

 

Landingspagina’s voor Google Ads

Een landingspagina is de pagina waar de bezoeker op terecht komt wanneer hij op jouw Google Ads advertentie klikt. Je bent vrij om te bepalen welke pagina van jouw website dat is. Als je adverteert voor een sportschool waar nieuwe leden een gratis proefles kunnen aanvragen kun je bezoekers laten landen op de pagina met informatie over de sportschool, bijvoorbeeld www.sportschool.nl/sporten. Beter is om ze te laten landen op een landingspagina die er echt op gericht is om potentiële nieuwe leden ervan te overtuigen een gratis proefles aan te vragen. Door jouw landingspagina te optimaliseren voor het specifieke doel van de Google Ads campagne kun je meer resultaat behalen.

 

Tekst

Wanneer de bezoeker op jouw website terecht komt is de header van je pagina het allereerste wat hij zal zien. Deze moet dus relevant en duidelijk zijn. Ook de rest van de tekst op de pagina moet volledig aansluiten bij de zoekopdracht en de advertentie waardoor de bezoeker bij jou terecht is gekomen. Dit kun je doen door in de header en tekst dezelfde woorden te gebruiken als in de advertentietekst. In de tekst kun je de bezoeker duidelijk maken wat de klant bij jou precies kan krijgen en waarom hij dat juist bij jou zou moeten halen. Daarnaast is het belangrijk dat je een positieve indruk maakt door te highlighten wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. 

 

Call to action

De call to action is minstens net zo belangrijk als de headline. De CTA moet de bezoeker overhalen om tot actie over te gaan en zijn gegevens achter te laten of iets te kopen. Je geeft de bezoeker hiermee instructies over wat hij/zij moet doen. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, het invullen van een formulier, downloaden van een whitepaper of het inschrijven voor een workshop. Zorg er daarom voor dat de CTA duidelijk zichtbaar is in de vorm van een knop en dat de tekst opvallend en concreet is. Staat er in de headline ‘Start vandaag nog met sporten’, dan is een relevante call to action ‘Direct inschrijven’. Door de knop een contrasterende kleur te geven zal hij nog meer opvallen.

 

Visueel

Visuele ondersteuning bij jouw product of dienst trekt de aandacht van de bezoeker. Afbeeldingen of een video kunnen jouw boodschap vaak beter ondersteunen dan tekst, omdat zij een gevoel overbrengen en tot de verbeelding spreken. Met aantrekkelijk beeldmateriaal op de landingspagina kun je de bezoekers echt bij jouw product of dienst betrekken.

 

Formulier

Is jouw landingspagina gericht op het genereren van leads? Dan is het invullen van het formulier het eindstation voor de conversie. Daarom moet deze voor de bezoeker zo laagdrempelig mogelijk zijn. Een formulier dat om te veel informatie van de bezoeker vraagt is niet aantrekkelijk. Denk er bij het maken van het formulier dus aan dat je alleen de noodzakelijke informatie van de bezoeker nodig hebt. Natuurlijk is het afhankelijk van het soort leadformulier welke informatie jij noodzakelijk vindt. Als het gaat om het downloaden van een whitepaper zal de bezoeker het invullen van naam en e-mailadres waarschijnlijk genoeg vinden. Terwijl je bij het aanvragen van een offerte best om wat meer informatie mag vragen.

 

Overzicht

Een landingspagina ziet er vaak iets anders uit dan de andere pagina’s op de website. Dit komt doordat je een concrete boodschap hebt en zo min mogelijk afleiding op de pagina wilt. Bij het maken van een landingspagina is het dus belangrijk dat je het aantal afleidende elementen minimaliseert. Haal bijvoorbeeld het menu en niet relevante visuele elementen weg. Op de landingspagina wil je de informatie voor de bezoeker zo overzichtelijk mogelijk houden. Maak dus gebruik van headers, opsommingen, witruimtes en alleen relevante afbeeldingen en elementen. Hoe minder de bezoeker wordt afgeleid, hoe groter de kans op conversie.

Qua indeling van je landingspagina is het belangrijk om rekening te houden met de ‘fold’. De belangrijkste tekst kun je kort en krachtig boven de fold plaatsen met een call to action knop. Zo hoeft de bezoeker geen lappen tekst te doorlopen om de boodschap te begrijpen. Aanvullende informatie kun je het beste onder de fold zetten. Als de bezoeker echt geïnteresseerd is scrolt hij vanzelf verder naar beneden.

 

Meerdere landingspagina’s

In Google Ads is het een ‘best practice’ om zo specifiek mogelijke advertentiegroepen te maken. Op deze manier kun je zo specifiek mogelijke advertenties maken die aansluiten op de zoekwoorden. Om ervoor te zorgen dat ook de landingspagina zo goed mogelijk aansluit op de zoekwoorden en advertenties kun je verschillende landingspagina’s maken. Iemand die zoekt op een zoekwoord in combinatie met ‘kopen’ zit waarschijnlijk verder in de salesfunnel dan iemand die zoekt op een algemenere term. Zo kun je elke bezoeker zo specifiek mogelijk aanspreken.

 

Testen en optimaliseren

De landingspagina is klaar, maar jouw werk nog niet! Het is namelijk belangrijk dat je de pagina blijft optimaliseren door middel van testen. Door telkens kleine dingen aan te passen en A/B testen in te zetten ontdek je wat tot het beste resultaat leidt. Speel bijvoorbeeld met verschillende call to actions, kleurtjes, formulieren en headers. Het beste is om in meerdere stappen te testen, zodat je bij een verandering in resultaat precies kunt herleiden waar dit vandaan komt.

 

Het maken van een landingspagina is niet moeilijk, maar vraagt wel om het nodige denkwerk vooraf. Wil je meer weten over het maken van een goede landingspagina voor jouw bedrijf of kun jij wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw landingspagina? Neem dan gerust contact met ons op!