Webzies

Webzies

Gecombineerde doelgroepen in Google Ads

Door: Yifen
Leestijd: 01:30

Een tijdje geleden hebben we doelgroepen in Google Ads besproken. Hiermee kun je jouw campagnes specifiek targeten op bepaalde doelgroepen, zoals in-market, remarketing, intentie en affiniteit. Nu heeft Google het mogelijk gemaakt om deze doelgroepen met elkaar te combineren. Dit betekent dat je een nog specifiekere doelgroep kunt bereiken en jouw resultaten kunt optimaliseren.

 

Waarom gecombineerde doelgroepen?

Met gecombineerde doelgroepen kun je meerdere kenmerken/criteria van jouw doelgroep combineren. Hierdoor worden jouw advertenties aan een zo relevant mogelijk publiek getoond. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde demografische kenmerken combineren met affiniteiten. Heb jij een product voor mannen (gedetailleerde demografie) die fervent sportfanaat (affiniteit) zijn? Dan kun je deze kenmerken nu samenvoegen in één doelgroep die voldoet aan de voorwaarde man en de voorwaarde grote affiniteit met sport. Zo creëer je als het ware een ‘personage’ dat een laag binnen jouw doelgroep vertegenwoordigt. Je kunt zoveel ‘personages’ maken als je wilt. Vervolgens kun je jouw advertenties dus ook specifiek richten op deze verschillende segmenten binnen je doelgroep.

 

Hoe maak je een gecombineerde doelgroep?

Als je een gecombineerde doelgroep ga je in de campagne waarvoor je deze wilt toevoegen naar het tabblad ‘Doelgroepen’. Onderaan het tabblad ‘Browsen’ zie je nu ‘Gecombineerde doelgroepen’ staan. Hier kun je jouw doelgroep samenstellen. 

 

Om de doelgroep samen te stellen maak je gebruik van ‘AND’ of ‘OR’ regels. In de doelgroep hieronder hebben we een groep gemaakt van mensen die op dit moment op zoek zijn naar een koophuis (in-market) EN wonen in een huurhuis (gedetailleerde demografie). Om de doelgroep specifieker te maken kun je ook kenmerken uitsluiten. Wil je bijvoorbeeld geen ouders met hele kleine kinderen bereiken? Dan kun je deze uitsluiten en je doelgroep specifieker maken. 

De doelgroep die je nu gemaakt hebt kun je toevoegen als ‘targeting’ of als ‘observatie’. Als je een nieuwe doelgroep maakt en eerst wilt kijken welke resultaten je hiermee kunt behalen, dan kies je voor ‘observatie’. Kies je voor ‘targeting’? Dan worden je advertenties alleen aan jouw doelgroep weergegeven.

Houd er rekening mee dat de doelgroep wegens privacy regels minstens 1000 leden moet bevatten om bruikbaar te zijn. Je kunt tijdens het creëren van een doelgroep al zien hoe groot het geschatte bereik is. Op het moment dat jouw doelgroep minder dan 1000 leden bevat pauzeert Google deze automatisch.