Webzies

Webzies

Websitebezoekers herkennen?

Partial leads

Als je bezig bent met lead-generatie, dan zul je vast wel eens gehoord hebben van de term partial leads, of lead capturing. Dit zijn interessante website-bezoekers die niet direct overgaan tot actie. Toch zijn deze bezoekers wel degelijk interessant! Wil je weten of het voor jouw organisatie interessant is om partial leads op te volgen? Of wil je meer weten over partial leads in het algemeen? Lees dan snel verder!

Wat zijn partial leads?

Partial leads zijn websitebezoekers die niet direct converteren op je website. Wel vertonen ze interesse in jouw product of dienst. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de tijd die ze doorbrengen op je website, het aantal pagina’s die ze bezoeken of omdat ze starten met het invullen van het formulier maar deze niet verzenden. Uiteraard kun je deze bezoekers via Google Ads en Social media nogmaals in contact brengen met jouw bedrijf via retargeting. Maar je kunt ze ook op een directere manier benaderen. Hoe je dit kunt doen is afhankelijk van of je een B2B of een B2C bedrijf bent. In deze blogpost lichten we toe hoe jij als B2B bedrijf gebruik kunt maken van de lead-capture mogelijkheden!

 

 

B2B en websitebezoekers herkennen

Bedrijven zijn net mensen. Ze oriënteren zich voor de aanschaf van een product of dienst veelvuldig online. Vaak krijgt één medewerker de taak om relevante informatie te verzamelen, waarna er meerdere mensen betrokken raken bij het aankoop/beslissingsproces. In het algemeen zijn zakelijke diensten of producten hoger qua orderwaarde en vind het oriëntatie proces voornamelijk plaats op kantoor binnen de gestelde openingstijden (voor de coronacrisis).

 

Van websitebezoeker naar lead

Maar hoe maak je nu van deze websitebezoeker een lead voordat deze contact heeft opgenomen met jouw organisatie? Simpel! IP-adressen van bedrijven zijn vrij toegankelijk in een online database waardoor deze gegevens gebruikt kunnen worden om websitebezoekers te koppelen aan bedrijfsnamen. In het verleden kon je deze data via Google Analytics weer uitlezen waardoor je wist welk bedrijf jouw website heeft bezocht. Een kans voor IT bedrijven om deze functionaliteit verder te ontwikkelen en aan te vullen met extra gegevens van bijvoorbeeld de kamer van koophandel.

 

 

Zelf gebruiken wij leadinfo om zakelijke klanten te herkennen. Als een medewerker van een bedrijf op jouw website heeft gekeken, dan zie je direct een actueel overzicht van het bedrijf. Hierdoor kun jij als eigenaar of salesmedewerker beslissen om contact met dit bedrijf op te nemen als dit interessant is. Wil je dit bedrijf benaderen? Denk dan goed na over hoe je dat wilt doen. Ga je dit bedrijf bellen, via linkedin benaderen of vrijblijvend een e-mail sturen? Ongeacht welke keuze je maakt, zoek wel altijd eerst naar de juiste contactpersoon op Linkedin. Want zonder contact kom je vaak al niet langs de telefoniste en bij het sturen naar een info e-mailadres is de kans groot dat je direct in de prullenbak belandt!

Hoe je partial-leads inzet voor de B2C markt vertel ik in een opvolgende blogpost! Houd de website dus goed in de gaten. 😉 Kan je niet wachten? Of heb je een andere vraag over dit onderwerp? Wij helpen je graag verder onder het genot van een (digitale) kopje koffie/thee!