Webzies

Webzies

Microsoft Advertising toevoegen aan je online marketing strategie

Het is alweer bijna een jaar geleden dat wij Bing Ads gecertificeerd werden. Natuurlijk liggen de ontwikkelingen binnen deze zoekmachine niet stil. Tijd dus voor een update! Om te beginnen gaat Bing Ads tegenwoordig door het leven als Microsoft Advertising. Deze naamsverandering heeft mede te maken met de uitbreiding van de advertentiemogelijkheden. Je kunt naast Bing namelijk ook adverteren op Yahoo! en AOL. Om het geheugen weer even op te frissen en een update te geven over de huidige stand van zaken hebben we in deze blog de actuele mogelijkheden van Microsoft Advertising op een rijtje gezet.

 

Wat is Microsoft Advertising?

Microsoft Advertising is net als Google Ads een online advertentie platform waar je door middel van zoekwoorden en veilingen een plekje in de zoekresultaten kunt bemachtigen. Beide platformen maken gebruik van AI om het zoekgedrag van hun gebruikers te analyseren en vervolgens in te zetten om ze beter te kunnen bereiken. Het verschil zit hem in de netwerken waarop je adverteert. Met Google Ads adverteer je natuurlijk op Google en haar gelinkte partnernetwerken, terwijl je met Microsoft Advertising op Bing en Yahoo wordt getoond. Met Microsoft Advertising bereik je dus een groep mensen die je met Google Ads niet bereikt.

 

Waarom Microsoft Advertising?

Ondanks het feit dat het overgrote deel van de internetgebruikers op Google zit is dit geen reden om Bing niet op te nemen in de marketingmix. Het is een hele goede aanvulling omdat je er nieuw publiek mee bereikt en bovendien:

  • blijkt uit de conversieratio dat mensen op Bing eerder geneigd zijn om tot conversie over te gaan dan op Google Ads,
  • is de concurrentie op Bing een stuk lager dan op Google. Hierdoor is de kans dat je jouw doelgroep bereikt groter,
  • liggen de klikprijzen door de lagere concurrentie op Bing een stuk lager dan op Google. Met minder budget kun je dus meer bereiken.

 

Adverteren met Microsoft Advertising

Binnen Microsoft Advertising zijn er verschillende vormen van advertenties. Deze advertenties zijn hetzelfde als in Google Ads. Het verschil is dat de mogelijkheden minder uitgebreid zijn. Dit komt deels doordat sommige functionaliteiten in Nederland nog niet beschikbaar zijn. 

Op dit moment heb je ‘expanded text ads’, de meest voorkomende advertentie binnen Microsoft Advertising. Deze bestaat uit koppen en beschrijvingen, en zijn uit te breiden met extensies. 

Heb je al search campagnes lopen in Google Ads? Dan maakt Microsoft Advertising het je extra makkelijk! Je kunt namelijk jouw campagnes vanuit Google Ads importeren. Zo kun je heel eenvoudig en snel de campagnes live zetten. Bovendien kun je het account zo instellen dat de aanpassingen die je binnen Google Ads doet op een bepaalde tijd worden opgehaald door Microsoft Advertising, zodat je de aanpassingen niet twee keer hoeft te doen. Natuurlijk is het wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat Google en Bing niet hetzelfde zijn. Bij het optimaliseren is het dus wel aan te raden om beide campagnes los van elkaar te zien.

Daarnaast zijn er ook ‘product ads’. Deze zijn vergelijkbaar met de shopping ads in Google Ads. Deze ads bevatten een afbeelding van het product, titel, prijs en naam van de verkoper. Product ads zijn nog volop in ontwikkeling en zijn daarom niet altijd beschikbaar en verschijnen ook niet altijd in de zoekresultaten.

In sommige landen zijn ook ‘audience ads’ beschikbaar (in Nederland helaas nog niet). Deze advertenties zijn te vergelijken met de display ads van Google. Adverteerders kunnen via deze weg hun doelgroep bereiken op onder andere Xbox, MSN, Windows OS , Microsoft Edge en Outlook. Dit is een mooie manier om je bereik te vergroten, omdat deze partners niet via Google Ads beschikbaar zijn.

 

Starten met Microsoft Advertising

Wil jij jouw bereik vergroten en beginnen met adverteren op Bing en Yahoo? Dan heb je allereerst een account bij Microsoft nodig. Als je al een e-mailadres hebt van Outlook, Hotmail of Live hebt, dan hoef je er geen meer te maken. Heb je een (nieuw) account? Dan kun je je hier aanmelden. Na het invullen van een aantal bedrijfsgegevens en betaalgegevens kun je aan de slag met het maken van je eerste Microsoft Advertising campagnes. Wil jij liever wat hulp bij het opzetten van een succesvolle campagne? Onze SEA-specialisten helpen je graag!