Webzies

Webzies

Doelgroepen in Google Ads

In Google Ads heb je meerdere mogelijkheden om je campagnes te richten op bepaalde doelgroepen. Natuurlijk gebruik je voor de search campagnes zoekwoorden om je publiek te bereiken, maar je kunt nog specifieker targeten met doelgroepen. Ook je display campagnes kun je op deze manier bij de juiste mensen terecht laten komen. Je kunt bijvoorbeeld mensen die al eerder op je website zijn geweest retargeten of een groep met een bepaalde interesse benaderen met jouw product of dienst. Google Ads heeft meerdere opties om je te helpen jouw doelgroep te bereiken. In dit artikel bespreken we al deze opties!

 

Gedetailleerde demografie

Met gedetailleerde demografische gegevens kun je je richten op bepaalde groepen met dezelfde demografische kenmerken, zoals huiseigenaren, ouderschap, opleidingsniveau en burgerlijke status. Dit komt goed van pas voor bedrijven die zich richten op doelgroepen met bijvoorbeeld een bepaald inkomen. Een bedrijf dat zich richt op het hogere segment voorkomt op deze manier dat het advertentiebudget ‘verspilt’ aan een doelgroep die hier niet toe behoort.

 

Affiniteitsdoelgroepen

Met affiniteitsdoelgroepen kun je mensen bereiken die specifieke interesses en gewoonten hebben. De mensen die in deze doelgroepen zitten hebben affiniteit met een bepaald onderwerp. Om deze doelgroep te definiëren gebruikt Google gebruikersinformatie, zoals zoekopdrachten en websitebezoeken. Zo kun je bijvoorbeeld mensen die affiniteit hebben met koken, sporten of reizen targeten. In Google staan verschillende affiniteitsdoelgroepen die door Google zelf zijn samengesteld, maar je kunt er ook zelf een maken. In deze aangepaste affiniteitsdoelgroep kun jij zelf aangeven hoe jouw doelgroep eruit ziet. Dit doe je door Google de interesses, URL’s, plaatsen of apps als input te geven. Met een aangepaste doelgroep kun je jouw doelgroep dus nog specifieker afbakenen en met een op maat gemaakte boodschap benaderen.

 

In-marketdoelgroepen

In een in-marketdoelgroep zitten mensen die actief op zoek zijn naar producten en diensten die aansluiten met wat jij aanbiedt. Doordat deze doelgroep op dit moment actief op zoek is naar iemand zoals jij kun je ze op het juiste moment jouw product of dienst aanbieden. De koopintentie en de kans op conversie ligt bij deze doelgroep dus aardig hoog. Door je boodschap in de advertentie hierop aan te passen vergroot deze kans alleen maar. Iemand die de afgelopen dagen bijvoorbeeld actief op zoek is geweest naar nieuwe computers is heel interessant voor aanbieders en komt daarom in de bijbehorende in-marketdoelgroep terecht.

 

Levensgebeurtenissen (alleen display)

Door je doelgroep te targeten op basis van levensgebeurtenissen kun je hen bereiken op het moment dat ze jou nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan een bruiloft, afstuderen en verhuizen. Iemand die op het punt staat te trouwen kun je zo targeten met aanbiedingen voor trouwauto’s, fotografie en huwelijksreizen. 

 

Aangepaste intentiedoelgroepen (alleen display)

Met aangepaste intentiedoelgroepen kun je jouw doelgroep targeten op basis van zoekwoorden en bezochte bestemmingspagina’s. Je kunt deze doelgroepen zelf opbouwen door zoekwoorden en bestemmingspagina’s op te geven. Zo kun je dus heel specifiek mensen benaderen die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

 

Remarketing

Met remarketing doelgroepen kun je gebruikers bereiken die al eerder interactie met jouw website hebben gehad. Je kunt hier zelf lijsten voor aanmaken in Google Ads of Google Analytics. Als je een lijst maakt kun je zelf kiezen onder welke voorwaarden een gebruiker wel of niet in de lijst wordt gezet. Zo kun je lijsten maken voor mensen die een bepaalde tijd op de website hebben doorgebracht of mensen die de winkelmand hebben bereikt, maar niet hebben afgerekend. Vervolgens kun je deze mensen nogmaals bereiken met een specifieke boodschap.

 

Vergelijkbare doelgroepen

Met vergelijkbare doelgroepen kun je jouw huidige doelgroepen uitbreiden. Google Ads verzamelt door middel van machine learning automatisch gegevens over de manier waarop mensen in je doelgroep zich gedragen en gaat op basis hiervan op zoek naar nieuwe potentiële klanten die qua interesse, gedrag en kenmerken vergelijkbaar zijn met de klanten op je remarketinglijst. Zo kun je meer mensen bereiken die net als je huidige doelgroepen een grote kans op conversie hebben.


Met doelgroepen kun je jouw potentiële klanten specifieker bereiken, waardoor je het advertentiebudget effectiever inzet. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een campagne gericht op een bepaalde doelgroep? Laat het ons weten!